کد خبر : 14090 / /
/

در مهمترین رویدادها، حساسیت مذاکرات برجامی وین به اوج خود رسیده و به نظر می رسد توافق در شرایط فعلی محتمل تر به نظر می رسد.

حساسیت ها در خصوص توافق احتمالی وین به اوج خود رسیده است.

در مهمترین رویدادها، حساسیت مذاکرات برجامی وین به اوج خود رسیده و به نظر می رسد توافق در شرایط فعلی محتمل تر به نظر می رسد.

در مهمترین رویدادها در حالی که بسیاری از منابع خبری احتمال داده اند که به احتمال زیاد توافق بر سر احیای برجام در راه است که المیادین در گزارشی نوشته است: پیش نویس سند ۲۰ صفحه‌ای در مذاکرات وین تدوین شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از یک مقام آمریکایی که نام وی را فاش نساخت، نوشت: توافقی که نگرانی‌های تمامی طرف‌ها را مد نظر قرار دهد در دسترس است ولی اگر (چنین توافقی) در هفته‌های آتی انجام نشود، پیشرفت‌های هسته جاری ایران بازگشت ما به این توافق را غیرممکن خواهد ساخت. هیئت سردبیری وال‌استریت ژورنال، نشریه نزدیک به محافظه‌کاران و پایگاه رسانه‌ای راست‌های میانه هم در مطلبی با عنوان «شتابان به سوی توافق ضعیف‌تر با ایران» با انتقاد از سیاست دولت بایدن در قبال مناقشه هسته‌ای تهران و معافیت‌های تحریمی در حوزه همکاری‌های بین‌المللی در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران که اخیراً از سوی دولت بایدن بازگردانده شد، نوشته است: «ایالات متحده یک امتیاز پیش‌دستانه دیگر می‌دهد، درحالیکه تهران مطالبات بیشتری دارد»

علی باقری کنی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان، به منظور از سرگیری مذاکرات وین، بامداد دیروز تهران را به مقصد وین ترک کرده بود. شنیده‌ها حاکی از این است که تیم مذاکره کننده کشورمان طی مدت حضور در تهران طی هفته گذشته و جاری، به مشورت مفصل با همه نهادها و مراجع عالی مربوطه در کشور پرداخت. بر اساس این گزارش، در هر چهار حوزه مربوط به رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی، دریافت تضمین‌ها و موضوع هسته‌ای جمع بندی نهایی در هماهنگی کامل با مراجع عالی کشور به دست آمده است.

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی بر اتخاذ تصمیم جدی و موثر طرف غربی در حوزه لغو تحریم ها تأکید کرد. به گفته او در مذاکرت وین، طرف غربی باید در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند. دیروز هم مجلس با حضور وزیر امور خارجه در احیای مذاکرات برجامی وین جلسه غیرعلنی تشکیل داد. وزیر امور خارجه در این جلسه گفته بود: ایران به دنبال نقد کردن چک برجام است. خنثی سازی تحریم‌ها وظیفه دولت و مجلس است. وی تاکید کرده که تهران به دنبال توافق عزتمندانه است.  وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفت‎ وگو با وزیر امور خارجه روسیه گفته است: ایران قاطعانه در پی یک توافق خوب و در چارچوب منافع و حقوق خود است. امیدواریم تمام طرف‌ها بتوانند با رویکرد فوریت نسبت به ماحصل گفت‌وگوهای صورت گرفته، رو به جلو حرکت کنند.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های روسیه گفته است: متن توافق آماده‌ست؛ ۵ دقیقه به پایان کار مانده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است: معافیت‌های تحریمی ایران به نفع طرف آمریکایی است تا طرف ایرانی. هدف واشنگتن در بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای دادن امتیاز به ایران نبوده است.صدور این معافیت هیج اثری در ثروتمند شدن ایران ندارد و این نظر فعالان رسانه درست نیست. وزارت امور خارجه امریکا تاکید کرده، اگر در هفته های آینده توافقی حاصل نشود، ادامه پیشرفت هسته ای ایران بازگشت ما را به برجام غیرممکن می کند. همه می دانند که در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیاز به تصمیمات سیاسی دارد. مذاکرات با ایران درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به نقطه حساسی رسیده است.

مذاکره کننده ارشد چین هم گفته است: ما به پیشرفت‌های زیادی دست یافته‌ایم و هنوز مشغول تلاش برای رسیدن به نتیجه نهایی هستیم. وزارت امور خارجه آلمان که کشورش به عنوان یکی از سه کشور اروپایی تا کنون به تعهداتش در برجام عمل نکرده، نیز در پیامی در توییتر خواستار تصمیم گیری سریع درباره مذاکرات وین شد.

اخبار صنایع | مهلت دوماهه به صادرکنندگان

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ۱۰ ماه اخیر در صادرات غیرنفتی ۳۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شد، گفت: تجارت خارجی در این مدت بیش از ۸۰ میلیارد دلار بود که ۸.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان داد‌. همچنین رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفته است: کمیته ماده ۲ ارزی تا پایان امسال به صادرکنندگان مهلت داده برای رفع تعهدات ارزی خود اقدام کنند. رضا اوجی، وزیر نفت گته است: در شرایط دشوار کشور، پتروشیمی‌ها تنه به تنه درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی می‌زدند و در ۱۰ ماه نخست امسال از این مسیر، ده میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق شد. ر اساس پیش‎بینی‎ها صادرات محصولات پتروشیمی معادل ۱۴ میلیارد دلار تا پایان سال خواهد بود.

محسن دهنوی نائب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: از ابتدای سال آینده، شرکت‌ها در صورت تخلف در واریز سود مجامع به حساب سهامداران از طریق سجام، باید سود را با جریمه ۲۰درصدی به مردم بپردازند.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: در حال حاضر هیچگونه مجوز افزایش قیمتی برای محصولات لوازم خانگی از سوی این سازمان صادر نشده است.

محسنی اژه ای، اژه ا، رئیس دستگاه قضات گفته است: خیانت‌کاران بازار بورس و سرمایه باید به تناسب خیانت‌شان پاسخگو باشند. ۳ ماه است دنبال گزارش سازمان بازرسی از بورس هستم

طبق مصوبه شورای عالی بورس، ملاک پرداخت سود برای سهامداران غیرمستقیم، مالکیت سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی در روز اول اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود. سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت که قصد دریافت سود دارند، باید تا روز اول اسفندماه امسال سهام عدالت خود را در سبد سهامشان نگهداری کنند.

اخبار شرکت ها | پیش فروش ویژه سایپا از پنج شنبه

#آلومینا |  آلومینای ایران به عنوان پانصد و نود و نهمین شرکت پذیرفته شده در بخش «ساخت فلزات اساسی»، گروه و طبقه «ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیر آهنی» با کد «2720» و نماد «آلومینا» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

#ولغدر | لیزینگ خودرو غدیر اعلام کرد: موضوع افزایش سرمایه در هیات مدیره تصویب نشده است. این شرکت از انعقاد 17 قرارداد خبر داد.  این شرکت همچنین از مذاکره با شرکت های گروه صنعتی ایران خودرو (#خودرو) خبر داد.

#پکرمان | گروه صنعتی بارز گفته تصمیم در خصوص عرضه سهام بارز کردستان را هر وقت آماده و نهایی شود، شفاف سازی میکند.  این شرکت در سال 1400 در بورس کالا پذیرش شده و تا دی امسال مقدار 5.4 هزار تن از محصول‌هایش را از طریق بورس کالا و به صورت نقدی به فروش رسانده است.

#وآفری | بیمه کارآفرین از افزایش 113 درصدی حق بیمه اتکایی و اگذاری و 128 درصدی بدهی به بیمه گران اتکایی خبر داد. این شرکت همچنین از افزایش 111 درصدی سایر درآمدهای بیمه ای خبر داد. 

#امید | تامین سرمایه امید اعلام کرد: پذیرش تعهد پذیره نویسی (موضوع بند 29 مادۀ 1 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران) اوراق مرابحه عام دولت 0304 (اراد96) به مبلغ 1.119.456 میلیون ریال به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید کالاوخدمات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی موضوع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی قانون بودجه سال 1400 کل کشور، با نرخ سود 17 درصد سالانه، به مدت 30 ماه و به تاریخ سررسید 1403/04/14 که با ضمانت سازمان برنامه و بودجه کل کشور و با عاملیت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه منتشر می‌شود.

#ثاخت |  عنایت به انجام مزایده عمومی فروش پروژه نیمه ساخته مجتمع تجاری و هتل نارنجستان توسط شرکت بین المللی توسعه ساختمان طبق مفاد توافقنامه به شماره 5378/00/ص مورخ 1400/9/20 فی مابین دو شریک پروژه (شرکت بین المللی توسعه ساختمان با سهم 70 درصدی از حصه مشاع خود در پروژه و شرکت نارنجستان زیبای شمال با سهم 30 درصدی از حصه مشاع خود در پروژه) از طریق دو نوبت آگهی منتشر شده در روزنامه های همشهری (به شماره 8404 مورخ 1400/10/13 و شماره 8427 مورخ 1400/11/11) و روزنامه خبر شمال (به شماره 2242 مورخ 1400/10/13 و شماره 2265 مورخ 1400/11/11) و وبسایت شرکت بین المللی توسعه ساختمان و وبسایت شرکت نارنجستان زیبای شمال (طبق بند 9 شرایط عمومی شرکت در مزایده)، نظر به اینکه تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ 1400/11/18 (بر اساس ضوابط تعیین شده در اسناد مزایده) هیچ متقاضی جهت دریافت اسناد مزایده و ارائه پیشنهاد قیمت به دفتر این شرکت مراجعه ننموده است، لذا طبق بند 3 و 4 شرایط عمومی شرکت در مزایده، اعضاء کمیسیون فروش شرکت بین المللی توسعه ساختمان، خاتمه فرآیند برگزاری مزایده را اعلام کرد.

#وبملت | کاظم چاوشی، عضو هیات مدیره بانک ملت در خصوص مالیات بانک‌ها میگوید: راز آنجایی که سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص مالیات عملکرد بانکها را در سال 1399 با نرخ نیمایی محاسبه کرده و نرخ نیما در پایان سال قبل 22 هزار و 300 تومان با اجرایی شدن محتوای ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، احتمالا بانک‌ها برای عملکرد سال مالی 1400 انتظار می رود از محل درآمد تسعیر ارز مشمول پرداخت مالیات نباشند و این خبر بسیار مساعدی برای سهامداران بانکهای دارای وضعیت مثبت باز ارزی است. به هر حال هم اثر مثبت نرخ تسعیر ارز و هم اثر بسیار خوب مالیاتی مذکور منوط به ابلاغ نهایی از سوی بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی است. بانک ملت در حال حاضر دارای حدود 7.5 میلیارد دلار وضعیت مثبت باز ارزی است که میزان قابل تسعیر آن پس از کسر اقلام غیر قابل تسعیر و ذخیره م.م ارزی حدود 5 میلیارد دلار است.

#فملی | اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران از اکتشاف ۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره مس جدید در سریدون، یزد و آذربایجان غربی،  شروع ۱۳ میلیارد دلار پروژه در شرکت مس و صادرات بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در سال جاری خبر داد.

#وسینا | بانک سینا از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع آگهی فروش 10درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین نوبت سوم متعلق به بانک سینا خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه، عدم مراجعه خریدار جهت دریافت اسناد شرکت در مزایده و با عنایت به عدم دریافت هرگونه پاکت پیشنهاد است.

#کنور  | صبانور اعلام کرد: در خصوص شرکت در مزایده معدن سنگ آهن سقز، حسب بازگشایی پاکات مزایده ،کنسرسیوم این شرکت بعنوان برنده مزایده معدن سنگ آهن سقز اعلام گردید که این شرکت یکی از اعضا کنسرسیوم ( رهبر مشارکت ) است.

#خساپا | طرح فروش فوق العاده سایپا شامل 6 محصول از روز پنج شنبه 21 بهمن به مناسبت دهه فجر آغاز می‌شود.

#دروز | داروسازی روز دارو از فروش یک دستگاه خودروی سواری تویوتا کمری GLX 2500 CC مدل 2014 و شناسایی بیش از ۱.۲ میلیارد تومان سود خالص خبر داد.

 

#سامان | بانک سامان از برگزاری مزایده عمومی املاک مازاد این بانک خبر داد. بدین ترتیب از تعداد90 ردیف املاک مورد مزایده شماره 8-1400، تعداد 83 پاکت پیشنهاد بابت 38 ردیف ملک دریافت شد وبرای 52 ردیف از املاک مورد مزایده هیچ پاکت پیشنهادی دریافت نشد.

#صبا | افزایش سرمایه 67 درصدی سرمایه گذاری صبا تامین از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#لازما | جلسه مجمع عمومی کارخانه های صنعتی آزمایش در تهران (شهرک غرب -بلوار دریا روبروی پارک دلاوران پلاک 80سالن همایش های اندیشه معلم) در ساعت 9 شنبه 30 بهمن برگزار میشود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.