کد خبر : 14116 / /
/

با ورود همه‌گیری کووید-۱۹ به سومین سال خود، تلاش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت به ویژه برای جمعیت‌های آسیب پذیر بسیار مهم است.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری به تولید آنتی‌بادی‌های پایدارتری در نوزادان منجر می‌شود.

با ورود همه‌گیری کووید-۱۹ به سومین سال خود، تلاش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت به ویژه برای جمعیت‌های آسیب پذیر بسیار مهم است.

نتایج مطالعه محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) به تازگی نشان داده است واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری به تولید سطوح آنتی‌بادی‌های پایدارتری در نوزادان منجر می شود که با پایداری آنتی بادی های تولید شده ناشی از مادران مبتلا به کووید که واکسن نزده بودند، قابل توجه است.

این مطالعه که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد، افرادی را که با دو دز واکسن mRNA واکسینه شده یا در هفته های ۲۰ تا ۳۲ بارداری آلوده شده بودند و زمانی که انتقال آنتی بادی ها از طریق جفت در اوج خود است، شامل می شد.

این مطالعه نشان داد که سطوح آنتی بادی در مادران واکسینه شده و خون بند ناف آنها در هنگام زایمان بیشتر از مادرانی بود که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده بودند.

پس از دو ماه، ۹۸ درصد از نوزادان (یعنی ۴۸ نوزاد از ۴۹ نوزاد) متولد شده از مادران واکسینه شده، سطوح قابل تشخیص IgG یا ایمونوگلوبولین G داشتند که رایج ترین آنتی بادی موجود در خون است. در ۶ ماهگی، محققان ۲۸ نوزاد از مادران واکسینه شده را بررسی کردند و دریافتند ۵۷ درصد (۱۶نوزاد از ۲۸ نوزاد) از این نوزادان هنوز IgG قابل تشخیص دارند که در مقایسه تنها با هشت درصد (یک نوزاد از ۱۲ نوزاد) متولد شده از مادران آلوده به ویروس کرونا این سطح از IgG را داشتند.

«آندریا ادلو»، متخصص طب مادر و جنین در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: در حالی که هنوز مشخص نیست که سطوح آنتی بادی لازم برای محافظت کامل از یک نوزاد در برابر کووید-۱۹ چقدر باید باشد، اما می دانیم که سطح IgG با پیشگیری از ابتلا به موارد شدید بیماری کرونا ارتباط دارد.

وی گفت: ماندگاری واکنش آنتی‌بادی در این مطالعه نشان می‌دهد که واکسیناسیون نه تنها محافظت پایداری برای مادران باردار فراهم می‌کند، بلکه آنتی‌بادی‌ها در اکثر نوزادان دست کم تا ۶ ماهگی باقی می‌ماند.

این محقق افزود: امید است یافته های این مطالعه انگیزه بیشتری برای واکسیناسیون مادران باردار به‌ ویژه با ظهور گونه‌های نگران‌کننده جدیدی مانند اومیکرون فراهم کند.

دکتر «گالیت آلتر» یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه می‌گوید: زنان باردار در معرض خطر بسیار بالای ابتلا به عوارض جدی ناشی از کووید قرار دارند و با توجه به تأخیر در تولید واکسن‌های کووید-۱۹ برای نوزادان، داده‌های این مطالعه باید مادران را تشویق کند که در دوران بارداری واکسینه شوند و حتی در دوران بارداری واکسن تقویتی کرونا را نیز دریافت کنند تا دفاع نوزادانشان نیز در برابر کووید-۱۹ تقویت شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.