کد خبر : 14178 / /
/

ماجرای روسیه و اوکراین و جنگ احتمالی میان این دو کشور، فقط محدود به جغرافیای همین دو کشور نمی‌شود.

 

وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین می‌تواند جرقه انقلابی دوباره در مصر را بزند.

ماجرای روسیه و اوکراین و جنگ احتمالی میان این دو کشور، فقط محدود به جغرافیای همین دو کشور نمی‌شود. کوچک‌ترین تنش در مرز این دو، می‌تواند برای دوردست‌ترین کشورها هم مشکلاتی را ایجاد کند و یکی از آن‌ها، مصر است.

حتی می‌توان گفت وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین می‌تواند جرقه انقلابی دوباره در مصر را بزند. کلیت ماجرا به گندم مربوط می‌شود.

اما سرنوشت مصر چطور به روسیه و اوکراین گره خورده‌ است؟

نان آزادی و عدالت سه خواسته مصری های در انقلاب 2011 مصر بود. 

مصر بزرگترین خریدار گندم جهان است. تعیین قیمت گندم در مصر روی قیمت جهانی این کالا تأثیر می گذارد. نکته این اتس که حجم عمده واردات گندم مصر از این دو کشور است. گندم بالاترین قیمت در یک دهه اخیر را دارد. مصر امسال باید یک و نیم میلیارد دلار بیشتر از آنچه د ر بودجه اش در نظر گرفته بابت خرید گندم بدهد. سال 2014 با گرفتن کریمه توسط زوسیه، قیمت گندم رکورد زد و از آن زمان اوکراین مخزن اصلی گندم شد. اوکراین چهارمین صادرکننده گندم است. و روسیه اولین صادرکننده گندم. این بدین معنا است که مصر باید پول بیشتری بابت خرید گندم بدهد اما آیا مصر می تواند همچنان قیمت نان را پایین نگه دارد؟ پاسخ منفی به این سوال می تواند آشوب و انقلاب دوباره داشته باشد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.