کد خبر : 14297 / /
/

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از مشمولان سهام عدالتی که موفق به دریافت سود سهام سال ۱۳۹۸ خود نشده‌اند، در خواست کرد هر چه سریعتر شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند.

سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می شود. مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت تا آخر اسفند قرار است به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود. سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت که قصد دریافت سود دارند، باید تا روز اول اسفندماه امسال سهام عدالت خود را در سبد سهام‌شان نگهداری کنند.

صاحبان سهام عدالت شماره شبا اعلام کنند

نحوه درج شماره شبای بانکی برای دریافت سود سهام عدالت برای سهامداران عدالتی که تا کنون سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند، اعلام شد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از مشمولان سهام عدالتی که موفق به دریافت سود سهام سال ۱۳۹۸ خود نشده‌اند، در خواست کرد هر چه سریعتر شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند.

در این اطلاعیه آمده است: افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند، می‌توانند از دو طریق شماره شبای معتبر را در سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ثبت و سود سهام خود را دریافت کنند.

ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) و درج شماره شبای معتبر در سایت sahamedalat.ir، دو روشی است که مشمولان سهام عدالت می‌توانند شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند.

همچنین شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت از جمله مهم‌ترین دلایلی است که برخی از سهامداران نتوانستند سود سال ۱۳۹۸ خود را دریافت کنند.

در این زمینه همه سهامداران سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام یا سایت سهام عدالت از وجود شماره شبا معتبر خود نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اطمینان حاصل کنند.

نحوه واریز سود سهام عدالت

محمد باغستانی، درمورد واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹، توضیح داد: بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام  منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان است اما پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکت های سرمایه پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می کنند، خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت های سرمایه پذیر اقدام به افزایش سرمایه کرده اند، افزود: مبالغ افزایش سرمایه از سود تقسیمی کسر خواهد شد اما سهام جدید به سهامداران تعلق خواهد گرفت. اگر شرکت های سرمایه پذیر سود سهام خود را در زمان مقرر به حساب سمات واریز کنند، پرداخت سود در یک مرحله انجام می شود اما در غیر اینصورت، واریز سود بیش از یک مرحله به طول می انجامد.

به گفته مدیرعامل سمات، مبالغ واریزی سود سهام عدالت به حساب سهامداران در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم بر اساس میزان سهام عدالتی است که در پرتفوی سهامداران وجود دارد.

سود سهام عدالت 98

باغستانی در ادامه درمورد افرادی که سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ خودرا دریافت نکرده اند، گفت: این افراد باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) ثبت نام و احراز هویت و یا شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir  وارد کنند. تلاش خواهیم کرد تا سود سهام این افراد را به همراه سود سال ١٣٩٩ یکجا به حساب آنها واریز کنیم.

وی ادامه داد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهامداران سهام عدالت تا پایان اسفندماه امسال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت منسجم پرداخت خواهد شد. شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال فراهم کردن زیر ساخت های لازم است تا شرایط برای پرداخت سود سهامداران عدالت تا پایان امسال مهیا شود.

 طبق گفته وزیر اقتصاد سود سهام عدالت متعلق با سال ٩٩ تا پایان اسفند ماه امسال برای دارندگان این سهام واریز می‌شود. براساس اعلام وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی با توجه به برآوردهای انجام شده، سود دارندگان سبد ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۵۰ هزار تومان است و برای دارندگان سبدهای یک میلیون تومانی سهام عدالت این مبلغ حدود یک میلیون تومان خواهد بود.

در حالی که دولت وعده پرداخت سودهای ۵۵٠ هزار تومانی و یک میلیون تومانی را می‌دهد، هنوز بخشی از جمعیت دارندگان سهام عدالت نتوانستند سود صد و دویست هزار تومانی سال ٩٨ را دریافت کنند.

طبق پیگیری‌های خبرنگار ایلنا از شرکت سپرده گذاری مرکزی، این شرکت برای عدم واریز سود سال ٩٨، شش دلیل عمده را اعلام کرد.

طبق اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی به خبرگزاری ایلنا، دسته‌ای از دارندگان سهام عدالت که تاکنون سود سهام دریافت نکرده‌اند سجامی نشده‌اند و برای انجام هر عملیات در ارتباط با سهام عدالت سجامی شدن افراد ضروری است.

گروه دیگری که سود سهام عدالت برای آنها واریز نشده، شماره حسابی که ارایه داده‌اند مسدود است و نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد.

سومین دلیل عدم واریز سود سهام عدالت برای افراد مشمول، این است که شماره حساب ثبت شده افراد، راکد بوده، در شرایطی که کارت و شماره حساب بانکی افراد در مدت ۶ ماه تراکنش نداشته باشند، جزو شماره حساب‌های راکد محسوب می‌شود و امکان واریز سود سهام در این شماره حساب وجود ندارد.

صاحبان سهام عدالت چه کنند؟

دلیل دیگری که موجب شده گروهی از سهامداران سود سهام عدالت را دریافت نکنند، این است که افرادی شماره حساب مشترک دارای دو امضا ارایه داده‌اند و ثبت کرده‌اند که سود سهام به این حساب‌ها هم واریز نمی‌شود.

دسته دیگری از افراد که تا کنون نتوانسته اند سود دریافت کنند، از جمله افرادی هستند که حساب ارزی معرفی کرده‌اند که امکان واریز سود به این شماره حساب‌ها هم وجود ندارد.

دلیل مهم دیگر برای عدم دریافت سود این است که عده‌ای شماره حساب بلندمدت داده‌اند که سود سهام عدالت به این شماره حساب ها هم واریز نمی‌شود .

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکنون دو میلیون سهام دار عدالت نتوانسته‌اند سود سال ٩٨ را دریافت کنند.

تمام سهام‌داران عدالت مشمولان سهام می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۶۹ از سراسر کشور سوالات خود را با کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی مطرح و هر گونه اشکال و عدم دریافت سود را اعلام کنند.

طبق این گزارش، تاکنون به مشمولان سهام عدالت چهار دوره سود پرداخت شده است به این ترتیب که در سال ۱۳۹۵ به ازای یک میلیون تومان سهم ۱۵۰هزار تومان، در سال ۱۳۹۶، ۱۷۵ هزار تومان و در سال ۱۳۹۷، ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شد. همچنین سود سال ١٣٩٨ به این سهامداران حدود ٢٠۵ هزار تومان بوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.