کد خبر : 14340 / /
/

به نظر می‌رسد مذاکرات وین به ساعات پایانی خود رسیده است. طرف‌های مذاکره دستیابی به توافق را امکان‌پذیر می‌دانند.

 

مذاکرات وین به مراحل حساس خود رسیده است و به نظر می‌رسد نتیجه آن در روزهای آینده مشخص شود. در جدیدترین خبر در این مورد یک‌ سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا، دستیابی به توافق را نزدیک دانسته است.

به نظر می‌رسد مذاکرات وین به ساعات پایانی خود رسیده است. طرف‌های مذاکره دستیابی به توافق را امکان‌پذیر می‌دانند.

در جدیدترین خبر، یک‌ سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا گفته است «پیشرفت قابل توجهی» در مذاکرات وین انجام شده است. در نتیجه در صورتی که ایران «جدیت نشان دهد» توافق ظرف چند روز امکان‌پذیر به نظر برسد.

او گفت: «اگر ایران جدیت نشان بدهد، ما می‌توانیم و باید ظرف چند روز به تفاهمی در زمینه بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام دست یابیم.»

این سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا افزود: اما هر چیزی فراتر از آن، احتمال رسیدن به یک توافق را به خطر می‌اندازد (ایسنا).

این در حالی است که پیش از این علی باقری‌کنی در توییتی اعلام کرد: «بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.»

به اعتقاد مقامات ایرانی این آمریکا است که باید تصمیم سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق بگیرد.

بدبینی محافظه‌کاران آمریکایی به مذاکرات وین

در این میان جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران آمریکایی نسبت به مذاکرات وین و اجرای تحریم‌ها در دولت دموکرات جو بایدن بدبین هستند.

در آخرین اخبار در این رابطه، فری بیکن، رسانه‌ راست‌گرای آمریکا نوشت: برخی سناتور‌ها معتقدند سفیر آمریکا در چین و دستیار بلینکن کنگره را گمراه کردند. آنها هرگز قصد اجرای تحریم‌های ایران را نداشتند.

بر اساس این گزارش، فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته و جهش ۴۰ درصدی داشته. این موضوع باعث انتقاد علیه دولت بایدن مبنی بر بی‌توجهی به اجرای تحریم‌های ایران برای ورود دوباره به برجام شده است.

تد کروز سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس آمریکا مدعی شده است که توافق جدیدی که بایدن امیدوار به امضای آن با ایران است، بازارهای تسلیحاتی گسترده‌ای را به روی ولادیمیر پوتین باز می‌کند و انرژی بیشتری را در اختیار شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین قرار می‌دهد تا نفوذ خود را گسترش دهد، در حالی که میلیاردها دلار به اقتصاد ایران تزریق می‌کند.

این سناتور تندروی آمریکایی همچنین ادعا کرده است که بایدن و کامالا هریس با اشتیاق در حال مماشات با روسیه، چین و ایران هستند و این کشورها سپس با هم متحد می‌شوند تا منافع آمریکا را تضعیف کنند (ایرنا).

 به نظر می‌رسد، بازارها در ایران نیز به استقبال توافق و احیای برجام رفته‌اند.

چنانکه تا ساعت ۲۲:۰۰ پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ قیمت فروش دلار فردایی تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. دلار شنبه‌ای هرات نیز با بازگشت به کانال ۲۵ هزار تومان، در این ساعت روی رقم ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان ایستاد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.