کد خبر : 14344 / /
/

بدن انسان قدرت زیادی در سازگاری با تغییرات دارد

 

در بدن انسان ۱۱ عضو وجود دارد که اگر نباشند هم می توانیم زندگی کنیم که با آنها در این گزارش آشنا می شوید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزیاتو بدن انسان قدرت زیادی در سازگاری با تغییرات دارد. ما می‌توانیم بسیاری از اندام‌های خود را از دست بدهیم و در عین حال عملکرد مناسبی داشته باشیم، مگر اینکه همه‌ی آن‌ها همزمان با هم رخ دهد که در اینصورت نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت. با این حال، اگر عمده‌ی اندام‌های بدن تان را که نقش مهمی ایفا می‌کنند از دست دهید، همیشه راه حلی هست، مثلاً اضافه کردن مکمل‌های ویتامین به رژیم غذایی خود. در هر صورت این فقدان اثر چندانی بر زندگی تان نخواهد داشت و می‌توانید کماکان زندگی رضایت بخشی داشته باشید.

در ادامه از اندام‌هایی خواهیم گفت که برای ادامه‌ی حیات لزوماً به آن‌ها نیاز نداریم.

۱- سوراخ‌های بینی

بینی ما دو سوراخ دارد که با یک تیغه از هم جدا شده اند. این سوراخ‌ها دستخوش چیزی به نام چرخه بینی می‌شوند و این امر در حقیقت دو بینی برای ما فراهم می‌کند. بر اساس چرخه بینی، فعالیت یکی از سوراخ‌های بینی بیشتر از دیگری است.

هر چند ساعت، سوراخ بینی که از آن نفس می‌کشیم به دیگری تغییر می‌یابد. علت این مسأله التهاب بافت‌های درونی است. جریان هوایی که یک سوراخ از خود عبور می‌دهد باید کمتر از دیگری باشد، چون این امر ما را از قدرت بویایی بسیار زیادی برخوردار می‌کند.

۲- ریه

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم کار ریه‌ها رساندن اکسیژن به بدن است. اما نکته‌ی حیرت انگیز این است که بدن ما می‌تواند با تنها یک ریه هم کار کند و به زندگی ادامه دهد، گرچه با اندک محدودیت‌هایی مواجه می‌شود. مثلاً ورزشکاران نمی‌توانند با تمام پتانسیل خود ورزش کنند، اما کماکان قادر به ورزش هستند.

بدن به کار کردن با تنها یک ریه و جبران کمبود اکسیژن ناشی از حذف یکی از ریه ها، عادت می‌کند. به علاوه، ریه‌ی باقیمانده با تطابق دادن خود با تغییرات رخ داده، اندازه‌ی بزرگ تری پیدا می‌کند. برای عادت کردن به این شرایط به طور کامل، تنها به زمان و تمرین نیاز است.

۳- معده

بله درست متوجه شدید، بیشتر افراد می‌توانند بدون معده زندگی کنند. روده‌های کوچک برای ادامه‌ی حیات ضروری و مهم‌ترین بخش از دستگاه گوارش هستند، اما معده اینگونه نیست. بدن ما می‌تواند مواد غذایی را بدون تجزیه کردن، به روده‌ها منتقل کند.

جراحان می‌توانند با انجام یک عمل، مری (لوله‌ای که حلق را به معده متصل می‌کند) را به روده‌های کوچک متصل کنند. در نتیجه، فرد ممکن است بتواند با مصرف مکمل‌های ویتامین، تغذیه‌ای طبیعی داشته باشد. با این حال، معده تنها در صورتی برداشته می‌شود که فرد بیماری جدی‌ای همچون سرطان معده داشته باشد.

۴- لوزه‌ها

در اغلب موارد، لوزه‌ها در سنین پایین برداشته می‌شوند. اما افراد بزرگسال هم می‌توانند اقدام به برداشتن لوزه‌های خود کنند و زندگی بدون آن‌ها امکان پذیر است. لوزه‌ها در انتهای حلق قرار دارند و کارشان جلوگیری از ورود میکروب‌ها به درون دهان است.

در اغلب افراد اندازه‌ی لوزه‌ها با بالا رفتن سن کوچک‌تر می‌شود، اما گاهی هم این اتفاق رخ نمی‌دهد. یعنی مواقعی که لوزه‌ها عفونی شدند و لازم بوده با انجام عمل جراحی برداشته شوند.

۵- ماهیچه‌های مورمور شدن

همه‌ی ما با آن حس مورمور شدن آشنا هستیم، وقتی که به آهنگ پراحساسی گوش می‌دهیم، وقتی که هوای بیرون بسیار سرد است، یا وقتی که از چیزی می‌ترسیم. اما ما واقعاً نیازی به آن نداریم، مگر اینکه هنوز مثل اجداد پشمالوی خود باشیم که برای محافظت بیشتر در برابر سرما به آن نیاز داشتند.

رشته‌های ماهیچه‌ای که Arrectores Pilorum نام دارند، همان‌هایی هستند که باعث مورمور شدن می‌شوند و اجداد ما از آن‌ها مثل یک ژاکت پفی در برابر سرما استفاده می‌کردند.

۶- برخی قسمت‌های گوش

درست است که برای شنیدن به گوش نیاز داریم، اما برای این کار لزومی به تکان دادن گوش هایمان نیست. یک گروه از ماهیچه‌ها به نام Auriculare هستند که اجداد ما از آن‌ها برای تکان دادن گوش‌های خود به منظور بهتر شنیدن و ابراز احساسات استفاده می‌کردند، یعنی همان کاری که حیوانات انجام می‌دهند.

گرچه ما امروزه هنوز از این ماهیچه‌ها برخورداریم و می‌توانیم تا حدودی گوش هایمان را تکان دهیم، اما به دلایل تکاملی این ماهیچه‌ها ضعیف‌تر شده اند. با این حال، گوش‌های ما زمانی که احساساتی مانند شادی را تجربه می‌کنیم تکان می‌خورند و این پدیده‌ای است که دانشمندان هنوز نتوانسته اند توضیحی برای آن ارائه کنند.

۷- روده بزرگ

کار اصلی روده بزرگ خارج کردن فضولات از بدن است. اما نقشی در فرآیند گوارش ندارد و مسیر سرراست تری به شکم است و به همین دلیل بدون آن هم می‌توان به زندگی ادامه داد. البته هیچ دلیلی برای برداشتن روده بزرگ وجود ندارد، مگر آنکه به خاطر بیماری‌ای جدی باشد. اما نگران نباشید، بدون آن هم می‌توانید زندگی رضایتبخشی داشته باشید.

۸- پلک سوم

اگر در آینه به چشمان خود نگاه کنید در گوشه‌ی چشم خود یک مثلث کوچک صورتی رنگ می‌بینید. این پلک سوم تان است، که برای ما بی مصرف، اما برای حیوانات، مانند پرندگان کاربرد دارد و به وسیله‌ی آن جلوی ورود گرد و خاک به درون چشمان شان را می‌گیرند.

اگر از انتخاب طبیعی چیزی شنیده باشید، این مسأله ممکن است برایتان آشنا باشد. مخلص کلام آنکه، انتخاب طبیعی، اعضای بدن را از نسلی به نسل بعد حفظ می‌کند، اما بعضی از آن‌ها که مضر هستند در نسل بعدی ادامه نمی‌یابند.

۹- دنبالچه

ما یک استخوان دنبالچه داریم که برایمان کاملاً بی مصرف است، برخلاف پستاندارانی که برای حفظ تعادل و برقراری ارتباط به آن نیاز دارند. این استخوان حتی برای اجداد ما هم زمانی که شروع به یادگیری راه رفتن روی دو پا کردند، بی مصرف بود.

فرآیند تکامل آن را تبدیل به استخوانی در انتهای ستوان فقرات مان کرد. برخی یافته‌ها می‌گوید این استخوان هنوز برای حفظ برخی ماهیچه‌ها و ناحیه لگن کاربرد دارد، اما ثابت شده که کاربرد آن جزئی تا صفر است.

۱۰- طحال

طحال در سمت چپ شکم، کنار معده قرار دارد. اندام مهمی است، اما بدون آن هم می‌توان زندگی کرد. طحال وقتی دیگر درست کار نکند، مثلاً بزرگ شود یا آسیب ببیند، مشکل ساز می‌شود. به همین دلیل آن را با عمل جراحی برمی دارند.

بعد از برداشتن طحال ممکن است زودتر دچار عفونت شوید. با این حال، برای مثال، کبد وظایف آن را برعهده می‌گیرد و کماکان می‌توانید این عفونت‌ها را مدیریت کنید.

۱۱- کیسه صفرا

کیسه صفرا سمت راست شکم، زیر کبد قرار دارد. بدون آن بدن قادر به جمع آوری مایعات گوارشی به نام صفرا نبود، اما کبد می‌تواند جایگزین آن شود و این وظیفه را انجام دهد و صفرا را به درون روده کوچک بریزد.

بدون کیسه صفرا کماکان می‌توانید بسیاری از مواد غذایی را هضم کنید. با این حال، مصرف بیش از اندازه‌ی غذا‌های روغنی یا چرب ممکن است مشکل ساز شود، چون باعث نفخ و باد روده می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.