کد خبر : 14346 / /
/

رقم دستمزد منعکس در قرارداد «گوگوش» و «نورمن ویزدم» با کاباره‌ها مورد اعتراض دارایی‌ قرار گرفت و وزارت دارایی ضمن صدور بخشنامه‌ای در مورد مالیات هنرمندان به کلیه حوزه‌های مالیاتی تهران و پیشکاری‌های دارایی در شهرستان‌ها هشدار داد که اغلب قراردادهای خوانندگان و هنرپیشگان و ستارگان سینما با موسسات فیلمبرداری و کاباره‌ها فاقد رقم واقعی دستمزد دریافتی آنان از این گونه موسسات است.

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات29 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

9 بهمن 1351؛ خواننده‌ها و هنرپیشه‌ها دستمزد واقعی خود را مخفی می‌کنند

رقم دستمزد منعکس در قرارداد «گوگوش» و «نورمن ویزدم» با کاباره‌ها مورد اعتراض دارایی‌ قرار گرفت و وزارت دارایی ضمن صدور بخشنامه‌ای در مورد مالیات هنرمندان به کلیه حوزه‌های مالیاتی تهران و پیشکاری‌های دارایی در شهرستان‌ها هشدار داد که اغلب قراردادهای خوانندگان و هنرپیشگان و ستارگان سینما با موسسات فیلمبرداری و کاباره‌ها فاقد رقم واقعی دستمزد دریافتی آنان از این گونه موسسات است.

در این بخشنامه گفته شده است درحالی‌که میزان دستمزد اجرای هر برنامه آواز مهستی در کاباره‌ 63 هزار ریال در قرارداد قید شده، یقیناً نمی‌تواند دستمزد گوگوش 10 هزار ریال و دستمزد نورمن ویزدم برای اجرای برنامه شبی 300 دلار باشد.

در بخشنامه فوق اضافه شده است، تردید نیست که دستمزد گوگوش مندرج در قرارداد فاقد رقم واقعی دریافتی وی بوده و حتی با تحقیقاتی که به عمل آمده، دستمزد گوگوش بیش از مهستی بوده است.

دارایی در این بخشنامه بسیاری از قراردادهای هنرپیشگان را از لحاظ رقم دستمزد منعکس در قرارداد، برای تشخیص مالیات آنان غیرقابل‌اطمینان دانسته است و یادآور شده حتی اگر قرارداد هنرمندان مستند به سند رسمی نیز باشد، ماموران دارایی مکلفند نسبت به رقم دستمزد آنان تحقیقات کافی به عمل آورند و سپس میزان مالیات آنان را تعیین کنند.

29 بهمن 1381؛ صنعت خودرو ایران آماده ورود به WTO

صنعت خودرو ایران قبل از ورود به بازار جهانی و الحاق به «WTO» باید نخست مشکلات و مسائل خود را به منظور حفظ بیشتر و بهتر بازار ایران برطرف کند.

رضا ویسه، معاون وزیر صنایع و معادن و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سمینار بررسی «آثار الحاق به سازمان جهانی تجارت به‌ویژه صنعت خودرو» افزود: امروز با وجود بنگاه‌های بزرگی که تنها هزینه تحقیقات آنها از کل درآمد نفتی ایران بیشتر است، مواجه هستیم.

وی سپس با اشاره به روند نزولی نظام تعرفه‌ای کشور برای آمادگی تدریجی در الحاق به «WTO» اظهار کرد: همزمان با این کار، باید مسائل و مشکلات داخلی کشور که مانع کسب‌و‌کار گسترده و آزاد بنگاه‌ها شده است، نیز بررسی شوند.

مهندس ویسه ادامه داد: این مسائل در صنعت خودرو نیز قابل مشاهده است، ولی علی‌رغم این فضای پرمشقت، صنعت خودرو توانسته است از لحاظ «اسکیل» اقتصادی رتبه اول را کسب کند، به طوری که بالاترین میزان گردش مالی و اشتغال به این صنعت تعلق دارد.

وی ادامه داد: صنعت خودرو کشور با تولید محصول به‌روز، باکیفیت و ارزان است که می‌تواند در ورود به بازار جهانی، بازار داخلی را حفاظت کند.

معاون وزیر صنایع بیان کرد: ظرف 2 سال آینده با حذف مدل‌های قدیمی و عرضه مدل‌های جدید خودرو به این هدف خواهیم رسید در چنین شرایطی حرکت به سمت «WTO» سهل‌تر خواهد بود.

در ادامه این سمینار مهندس رمضانعلی پورمجیب، مدیرعامل شرکت ساپکو در مورد اثرات الحاق به «WTO» بر صنعت خودرو ایران گفت: به‌نظر می‌رسد که تحولاتی که در صنعت خودرو ایران در حال تکوین است که سمت و سوی آن به سمت آزادسازی و رویکرد جهانی است.

ایران خواستار پرداخت غرامت ازسوی آمریکا شد

ایران از دیوان عدالت بین المللی خواست به آمریکا دستور دهد به خاطر انهدام سه سکوی نفتی ایران در خلیج فارس در سال‌های 1987 و 1988 در زمان جنگ ایران و عراق به تهران غرامت بپردازد.

محمدحسین زاهدین لباف، نماینده ایران در مقر دیوان عدالت بین‌المللی در لاهه گفت: انهدام‌ها بر صادرات نفت ایران تاثیر داشته است و حملات موجب خساراتی شده که طبق آن ما می‌توانیم درخواست غرامت کنیم

زاهدین لباف، آمریکا را درباره اینکه بی‌طرفی خود را در جنگ ایران و عراق حفظ نکرده است، مورد سرزنش قرار داد.

وی به نقل از مدارک نظامی که به تازگی منتشر شده، اعلام کرد: آمریکا از عراق تجاوز کار حمایت می‌کرد.

جیمز آرکراوفورد، استاد حقوق بین الملل که از طرف ایران مامور تشریح نقض قرارداد 1955 توسط آمریکا است، توضیح داد: عمل آمریکا را نمی توان یک اقدام دفاع از خود تلقی کرد و این اقدام برای امنیت ملی واشنگتن ضروری نبود.

آمریکا در 1996 به دیوان عدالت بین‌المللی شکایت کرد که ایران با حمله به کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس، خود قرارداد دوستی 1955 میان دو کشور را نقض کرده است.

واشنگتن در شکایت خود از دیوان عدالت بین‌المللی خواسته است که ایران را به پرداخت غرامت وادار کند.

آمریکا پنجشنبه این هفته در زمینه شکایت ایران از خود دفاع خواهد کرد. دو طرف بعدا هر کدام حق پاسخگویی خواهند داشت. صدور حکم دادگاه چند ماه طول می‌کشد.

29 بهمن 1391؛ پایان داستان ممنوعیت صادرات پسته

در هفته اخیر، خبری ازسوی ستاد تنظیم بازار مبنی‌بر ممنوعیت صادرات پسته به دستور معاون اول رئیس‌جمهور منتشر شد که شوک بزرگی برای بیش از 150 هزار فرد مرتبط با صنعت پسته در ایران به همراه داشت.

در یکی از مصوبات جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، معاون اول رئیس‌جمهوری دستور داد تا صادرات پسته ایران به مدت 6 ماه متوقف شود.

محسن جلال‌پور، رئیس انجمن پسته ایران، انتقادهای جدی به این موضوع وارد کرد و گفت: در سال 200 هزار تن پسته به طور متوسط برداشت می‌کنیم که بیش از 70 درصد آن صادر می‌شود و کمتر از 30 درصد برای مصرف داخل و ضایعاتی است که طی یک سال مصرف می‌شود. بر این اساس برآورد ما این است که مصرف داخلی طی یک سال حداکثر 20 هزار تن پسته است و ما نمی‌توانیم برای 20 هزار تن مصرف داخلی، بازار صادراتی را که بازار بسیار بزرگی است از دست بدهیم و به نظر می‌آید این تصمیم قدری غیرکارشناسی است و راه‌های بهتری برای تصمیم‌گیری مناسب وجود دارد.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت نیز گفت: مشروط به تامین نیاز داخلی پسته با قیمت مناسب، ممنوعیت صادرات این کالا لغو شد. حمید صافدل گفت: در جلسه سازمان توسعه تجارت و صادرکنندگان، تصمیم گرفته شد به شرط تامین نیاز داخلی با قیمت مناسب، صادرات پسته آزاد باشد. وی افزود: قیمت پسته را سازمان حمایت تعیین می‌کند و معاونت بازرگانی داخلی نیز بر نحوه توزیع و تنظیم بازار این کالا در ایام پایانی سال نظارت می‌کند.

انتقاد رئیس‌کل از خرید و نگهداری ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در کجای دنیا ارز کشورهای دیگر را می‌خرند و نگه می‌دارند، این رفتارها بسیار نادرست هستند که عده‌ای در بازار داخلی به آن روی آورده‌اند، به زودی تکلیف این مسائل را هم روشن خواهیم کرد.

محمود بهمنی اضافه کرد: حتی ارز آنهای هم که صادرات انجام می‌دهند ازسوی بانک مرکزی کنترل خواهد شد. وی درباره قیمت دلار با اجرای این طرح اظهار کرد: قیمت دلار با اجرای این طرح به شدت کاهش خواهد یافت، اما الان نمی‌توانم بگویم دقیقاً به چه نرخی خواهد رسید ولی امیدواریم به رقم واقعی خود برسد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد مرحله جدید پیش‌فروش سکه از اول اسفند ارائه کرده است. به گفته وی براساس جمع‌بندی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیده‌ایم که فروش آتی سکه را در دستورکار قرار دهیم و سناریوی فروش آنی از دستور کار خارج شده است.

بهمنی اضافه کرد: حتی ارز آنهایی هم که صادرات انجام می‌دهند ازسوی بانک مرکزی کنترل خواهد شد. وی درباره قیمت دلار با اجرای این طرح اظهار کرد: قیمت دلار با اجرای این طرح به شدت کاهش خواهد یافت، اما الان نمی‌توانم بگویم دقیقا به چه نرخی خواهد رسید؛ ولی امیدواریم به رقم واقعی خود برسد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.