کد خبر : 14347 / /
/

در معاملات امروز قیمت محصولات سایپا، برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید 111 SE (سفید) برابر 189 میلیون تومان و تیبا SX مدل 1400 صندوق دار 180 میلیون تومان خرید و فروش شد .

جدیدترین قیمت محصولات سایپا در ادامه آورده شده است. یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت محصولات سایپا ، «عرضه متناسب با تقاضا» است. لیست قیمت محصولات سایپا را می توانید در این خبر ملاحظه کنید. قیمت محصولات سایپا در بازار ایران لحظه ای و یا دست کم روزانه دستخوش تغییر می شود. قیمت محصولات سایپا امروز 29   بهمن 1400 به شرح زیر است:

جدول قیمت محصولات سایپا

بر اساس گزارش خبرنگاران ما در معاملات امروز قیمت محصولات سایپا، برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید 111 SE (سفید) برابر 189 میلیون تومان و تیبا SX مدل 1400 صندوق دار 180 میلیون تومان خرید و فروش شد . ساینا EX مدل 1400 فول 197 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو 1600 اتوماتیک (مدل 1398) با قیمت 425 میلیون تومان معامله شد.

قیمت محصولات سایپا

قیمت محصولات سایپا

شاهین یکی از جدیدترین تولیدات سایپا به شمار می‌رود که روی پلتفرم SP۱۰۰ بنا شده و گفته می‌شود ساختار آن مشابه خودرو چینی ولکس C۳۰ است. ضمنا این پلتفرم به کمپانی تویوتا ژاپن تعلق دارد و در تولید یکی از نسل‌های قدیمی تویوتا یاریس به خدمت گرفته شده است.

شاهین سایپا فرم مناسبی دارد اما چراغ‌های عقب آن کمی ناهماهنگ با سایر نواحی به نظر می‌رسند. این خودرو با موتور توربوشارژ هشت سوپاپ m15TC (نسخه پرخوران موتور ساینا)  به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر، وارد بازار ما شده است.

یک جعبه دنده پنج سرعته دستی هم نیروی موتور شاهین را به سوی محور چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. البته ظاهرا مگاموتور مشغول توسعه  یک موتور شانزده سوپاپ است که در آینده روی شاهین و سایر تولیدات جدیدتر سایپا نصب خواهد شد.

ضمنا به زودی شاهین اتومات با یک گیربکس اتوماتیک CVT شش سرعته ساخت شرکت پانچ بلژیک هم به فهرست محصولات سایپا خواهد پیوست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت این خودرو در بازار نسبت به ۲۴ بهمن تغییری نکرده و برابر ۳۳۵ میلیون تومان معامله می شود.

 

انحصار خودرو، تیشه به ریشه جان مردم

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی انحصار در صنعتی ریشه بداوند دیگر جایی برای تایید و به رسمیت شناختن حق وحقوق مشتری و مصرف کننده باقی نمی‌ماند.

انحصار خودرو، تیشه به ریشه جان مردم

خودرو وسیله‌ای که سال‌ها زندگی انسان‌ها و یا به عبارت بهتر آرامش و آسایش و تسهیل رفت وآمد‌ها و حمل و نقل در زندگی فردی و اجتماعی بشر را تضمین کرده است. در دنیای امروز تلاش می‌شود تا روز به روز مولفه‌های مورد نظر برای آرامش و امنیت سرنشینان، حتی سلامت محیط زیست در صنعت خودروسازی رعایت وخودرو‌هایی با این منظورساخته و پرداخته و راهی بازار شود. حقیقت این است فاکتور‌های عنوان شده در صنعت خودروسازی مربوط به ما نیست. یعنی سال هاست صنعت خودروسازی ما بی توجه به آنچه باید باشد، آنچه خود خواسته را بر مردم ایران تحمیل کرده، متاسفانه همراهی سیاسیون در این موضوع بی تاثیر نبوده است. وضعیت دراین بخش به قدری بغرنج شده که رهبر معظم انقلاب نیز از این موضوع گلایه کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مساله تبعات انحصار در صنایع کشور بخصوص صنعت خودروسازی پرداخت و در این باره گفت: موضوعی که در بحث صنعت خودروسازی متاسفانه طی سال‌های گذشته به شدت نادیده گرفته شد، مساله از دست رفتن کیفیت محصولات خودروسازی کشور است که به واسطه انحصار در این صنعت ایجاد می‌شود. وقتی از کنار این فاکتور مهم به سرعت عبور کردیم و این موضوع را با توجه به تجارب جهانی آن پشت گوش انداختیم و تبعات آن را بررسی نکردیم یا واقعی ندیدیم، شکی وجود نداشت که دیر یا زود این صنعت دچار معضلاتی اساسی می‌شود.

 

وی در این باره خاطرد نشان کرد: وقتی انحصار در صنعتی ایجاد شود یا به عبارتی ریشه بداوند دیگر جایی برای تایید و به رسمیت شناختن حق وحقوق مشتری و مصرف کننده باقی نمی‌ماند. به این دلیل که خودروساز به خوبی به وضعیت بازار و فواید انحصاری که برایش ایجاد شده آشناست و به این موضوع واقف است که مصرف کننده ایرانی چاره‌ای به غیر از خرید از این بازار و یکی دو تولید کننده داخلی ندارد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی خودروساز یکه تاز بازار و میدان می‌شود، در حالی که مصرف کننده برای پاسخگویی به نیاز خود و خانواده ناچار به خرید از این بازار بسته آن هم با قیمت‌هایی که قطعا با کیفیت خودروی ارائه شده چندان مطابقتی ندارد، است.

وی ادامه داد: در هر صورت دولت برای یک بار شده باید به صورت جدی به این موضوع ورود کند، چرا که به دلیل حمایت از صنعت خودروسازی کشور نمی‌توان سال‌ها حقوق مصرف کننده را نادیده گرفت. حقوقی که نه تنها به مال او بلکه جان مصرف کننده را هم به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جای تعجب دارد با اینکه خودروساز ایرانی خودرویی با قیمت بسیار بالا به مردم عرضه می‌کند، قیمت‌هایی که قطعا قیمت واقعی خودرو نیستند باز هم از زیان‌های پنهان و آشکار صحبت می‌کند. این گره کور باید از سوی مسوولین باز شود. گره کوری که باید با خروج دولت از صنعت خودروسازی و واگذاری به بخش خصوصی واقعی باز شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه معضلات خودروسازی کشور باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود چرا که رهبر معظم انقلاب نیز به این بحث ورود کردند، گفت: اصولا مقام معظم رهبری به مسائل بسیار کلان کشور ورود می‌کنند. وقتی از بیان ایشان گلایه و انتقاد نسبت به کیفیت و قیمت خودروسازی شنیده می‌شود به این معناست که وضعیت دراین بخش بسیار نامطلوب است. از این جهت لازم است دولت محترم هر چه زودتر به موارد بیان شده ورود کند، چرا که وضعیت خودرسازی آنقدر وخیم است که شخصیتی مانند رهبر انقلاب لازم دیدند در این زمینه به مسوولین امر تذکر بدهند تا به مسائل مرتبط با خودروسازی و انتقادات به حق مردم رسیدگی کنند.

وی در این باره تصریح کرد: هنگامی که رهبر معظم انقلاب به این بحث پرداختند به این معناست که مسوولین اعم از دولت و مجلس برای این موضوع باید فکر عاجلی کنند. صنعت خودروسازی کشور نیازمند تدبیری هوشمندانه براساس تجارب جهانی است که ثابت کرده می‌توان صنعتی به روز و پویا داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است بی توجهی به حل و فصل معضلات کنونی صنعت خودروسازی به زیان خودروسازان، صنعت کشور و مردم منتهی می‌شود. به بیان بهتر، نباید فقط موضوع به مردم تعمیم داده شود چرا که در میان مدت با از دست رفتن بیشتر کیفیت، این صنعت و بازار با انتقادات جدی تری رو به رو می‌شود و به تدریج از بین می‌رود.

غلامرضا مرحبا در ادامه افزود: انتقادات کارشناسان و دلسوزان مردم در راستای به روز سازی و توسعه این صنعت است نه از بین بردن صنعت خودروسازی کشور. رشد و ارتقای این صنعت هدف منتقدان است. از این نظر برای کمک به صنعت خودروسازی کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب به این بحث ورود کردند، سایر قوا نیز باید این موضوع را در اصلی‌ترین دستور کار خود قرار دهند تا به صنعت خودروسازی قبل از فروپاشی کامل کمک شود تا مانند سایر خودروسازان موفق جهان برای ایران یک صنعت افتخار آفرین باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.