کد خبر : 14367 / /
/

برخی از کانال‌ها می‌گویند شب گذشته قیمت دلار در معاملات پشت خطی وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده و احتمال اینکه قیمت دلار نقدی امروز ۳۰ بهمن ماه کاهش داشته باشد و به ۲۵ هزار تومان برسد زیاد است.

قیمت دلار کاهش یافت. اخبار مذاکرات قیمت دلار را ارزان کرد. علاوه بر این چند خبر دیگر در ارتباط با آزادی پول های بلوکه شده ایران بر قیمت دلار تأثیر گذاشت. قیمت دلار امروز 26 هزار و 100 تومان رسیده است.

از اواخر هفته گذشته بازار ارز به استقبال مذاکرات وین رفت و قیمت دلار در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. اما قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته باز هم کاهش یافت و به ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

برخی از کانال‌ها می‌گویند شب گذشته قیمت دلار در معاملات پشت خطی وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده و احتمال اینکه قیمت دلار نقدی امروز ۳۰ بهمن ماه کاهش داشته باشد و به ۲۵ هزار تومان برسد زیاد است.

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه، کاهش ۴۰۰ تومانی داشت و به ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. کاهشی که نشان می‌دهد معامله‌گران، توافق را در دسترس می‌دانند و آماده فروش دلارهای خود هستند.

قیمت دلار هرات هم کاهش قابل توجهی داشت و از پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ماه وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد و در معاملات پشت خطی شب گذشته، ۲۹ بهمن ماه به ۲۵ هزار ۷۰۰ تومان رسید.

۳ عاملی که بر قیمت دلار اثرگذار شد

«مذاکرات ایران و کره جنوبی برای آزادسازی منابع بلوکه شده»، «افزایش متقاضیان نفت ایران» و «گزارش مثبت رسانه‌ها از مذاکرات وین» سه خبری است که این هفته می‌تواند تاثیر کاهشی بر قیمت دلار بگذارد و هم معامله‌گران حرفه‌ای را برای افزایش عرضه دلار به بازار تشویق کند و هم دلارهای خانگی بیشتری را وارد بازار کند.

اخبار مذاکرات وین هم می‌گوید مذاکرات به مرحله حساس و پایانی رسیده و احتمالا ظرف چند روز آینده نتیجه نهایی مشخص می‌شود. اما از اواسط هفته گذشته در کنار اخبار امیدبخش مذاکرات، اخبار منفی هم شنیده می‌شود.

گزارش‌ها می‌گوید مخالفت‌ با توافق هسته‌ای در دولت بایدن شدت گرفته و جمهوری‌خواهان مخالف امضای توافقی مشابه توافق سال ۲۰۱۵ هستند. ایران هم می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. طرف‌های حاضر در مذاکرات هم می‌‌‌گویند امضای قرارداد منتظر رفع تحریم‌های آمریکاست و چون آمریکا از برجام خارج شده، اولین قدم برای احیای آن را باید بردارد!

دو شب قبل، کاخ سفید اعلام کرد که به زودی توافق حاصل می‌شود و نگاه مثبتی به مذاکرات داشت. اما جز این اخبار دیگری هم شنیده می‌شود که نشان می‌دهد گشایش‌هایی ایجاد شده است.

ایران و کره جنوبی روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه مذاکراتی را برای از سرگیری فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران انجام دادند. گفته می‌شود رایزنی‌ها بین ایران و کره جنوبی برای آزادسازی این منابع آغاز شده و احتمالا به زودی بخش مهمی از این منابع آزاد می‌شود. آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر یکی از پیش‌شرط‌های ایران برای مذاکرات و رسیدن به توافق بود.

بعد از کره جنوبی،‌بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن هم اعلام کرده پس از لغو تحریم‌ها، اقدام به خرید نفت ایران می‌کند. گفته می‌شود زمزمه‌های حصول توافق و لغو تحریم‌های نفتی ایران باعث شده است که شرکت انئوس هولدینگز، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن، خواهان خرید نفت از ایران شود.

قیمت دلار به 25 تومان می رسد؟

قیمت دلار در دو ماه گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش یافته و احتمال داده می‌شود که روند نزولی قیمت دلار در هفته جاری هم ادامه داشته باشد. برخی معتقدند معامله‌گران خود را برای کاهش بیشتر قیمت دلار آماده کرده‌اند.

اما این کاهش تنها به شرطی محقق می‌شود که مذاکرات در این هفته به نتیجه برسد و یا اخبار مثبت مذاکرات ادامه‌دار باشد. در دو هفته قبل هم قیمت دلار روند کاهشی خود را آغاز کرد و تا مرز ۲۵ هزار تومان هم پایین آمد. اما فرسایشی شدن مذاکرات، روند کاهش قیمت دلار را متوقف کرد و قیمت دلار دوباره افزایش یافت.

بازار ارز مدت‌هاست که در انتظار یک خبر قطعی از مذاکرات است. اگر این خبر قطعی به بازار برسد، تغییر کانال قطعی است. واگرنه قیمت دلار دوباره به سمت کانال ۲۷ هزار تومان حرکت می‌کند.

قیمت دلار| ورق برگشت

"معاون موقت نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در نشست شورای حکام تصریح کرد آمریکا آماده برداشتن «تحریم‌های ناسازگار با برجام» است." این خبر دیشب از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد و میزان فروش های پشت خطی معامله گران دلار را بالا برد. در آخرین ساعات سه شنبه شب، دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می رفت که فاصله ۴۰۰ تومانی با قیمت ابتدای روز داشت.

با توجه به افت شبانه دلار، انتظار می رود که این ارز به سوی مرز ۲۶ هزار تومانی میل کند. به باور تحلیل گران فنی در صورتی که اسکناس آمریکایی از محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان پایین تر برود، موج جدیدی از فروشندگان وارد بازار خواهند شد. دلار در شهریورماه هرگز زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان حرکت نکرده است. این موضوع موجب شده است که گزوه دیگری از فعالان زاویه دید دیگری را در مورد بازار ارز امروز مطرح کنند. این عده اعتقاد دارند که شاید با جوسازی های سیاسی، قیمت دلار در ابتدای روز در مسیر نزولی قرار بگیرد،‌ولی از اواخر روز،‌ فشار خریداران به بازار وارد خواهد شد و بار دیگر قیمت به بالای مرز ۲۷ هزار  تومانی بازخواهد گشت.

این انتظارات مثبت در حالی در بازار شنیده می شود که اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در وین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات تا دو هفته ی دیگر شروع شود.به نظر می رسد بازار در روز جاری بیشتر تحت تاثیر اخبار واقعی و فیک باشد. خریداران بزرگ در شرایط نا اطمینانی در بازار حضور نخواهند یافت ولی نوسان گیران سعی خواهند کرد، از تغییرات زیاد قیمت کسب سود کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.