کد خبر : 14463 / /
/

روزنامه شرق در گزارشی نوشت:‌ اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، بعد از قطعی‌شدن صعود تیم ملی به جام جهانی، در نامه‌ای فوری خواستار تشکیل جلسه با رئیس فدراسیون شدند و سپس با رأی‌گیری، تصمیم به عزل موقت عزیزی خادم گرفتند.

 

عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون فوتبال همچنان داغ‌ترین موضوعی است که این‌روزها ورزش ایران را درگیر کرده است.

 

روزنامه شرق در گزارشی نوشت:‌ اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، بعد از قطعی‌شدن صعود تیم ملی به جام جهانی، در نامه‌ای فوری خواستار تشکیل جلسه با رئیس فدراسیون شدند و سپس با رأی‌گیری، تصمیم به عزل موقت عزیزی خادم گرفتند.

از این اتفاق که روز پنجشبه رخ داده زمان زیادی نمی‌گذرد، ولی از آن روز تا به حال، بیشتر صحبت‌ها حول «عزل موقت» و تعیین سرپرست می‌چرخد و کمتر به دلیل اصلی کنار گذاشته‌شدن رئیس فدراسیون فوتبال ایران پرداخته شده است. اگرچه از گوشه و کنار دلایل متعددی درباره تصمیم اعضای هیئت‌رئیسه برای برکناری موقت رئیس عنوان شده، ولی به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آنها، آن‌طور که یکی از همین اعضا گفته، نامه‌ای است از طرف فیفا که فدراسیون فوتبال و در رأس آن غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی سابق این فدراسیون، مدعی شده‌اند پرونده اساس‌نامه فدراسیون به تأیید فیفا رسیده و حتی فیفا پیام تبریکی هم خطاب به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده است.

احسان اصولی، یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال که بعد از تغییرات صورت‌گرفته تبدیل به سخنگوی فدراسیون هم شده، به‌تازگی با حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل عزیزی‌خادم چه بوده است، گفت: «همین دروغی بود که درباره تأیید اساس‌نامه توسط فیفا گفته شد؛ این دروغ ما را به سمت مسائل بد و خطرناکی می‌برد». پرسشی که در این میان در هفته‌های اخیر بارها مطرح شده این است که آیا نامه‌ای که فدراسیون فوتبال ادعا کرده از طرف فیفا ارسال شده و در آن پیام تبریک را ابراز کرده است، وجود خارجی دارد یا خیر؟

این موضوعی است که احسان اصولی این ‌بار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به آن اشاره کرده و گفته است: «سؤالی که از رفیعی به‌عنوان مشاور فدراسیون دارم این است که چرا نامه‌ای که فیفا درباره اساس‌نامه به فدراسیون فوتبال زده دراختیار منِ عضو هیئت‌رئیسه قرار نمی‌دهید؟ من و دیگر دوستان این موضوع را مطالبه کردیم، اما نامه به ما ارائه نشده است. من در جایگاه رسمی که مورد تأیید فیفا است نمی‌توانم نامه را در اختیار داشته باشم، اما رفیعی به‌عنوان مشاور فدراسیون می‌تواند نامه را در اختیار داشته باشد؟».

تقاضا برای انتشار نامه مدنظر توسط چهره‌های مختلف، از سوی فدراسیون فوتبال بنا بر دلایلی نامشخص بی‌پاسخ ماند، ولی «شرق» با دستیابی به نامه‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده، برای اولین‌بار آن را منتشر می‌کند. این نامه در عین چندخطی‌بودن، حاوی نکات مهمی است که پرداختن به آن خالی از لطف نیست. برای درک بهتر شرایط، ابتدا ترجمه رسمی این نامه به استحضار مخاطب می‌رسد:

«از: خانم ساره سولماله، مدیر ارشد بخش سازماندهی فدراسیون‌های ملی فدراسیون جهانی فوتبال

به: فدراسیون فوتبال ج. ا. ایران

موضوع: آخرین اطلاعات روزآمد – اسناد قانونی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تاریخ: ۲ فوریه ۲۰۲۲ (۱۳ بهمن ۱۴۰۰)

دبیرکل عزیز

حمیرا عزیز

تشکر فراوان برای ارسال این اطلاعات و تبریک بابت دستاوردی که با همکاری مراجع ملی‌تان نائل شده‌اید.

خواهشمند است پس از کسب اطلاعات بیشتر در مورد تصویب قانون پیشنهادی برای ورزش‌های آماتوری از سوی مجلس، ما را در جریان موضوع قرار دهید.

در صورت نیاز به هرگونه کمک در خدمت شما هستیم.

با احترام

ساره سولماله»

قبل از انتشار این نامه، بحث داغی بین تعدادی از نمایندگان مجلس با مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال یعنی غلامرضا رفیعی، مبنی بر محتویات این نامه صورت گرفته بود. رفیعی مدعی بود فیفا تبریک گفته و نماینده‌های مجلس می‌گفتند فیفا در همین نامه خواستار تأییدیه مجلس هم شده است. حال، همان‌طور که مشخص است، دو طرف درست می‌گویند؛ فیفا به فدراسیون فوتبال ایران تبریک گفته و خواسته که در جریان نظر مجلس هم قرار بگیرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.