کد خبر : 14515 / /
/

طرح بازتوزیع سهمیه بنزین از اولین روز اسفند در کیش آغاز شده است.

سهمیه‌بندی بنزین در کیش از اول اسفند تغییر کرده و سهمیه جدید به جای دارندگان خودرو به کارت ملی تخصیص داده می‌شود. در سهمیه‌بندی جدید، بنزین تک نرخی می‌شود. اما آیا اجرای طرح جدید بنزین، قیمت بنزین را هم تغییر می‌دهد؟

قیمت بنزین| بازتوزیع سهمیه بنزین در کیش

طرح بازتوزیع سهمیه بنزین از اولین روز اسفند در کیش آغاز شده است. از دیروز هر یک از شهروندانی که کارت کیشوندی داشته باشد ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای دریافت کرده‌اند. این طرح قرار است با کمی تاخیر، در سراسر کشور حذف شود. حالا با جدی شدن طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین، عده‌ای نگران حذف کارت سوخت و افزایش قیمت بنزین هستند.

پیش از این، مجلس و دولت، با رد احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام کرده بودند به دنبال تک‌نرخی کردن بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی نیستند. اما حالا با اجرای طرح جدید، آیا کارت‌های سوخت حذف می‌شود و امکان افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟

حسین شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: طرح سهمیه جدید بنزین، هیچ ربطی به قیمت بنزین ندارد و تنها هدف آن  تخصیص یارانه به افرادی است که خودرو ندارند.

شمسیان راد ادامه می‌دهد: قیمت بنزین بر اساس قانون مشخص می‌شود. لایحه قانون سال ۱۴۰۱ اکنون در مجلس در حال بررسی است و هیچ بحثی درباره قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده نیامده است.

حالا سهمیه‌بندی بنزین دیروز در کیش اجرا شده و شهروندان با دو دسته گمانه مواجه‌اند. گمانه اول ثابت ماندن قیمت بنزین است. دولت و مجلس بارها اعلام کردند که به هیچ وجه قصد افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ را ندارند.

گمانه دوم، تغییر قیمت بنزین است. با این که تغییر قیمت بنزین در هیچ یک از بندهای بودجه ۱۴۰۱ مطرح نشده اما فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود: ما وضعیت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ را بررسی می‌کنیم و احتمالا برخی از موارد موجود را در بودجه بگنجانیم.

قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۱

نماینده مردم کازرون و رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین اظهار کرده بود: دولت می‌خواهد این اختیار را به افراد دهد تا هر کس خودش انتخاب کند تمایل به مصرف بیشتر کدام حامل انرژی دارد. البته، بعد از مصرف یک حد معین از حامل‌های انرژی، مصرف‌کننده باید قیمت تمام‌شده تولید آن حامل انرژی را بپردازد. یعنی قیمت‌گذاری جدید می‌شود اما این مساله هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

رییس کمیسیون انرژی پیش از این و در اواخر تابستان هم از ضرورت واقعی کردن قیمت بنزین، گفته بود. چند وقت پس از آن هم، آذری‎‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات اعلام کرد پروژه حذف کارت سوخت در دولت قبلی تمام شد و حالا دولت جدید می‌تواند اقدام به ادغام کارت‌های سوخت با کارت بانکی کند.

این گفته جهرمی دقیقا مشابه طرحی است که اکنون در کیش در حال اجراست. آن طور که شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش امروز اعلام کرد قرار شده سهمیه بنزین هر فرد به کارت‌ بانکی سرپرست خانوار واریز شود. قطعه‌ UPT در جایگاه‌ها، نصب شده است. سرپرست خانواده می‌تواند با هر یک از کارت‌های بانکی و چهار رقم آخر کد ملی، بنزین سهمیه‌ای خانواده خود را دریافت کند.

البته هنوز کارت سوخت در جزیره کیش حذف نشده است. اما وعده آذری جهرمی و اظهارات عباسی دوانی این فرضیه را تقویت می‌کند که ممکن است کارت سوخت در سال آینده حذف شود. اما اینکه این تغییرات به قیمت بنزین هم می‌رسد یا نه، چیزی است که ظرف یکی دو هفته آینده در مجلس مشخص می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.