کد خبر : 14543 / /
/

قیمت نفت امروز دوباره وارد روند صعودی شد و پس از یک بازه چند روزه، به ۹۸ دلار رسید و حالا در آستانه ۹۹ دلاری شدن است. اما دلیل افزایش دوباره قیمت نفت چه بود؟

قیمت نفت گران شد. قیمت نفت با اتفاقات اوکراین تغییر کرد. قیمت نفت در صورت بروز جنگ بین روسیه و اوکراین گرانتر می شود. گفته می شود اگر ایران با غرب به توافق برسد امکان کاهش قیمت نفت وجود دارد. جزئیات افزایش قمیت نفت را در خبر روز دنبال کنید.

قیمت نفت هر لحظه به سخنان رئیس جمهور روسیه و اتفاقات اوکراین واکنش نشان می‌دهد. از شب گذشته تاکنون در پی بالا گرفتن تنش‌های روسیه و اوکراین و به رسمیت شناختن دو منطقه لوهانسک و دونتسک، قیمت نفت خام برنت به ۹۸ دلار و ۸۹ سنت رسید.

 قیمت نفت امروز دوباره وارد روند صعودی شد و پس از یک بازه چند روزه، به ۹۸ دلار رسید و حالا در آستانه ۹۹ دلاری شدن است. اما دلیل افزایش دوباره قیمت نفت چه بود؟

قیمت نفت امروز پس از سخنرانی پوتین و به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک

دیشب پوتین در کاخ کرملین سخنرانی داشت. او در سخنانش گفته بود اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر تاریخ روسیه بوده و لنین بود که برای اولین بار، اوکراین را به شکل امروزی رساند.

او در ادامه استقلال لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و با اتمام سخنرانی پوتین در کاخ کرملین، بهای جهانی نفت افزایش یافت و دوباره به ۹۴ دلار رسید.

در نهایت، پوتین چند ساعت بعد از سخنرانی و به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان اوکراینی، به برخی از نیروهای نظامی خود فرمان داد که برای برقراری صلح وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شوند و پس از آن قیمت جهانی نفت بیش از ۹۷ دلار شد. امروز صبح هم قیمت نفت برنت به ۹۸ دلار و ۵۸ سنت رسیده است.

حالا با رسیدن قیمت نفت به آستانه ۹۹ دلار، نگرانی‌ها دوباره افزایش یافته است. بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش‌بینی کرده بود که بهای جهانی نفت به راحتی و تا سه ماه آینده به ۱۲۰ دلار می‌رسد و پس از آن اگر به ۱۵۰ دلار برسد، تورم جهانی را هفت درصد افزایش می‌دهد.

جفری هالی، تحلیل‌گر شرکت تجاری اوندا در یادداشتی اعلام کرد آمریکا و اروپا اوکراین را قربانی سیاست‌های خود کرده‌ و با پوتین به‌طور کامل سازش کرده‌اند. به نظر می‌رسد نفت خام برنت زودتر از انتظار به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

قیمت نفت| اوپک تولید خود را افزایش می‌دهد؟

با وجود این که آمریکا سعی داشت با اعمال فشار تولید اوپک را افزایش دهد اما چنین نشد. حالا تولیدکنندگان بزرگ خود را در آستانه جنگ میان روسیه و اوکراین می‌بینند و نگران افزایش بیشتر قیمت نفت هستند. با این حال، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در آخرین کنفرانس اوپک در ریاض اعلام کرد اوپک تصمیم دارد فعلا «احتیاط» کند و تولیدش را افزایش ندهد.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق هم بر حفظ روند قبلی تولید نفت تاکید داشت. برخی از تولیدکنندگان کوچک‌تر اوپک هم نتوانسته‌اند به تعهدات پیشین خود عمل کنند و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنععت نفت، از تولید باز مانده‌اند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که اوپک حتی با اعمال فشار آمریکا هم سیاست‌های خود را تغییر دهد.

توافق ایران قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟

برخی معتقدند که امضای توافق هسته‌ای ایران و آمریکا، عرضه نفت را افزایش می‌دهد و مانع افزایش بیشتر قیمت می‌شود. اما چنین گمانه‌ای درست است؟ ایران پس از لغو بخشی از تحریم‌ها، به سرعت ذخایر نفتی شناور و آماده فروش خود را از ۶۹ میلیون بشکه به ۸۷ میلیون بشکه افزایش داد. بلومبرگ هم در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که ظرفیت تولید نفت ایران یک سال پس از لغو تحریم‌ها، ۱٫۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

ایران در صورت توافق می‌تواند نفت زیادی به بازار تزریق کند و احتمالا روند افزایش قیمت نفت را کاهش دهد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.