کد خبر : 14611 / /
/

همزمان با موج اُمیکرون در کشورهای مختلف جهان، کودکان بیش از موج‌های پیشین کرونا درگیر این سویه می‌شوند .برخلاف پیک‌های قبلی کرونا، اُمیکرون، سویه جدید کرونا دست روی کودکان هم می‌گذارد و در هفته‌های گذشته خبرهای نگران‌کننده‌ای از افزایش روند ابتلای کودکان به اُمیکرون می‌شنویم. گاهی این خبرها غافلگیرکننده‌تر هم می‌شود و رؤسای برخی بیمارستان‌ها از تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کودکان مبتلا به کرونا می‌گویند.

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران گفت: اُمیکرون در کودکان با علایم تب، سرفه، آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی که هنگام خواب اذیت می‌شوند و خُرخُر می‌کنند و یا صداگرفتگی نزدیک به خروسک، نمایان می‌شود.

 همزمان با موج اُمیکرون در کشورهای مختلف جهان، کودکان بیش از موج‌های پیشین کرونا درگیر این سویه می‌شوند .برخلاف پیک‌های قبلی کرونا، اُمیکرون، سویه جدید کرونا دست روی کودکان هم می‌گذارد و در هفته‌های گذشته خبرهای نگران‌کننده‌ای از افزایش روند ابتلای کودکان به اُمیکرون می‌شنویم. گاهی این خبرها غافلگیرکننده‌تر هم می‌شود و رؤسای برخی بیمارستان‌ها از تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کودکان مبتلا به کرونا می‌گویند.

با شیوع بیماری کرونا و پدیدار شدن سویه‌های جدید ، سازمان بهداشت جهانی و متخصصان، راهکارهای مختلفی برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا توصیه کردند که زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و تزریق واکسن  از جمله راهکارهای مهم برای توقف چرخه بیماری است.

بنا به نظر کارشناسان حوزه سلامت کودکان بی‌اطلاعی خانواده‌ها و عدم رعایت استانداردهای پیشگیری و حضور در تجمعات و مهمانی‌های خانوادگی باعث شده تا شاهد بروز افزایش آمار کودکان مبتلا به اُمیکرون در جامعه نسبت به سویه‌های قبلی باشیم.

 وضعیت مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی استان اصفهان نیز نشان می‌دهد که حضور پرشمار والدین به همراه کودکانشان در این مراکز، نشانه‌ای از  افزایش تعداد کودکان مبتلا به اُمیکرون است.

نشانه‌های کودک دارای علایم اُمیکرون و راه‌های درمان آن

حسین کرمانپور، مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به شیوع اُمیکرون در میان کودکان و نوجوانان اظهار داشت: کودکان در لبه تیغ اُمیکرون هستند، اگر سراغ آن‌ها آمد و اهمال کنیم ممکن است خطرناک باشد به دلیل اینکه سیستم ایمنی کودکان متفاوت است و حتما باید پزشک آن‌ها را ویزیت کند و دقت لازم برای آن‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه تا ۱۷ سال در دسته‌بندی کودکان می‌آوریم، افزود: علایم کرونا در کودکان تقریباً شبیه بزرگسالان است اما به دلیل اینکه کودکان نمی‌توانند درد و نگرانی را ابراز کنند، موضوع برای خانواده‌ها حساس‌تر است، اُمیکرون با علایم تب، سرفه، آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی که هنگام خواب اذیت می‌شوند و خُرخُر می‌کنند و یا صداگرفتگی نزدیک به خروسک، نمایان می‌شود.

کرمانپور با تأکید بر اینکه تب باید در کودکان کنترل شود و ۹۰ درصد آن‌ها با کنترل تب حال‌شان بهتر می‌شود، گفت: برای سرفه کودکان زیر ۴ سال شربت سرماخوردگی جوابگو است و محیط مرطوب توصیه می‌شود و برای تب شربت استامینوفن و اگر جواب نداد از شربت بروفن باید استفاده کرد و اگر باز هم تب پایین نیامد باید به پزشک مراجعه کنند و نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.

آب سرد دل پیچه را در کودکان به شدت افزایش می‌دهد

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران ادامه داد: بیشتر کودکان گرفتگی بینی‌شان با قطره نرمال سالین برطرف می‌شود و قطره‌ای که استفاده می‌شود نباید یخ باشد باید روی شوفاژ گرفته شود تا ولرم شود، اما بعضی از کودکان علایم‌شان گوارشی است مانند دل پیچه و دل درد و اسهال است، اگر با درمان‌های خانگی بهتر نشد حتماَ باید به پزشک مراجعه کنند و اگر اسهال پیدا کردند از پودر او آر اس استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه نباید بدون نسخه پزشک از دارو استفاده کنند و مصرف دارو برای کنترل اسهال باید توسط پزشک تجویز شود، تصریح کرد: در مورد دل پیچه کودکان اکثراً با خوردن مایعات گرم رفع می‌شود، هیچ وقت به کودکان بدون اینکه صبحانه نخورده باشند آب سرد داده نشود، چون به شدت دل پیچه را افزایش می‌دهد.

کرمانپور ادامه داد: اگر کودکان دارای علایم اسهالی که درمان نمی‌شود، تبی که با دارو کنترل نشده و بالای ۳۸.۵ درجه است، خواب‌آلودگی و خستگی که با وجود دادن مایعات و غذا بچه احساس خواب آلودگی و بی‌اشتهایی شدید دارد، حتماَُ باید کودک را به متخصص اطفال برد.

مدت زمان قرنطینه اُمیکرون چقدر است

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که مدت زمان قرنطینه اُمیکرون چقدر است، گفت: اُمیکرون دقیقاً از اجداد خودش در ۲ سال گذشته تبعیت می‌کند و بین ۱۰ تا ۱۴ روز امکان انتقال است، اما بخشنامه‌ای توسط وزارت بهداشت صادر شد که اگر بیماران علامت ندارند بین ۵ تا ۷ روز از قرنطینه به شرط رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به سر کار مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مشاغل به کارکنان خود مرخصی ۱۴ روزه می‌دهند، گفت: چون اغلب در اُمیکرون علایم بیمار بعد از ۵ روز تمام می‌شود، وزارت بهداشت اعلام کرد که شاغلان می‌توانند بر سر کار باز گردند، اما ناقل بودن همچنان قانون خود را دارد و بین ۱۰ تا ۱۴ روز بیمار می‌تواند کرونا را منتقل کند.

کرمانپور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود پیک ششم از هفته آینده شروع به نزول کند و پیک هفتم بعد از تعطیلات نوروزی اگر سویه جدیدی شیوع پیدا کند آغاز می‌شود و اگر سوش جدید پیدا نشود پیک هفتم نداریم.

کودکان بی‌حال در آغوش والدین

به گزارش فارس، این روزها که به مطب‌های پزشکان و یا مراکز درمانی و درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنیم گوش تا گوش، تنگ هم روی صندلی‎های آهنی بغل هر پدر و مادری یک کودک ‎ است. چشم‎های کودکان نیمه‌‌بسته است. هر از چندگاهی سکوت سالن کوچک با سرفه‎ای خشک شکسته می‎شود.

پرستار اورژانس بیمارستان طب کودکان سرش شلوغ است. تند و سریع نام‌ کودکان را صدا می‎زند؛ دستگاه دماسنج را روی سر بچه‌ها می‌گذارد و بعد علائم را بررسی می‌‌کند.

می‌‌گوید: «در چند روز اخیر هر کودکی که به اورژانس مراجعه کرده است کرونا دارد.» بعد نام دختر بچه‎‌ای را صدا می‌زند و دوباره کارهای از پیش‌تعیین‌ شده را انجام می‌دهد؛ علائم اولیه بیماری را می‌پرسد، تب کودک را بررسی می‌کند و او را برای انجام آزمایش کرونا به بخش آزمایشگاه می‌فرستد.

راهروی انتظار اورژانس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها شلوغ است. مراجعان کنار هم نشسته و خسته و افسرده کودکان‌شان را در آغوش گرفته‌اند. مادری که دختر بچه کوچکش را در آغوش گرفته است هر چند دقیقه یکبار دستش را روی پیشانی دخترش می‌گذارد. می‌‌گوید دختر ۷ ساله‌اش سه روزی می‌شود که علائم سرماخوردگی دارد.

او ادامه می‌دهد: هر چند که در ابتدا علائم اولیه بیماری در سرفه و آبریزش بینی خلاصه شده بود بعد اما این بدن درد، بی‎حالی، تب و علائم گوارشی مانند اسهال بود که بروز پیدا کرد. زن این‌ جملات ‌را می‌‌گوید و برای چندمین بار دست می‌‌گذارد روی پیشانی دختر کوچکش تا تب او را بررسی کند.

این روزها والدین نگران زیادی به مراکز درمانی کشور مراجعه می‌کنند، بیشتر آن‌ها نگران ابتلای کودکان‌شان به اُمیکرون هستند. این در حالی است که اگر پای حرف‌های ‌آن‌ها بنشیند به این نکته می‌رسید که برخی از آن‌ها توجهی به ماسک زدن کودکشان نمی‌کرده‌اند.

سویه اُمیکرون که آذر ماه امسال وارد کشور شد، در حال حاضر سویه غالب بیماری کرونا در کشور به شمار می‌رود. این سویه تمامی گروه‌های سنی را درگیر می‌کند ولی به خاطر واکسینه نشدن کودکان، این گروه بیشتر در معرض خطر قرار دارند و هم اکنون نیز تعداد کودکان مبتلا به اُمیکرون بالا است.

کارشناسان تأکید دارند همه شهروندان و خانواده‌ها برای حفظ سلامت خود و کودکان‌شان ضمن مطالعه راه‌های ابتلا و پیشگیری از این بیماری و مراجعه به موقع به پزشک، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در تجمعات، مهمانی‌ها و اماکن شلوغ خودداری کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.