کد خبر : 14612 / /
/

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه شب به عملیات نظامی روسیه در اوکراین واکنش نشان داد.

دبیرکل سازمان ملل عملیات روسیه در اوکراین را مغایر منشور این سازمان دانست و بازگشت نیروهای روس به کشور خود را خواستار شد.

 «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه شب به عملیات نظامی روسیه در اوکراین واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، گوترش گفت، ابعاد عملیات نظامی روسیه در خاک کشور مستقل اوکراین به اندازه‌ای است که طی چند دهه گذشته در اروپا بی‌سابقه بوده است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: «چنین اقدامات یک‌جانبه‌ای با منشور سازمان ملل متحد در تضاد است».

او همچنین اعلام کرد مبلغ بیست میلیون دلار از محل صندوق مرکزی پاسخ‌های اضطراری سازمان ملل برای رسیدگی به نیازهای ضروری در اوکراین اختصاص می‌یابد.

گوترش همچنین با محکوم کردن هرگونه اقدام نظامی یک کشور علیه کشوری دیگر، از روسیه درخواست کرد به عملیات خود خاتمه داده و نظامیانش را به داخل مرزهای خود بازگرداند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) درباره تصمیمش برای صدور مجوز عملیات ویژه در شرق اوکراین گفت خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخگویی با ابزارهای دیگر غیرممکن بود.

رئیس‌جمهور روسیه در صحبت با نمایندگان جامعه تجاری این کشور توضیح داد: «آنچه در حال وقوع است یک اقدام اجباری است. آن‌ها هیچ فرصتی را برای ما باقی نگذاشتند که غیر این عمل کنیم. خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخگویی با ابزارهای دیگر ممکن نبود». (جزئیات بیشتر)

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز در مصاحبه‌ای گفت: «آن‌ها مدام این را گفتند که ما قرار است به اوکراین حمله کنیم و اوکراین را تصاحب کنیم و از گفت‌وگو بر سر مسائل امنیتی جهانی خودداری کردند. ما پیشنهادات خود را مطرح کردیم و آن‌ها پاسخ منفی دادند».

زاخاروا گفت: «گفت‌وگوها درباره اوکراین از سوی طرف‌های غربی با مانع مواجه شدند و هنگامی که مشاهده کردیم غربی‌ها مذاکره را جدی نمی‌گیرند، چاره دیگری برای ما باقی نماند». (جزئیات بیشتر)

روسیه از بامداد پنجشنبه دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.