کد خبر : 14676 / /
/

با آغاز حمله گسترده روسیه به خاک اوکراین، نمایندگان این کشور از تیم کوک درخواست کردند که محدودیت‌های تازه‌ای را برای کاربران روسی وضع کند.

سرویس Apple Pay در روسیه با محدودیت‌های بی سابقه‌ای روبرو شده و کاربران نمی‌توانند پرداخت‌های درون برنامه‌ای را انجام دهند. به نظر می‌رسد عواقب تصمیمات پوتین، نزدیک است.

با آغاز حمله گسترده روسیه به خاک اوکراین، نمایندگان این کشور از تیم کوک درخواست کردند که محدودیت‌های تازه‌ای را برای کاربران روسی وضع کند. همچنین با نهایی شدن تحریمات تازه علیه روسیه از سوی دولت‌های غربی به نظر می‌رسد که اصلا نیازی به خواهش و التماس به تیم کوک نیست و او مجبور است تا تابع قوانین باشد.

اتحادیه اروپا با تحریم شخص ولادیمیر پوتین، او را هم ردیف بشار اسد و الکساندر لوکاشنکو قرار داد. علاوه بر این موارد، تایوان هم قرار است صادرات تراشه‌های تولیدی خود به روسیه را بسیار محدود کند. ناگفته نماند که گفته می‌شود حساب‌های بانکی مربوط به ولادیمیر پوتین و وزیر خارجه او یعنی لاوروف، در چندین کشور مختلف به حالت تعلیق در آمده است. کانادا و چندین کشور دیگر هم به زودی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد. کرد اما شاید هیچ کدام مثل حذف روسیه از سامانه سوئیفت، اثرات خود را نشان ندهند.

محدود شدن سرویس Apple Pay در روسیه همزمان با حذف این کشور از سوئیفت

سوئیفت یک سیستم جهانی بین بانکی است که شما می‌توانید پول خود را از طریق آن، از هر نقطه‌ای از دنیا به هر مقصدی ارسال کنید. البته اگر کشور شما و کشور مقصد، جزو سیستم سوئیفت باشند. متاسفانه تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده است، کشور ما را از پیوستن به سوئیفت منع می‌کند. این موضوع اخیرا برای کشور روسیه هم اجرا شده و آن‌ها تقریبا به اوضاع ایران نزدیک هستند. اکنون بیش از ۲۰۹ کشور و ۹۷۰۰ بانک و موسسه مالی بین المللی، عضو سوئیفت هستند. اما بسیاری از بانک‌های روسی یکی پس از دیگری در حال حذف شدن از این سامانه می‌باشند.

حذف سیستم بانکی روسیه از سوئیفت به معنای محدود شدن سرویس Apple Pay در روسیه است. همچنین سرویس‌های پولی بین المللی دیگر مثل گوگل پی و بسیاری از کیف پول‌های دیجیتال دیگر هم در آستانه خروج از این کشور هستند یا تا الان ارتباط خود را قطع کرده‌اند. براساس گزارش‌ بانک مرکزی روسیه در روز گذشته، تا کنون ۵ بانک اصلی این کشور تحت تحریم‌های بین المللی قرار گرفته‌اند. به همین علت مشتریان این بانک‌ها نمی‌توانند به مانند سابق، پرداخت‌های بین‌ المللی داشته باشند.

ساکنین مسکو برای تعویض پول‌های خود با دلار در صف صرافی‌های این شهر هستند

۵ بانک اصلی تحریم شده، بانک‌های گروه VTB، گروه Novikombank ،Sovcombank ،Promsvyazbank ،Otkritie را شامل می‌شود و مشتریان این بانک‌ها نمی‌توانند از سرویس‌های اپل پی و گوگل پی استفاده کنند. البته هنوز روش‌های زیادی برای ارتباط غیر مستقیم با این سرویس‌ها وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که قانون محدود شدن سرویس Apple Pay و Google Pay در روسیه، برای مدت نامعلومی باقی خواهد ماند.

تحریم‌های تازه جهان علیه روسیه

علاوه بر تمامی موارد، طبق آخرین اخبار به دست آمده مردم روسیه در حال تبادل روبل‌های خود با دلار هستند و به نظر می‌رسد که ارزش روبل روسیه کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین کنگره آمریکا با صدور قطعنامه ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند. کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ژاپن، اتریش و همچنین اتحادیه اروپا، به اتحاد مشترک تحریم علیه روسیه پیوسته‌اند و امیدوارند که اقدامات جنگ طلبانه این کشور به زودی تمام شوند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.