کد خبر : 14772 / /
/

از دی ماه امسال مقرر شده بود مالیات سیگار در قالب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تجمیع شود و هر سال پنج درصد به آن اضافه شود که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم بر همین اساس مالیات سیگار تعیین شده بود.

 

۱۰ اسفند ۱۴۰۰به گفته تاجدار در پی مخالفت مجلس با افزایش چند برابری مالیات سیگار، تولیدکنندگان این محصول در سال آینده باید مالیات بر ارزش افزوده، حقوق ورودی برای مواد اولیه بپردازند.

 

از دی ماه امسال مقرر شده بود مالیات سیگار در قالب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تجمیع شود و هر سال پنج درصد به آن اضافه شود که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم بر همین اساس مالیات سیگار تعیین شده بود.

اما کمیسیون تلفیق برای هر کارتن سیگار تولید داخل دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در هر کارتن سیگار خارجی سه میلیون تومان مالیات نخی پیش بینی کرد که ۸۲۰ درصد نسبت به مالیات نخی سال جاری سیگار افزایش داشت.

این موضوع از زمانی که مطرح شد، انتقادات زیادی از سوی تولیدکنندگان سیگار، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همراه داشت و در نهایت هم مجلس شورای اسلامی با این بند مخالفت کرد.

مالیات هشت سال آینده مشخص شده

محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی درباره وضعیت مالیات سیگار بعد از تصمیم جدید مجلس، اظهار کرد: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تکلیف مالیات دخانیات را تا حدود هشت سال آینده مشخص کرده است. بر این اساس تولیدکنندگان داخلی با برند های ایرانی که حدود ۲۰ درصد تولیدکنندگان سیگار را تشکیل می‌دهند. پس باید ۲۵ درصد و شرکت‌های بین‌المللی ۴۰ درصد، بر اساس نرخ فروش، مالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از دی ماه امسال و تجمیع مالیات دخانیات در این قانون تصریح کرد: طبق این قانون مالیات محصولات دخانی سالانه پنج واحد درصد اضافه می‌شود. تا مالیات برندهای داخلی به ۵۵، برندهای بین‌المللی به ۹۵ درصد و شرکت‌های واردکننده که محدود هستند به ۱۲۵ درصد برسد.

تاجدار اظهار می‌کند: علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، تولیدکنندگان سیگار در سال آینده حقوق ورودی برای مواد اولیه شامل سود بازرگانی و حقوق گمرکی که برای مواد اولیه مختلف ۱۵ تا ۳۲ درصد است پرداخت می‌کنند. همچنین واحد های فعال در این بخش پایان سال باید ۲۵ درصد سود خود را به عنوان مالیات برعملکرد پرداخت کنند.

وی درباره پرداخت حق انحصار به عنوان یکی دیگر از عوارض تولید دخانیات یاد کرد و گفت: حق انحصار برای تولیدات داخلی معادل ۲ درصد و برای واردات ۱۰ درصد است.

او همچنین از تصویب مالیات بر خرمن در قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: بر این اساس تولید کنندگانی که خرمن سیگار را وارد می‌کنند، باید ۳۵ درصد هم برای آن مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. (ایسنا)

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.