کد خبر : 14798 / /
/

بر اساس مصوبه امروز مجلس، تعدادی از یارانه‌بگیران سال آینده از لیست دریافت یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شوند.

یارانه نقدی 45 هزارتومانی قرار است به یارانه نقدی جدید تبدیل می شود. یارانه نقدی و یارانه معیشتی قرار بود در سال جدید یک کاسه شود. یارانه نقدی به منظور حمایت از اقشار ضعیف ایجاد شد. درباره حذف یارانه نقدی در سال جدید در این خبر میخوانید.

یارانه حذف می شود؟

خانه ملتی‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، دولت را مکلف کردند که یارانه نقدی و معیشتی گروه‌هی پردرآمد را حذف کنند و یارانه مشمولان بعد از دهک‌بندی درآمدی پرداخت شود. با این حساب سال آینده چه کسانی یارانه نمی‌گیرند؟

بر اساس مصوبه امروز مجلس، تعدادی از یارانه‌بگیران سال آینده از لیست دریافت یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شوند. مجلس مشخصا اعلام نکرده در سال آینده یارانه چه کسانی باید حذف شود و تنها به ذکر لفظ «حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد» بسنده کرده است.

اما پیش از این اعلام شده بود که یارانه نقدی و معیشتی تنها به هفت دهک درآمدی جامعه پرداخت می‌شود و سه دهک پر درآمد از لیست یارانه سال ۱۴۰۱ حذف می‌شوند.

با این حساب، احتمالا نام سه دهک درآمدی بالای جامعه از لیست دریافت یارانه نقدی سال آینده خط می‌خورند و دیگر یارانه ۴۵ هزار تومانی به حساب این افراد واریز نمی‌شود.

اما احتمال  اینکه در لیست یارانه معیشتی تغییر خاصی رخ دهد، کم است. دولت از سال ۸۹ که واریز یارانه نقدی را آغاز کرد، به همه جمعیت کشور یارانه داد و همه افراد و دهک‌ها مشمول یارانه نقدی بودند. اقدامی که انتقادات زیادی به آن وارد بود.

برای همین زمانی که قرار شد یارانه معیشتی واریز شود، دولت این یارانه را به همه نداد. بر اساس آمارهای وزارت تعاون، ۶۰ میلیون نفر یا هفت دهک جامعه یارانه معیشتی را دریافت می‌‌کنند و سه دهک بالای درآمدی مشمول این یارانه نمی‌شوند.

با این مقدمه، احتمالا سه گروه بالای جامعه از لیست یارانه نقدی خط می‌خورند اما افرادی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، می‌توانند همچنان در لیست یارانه‌بگیران سال آینده بمانند.

به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره ( ۱۴) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

واریز یارانه 100 هزارتومانی 

یک احتمال برای واریز یارانه جدید ۱۰۰ هزار تومانی در هفته آینده وجود دارد، مردم امیدوارند که در صورت واریز این یارانه به اعضای واقعی چهار دهک اول واریز شود.

قاعدتا باید در روز سه‌شنبه هفته آینده یعنی دهم اسفند ماه یارانه معیشی بنزین به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

معمولا وقتی واریز یارانه با روز تعطیل مصادف می‌شود، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها یک روز زودتر آن را واریز می‌کنند. بنابراین به احتمال زیاد آخرین یارانه معیشتی امسال در ساعت ۲۴ روز دوشنبه نهم اسفند ماه واریز می‌شود.

از یک سو واریز یارانه در هفته آینده با مبعث رسول اکرم(ص) مصادف شده است و از سوی دیگر در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ قرار داریم، با توجه با سابقه دولت رئیسی در واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ۲۲ بهمن ماه، احتمال تکرار این یارانه در هفته آینده وجود دارد.

در بهمن ماه دولت اعلام کرد که به چهار دهک اول یارانه پرداخت می‌کند، پس از انجام این واریزی موج اعتراض در بین کسانی به وجود آمد که مدعی بودند جزو خانوارهای چهار دهک هستند.

بسیاری از مخاطبان تجارت‌نیوز نسبت به واریز یارانه جدید ۱۰۰ هزار تومانی امیدوارند. البته بیشتر آنها کسانی هستند که مشمول یارانه ۲۲ بهمن نشده‌اند، آنها امیدوارند که این بار به آنها تعلق بگیرد.

چه کسانی مشمول یارانه ۱۰۰ هزار تومانی هستند؟

«ما از این پولا نیاز داریم شوهر کارگر»

«من سه تا بچه دارم مستاجرم ،ماشین هم نداریم و الان شوهرم دوسه ماهه بیکاره واقعا به این پول نیاز دارم»

«خدا وکیلی ما هم مستحق این ۱۰۰هزار تومنی هستیم نه حقوقی داریم نه بیمه هستیم ،،نمیدونم چرا بعضی خانواده ها هستند که حقوق بگیر هستند وضع مالی خوبی دارند چرا به اونا تعلق گرفت ولی ما نه»

«انشالله که واریز بشه من هم جزجهار دهک اول و کارگر دارای دو فرزند هستم برای ما هم واریز نشد»

«من یک کار گر ساده هستم با حقوق وزارت کار سه ماهه بیکار شدم برای بیمه بیکاری درخواست دادم هنوز نتیجه نگرفتم ولی یارانه ۱۰۰ تومانی برای من واریز نشد. شما را به خدا پیگیری کنید که این دفعه حق ما ضایع نشه ساکن روستا هستم با دو فرزند کوچک. ممنون از پیگیری شما.»

«امیدوارم که این دفعه سهم مالک و مغازه داران و ماشین داران نشه سهم مستاجر ای بدبخت بشه که هر چی هم در میاریم میشه اجاره خونه و قسط وام»

«من شوهرم بیکاره بیمه هم نداریم یک بچه هم دارم یارانه ۲۲ بهمن به ما ندادن تورو خدا حداقل این ۱۰۰ هزار عیدی رو بدید»

وزارت کار پس از واریز یارانه بهمن به نوعی اعتراف کرد که در شناسایی مشمولان خطا رخ داد، بنابراین احتمال این که برای یارانه جدید لیست مشمولان به روز رسانی شود وجود دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.