کد خبر : 15140 / /
/

قیمت نفت برنت امروز هم ۰٫۵۰ درصد کاهش یافت و به زیر ۱۰۰ دلار رسید. سی‌ان‌ان، گزارش داد که قیمت نفت در این دو هفته حدود ۳۰ درصد افت کرد. بهای این سوخت، بالاخره امروز هر بشکه نفت برنت با قیمت ۹۹ دلار معامله می‌شود. اما چرا قیمت نفت در این هفته در این حد سقوط کرد؟

 

۲۵ اسفند ۱۴۰۰قیمت نفت برخلاف ابتدای آغاز جنگ روسیه و اوکراین، طی روزهای اخیر روند کاهشی به خود گرفت. چنانکه حالا به زیر ۱۰۰ دلار رسید. کارشناسان هنوز هم بازگشت نفت به کانال ۲۰۰ دلاری را غیرممکن نمی‌دانند، اما بازار این سوخت در حال حاضر کمی آرام‌تر شده است. کدام دلایل باعث کاهش قیمت نفت شدند؟

 

قیمت نفت برنت امروز هم ۰٫۵۰ درصد کاهش یافت و به زیر ۱۰۰ دلار رسید. سی‌ان‌ان، گزارش داد که قیمت نفت در این دو هفته حدود ۳۰ درصد افت کرد. بهای این سوخت، بالاخره امروز هر بشکه نفت برنت با قیمت ۹۹ دلار معامله می‌شود. اما چرا قیمت نفت در این هفته در این حد سقوط کرد؟

تا چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت رکورد هشت ساله زد و برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند احتمالا بهای جهانی این سوخت به ۲۰۰ دلار هم برسد. آن طور که بلومبرگ گزارش داد، معامله‌گران هم نفت روسیه را با احتیاط می‌خریدند. برخی کشورها مانند انگلستان و آمریکا هم اعلام کردند نفت روسیه را تحریم می‌کنند.

چرا  نفت را ارزان  شد؟

بسیاری از تحلیل‌گران احتمال ورود نفت به کانال ۲۰۰ دلاری را رد نمی‌کنند، اما به طور کلی، به نظر می‌رسد سه عامل باعث کاهش بهای این سوخت، در دو هفته شدند. یکی از این عوامل، آتش‌بس میان روسیه و اوکراین بود. پس از اعلام آتش‌بس، قیمت نفت هم کاهش یافت و به نظر می‌رسد بازارها به اخبار جنگ عادت کردند و حتی امیدوار به کاهش تنش میان روسیه و اوکراین شدند.

به جز این، چین دوباره درگیر همه‌گیری ویروس کرونا شد. یک خبرگزاری فرانسوی خبر از قرنطینه ۱۷ میلیون نفر در شهر شنزن چین داد. قرار است ساکنان شنزن، حدود یک هفته قرنطینه شوند تا موج همه‌گیری کرونا در این کشور کاهش یابد. در پی شیوع گسترده و دوباره کرونا در چین، بخش زیادی از صنایع این کشور هم به طور موقت تعطیل شدند. این عامل تقاضای نفت را تا حد زیادی کاهش داد و اوضاع بازار را آرام‌تر کرد.

عامل سوم، مذاکرات طرف غربی و ایران در وین است. با اینکه اخبار ضد و نقیضی از وین به گوش می‌رسد، اما مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده است. حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گفتگوی تلفنی با همتای چینی خود گفت: در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار را در وین نهایی خواهیم کرد.

برخی از خبرگزاری‌ها مانند رویترز هم چندی پیش اعلام کردند ایران و طرف غربی، بالاخره توانستند به توافق برسند. وزیر خارجه انگلیس وعده داد که این کشور بدهی‌های معوق خود به ایران را در آینده‌ای نزدیک پرداخت می‌کند و کاخ سفید برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرد. ایران هم ذخایر نفتی شناور و آماده فروش خود را به ۸۷ میلیون بشکه رساند.

قیمت نفت ثابت می‌ماند؟

البته همه این‌ها، یک روی سکه قیمت نفت است. یک روی دیگر سکه، پیش‌روی نظامی روسیه در اوکراین و موفقیت‌ نیروهای نظامی این کشور در خاک اوکراین است.

به جز این، برخی از منابع خبری داخلی می‌گویند ایران و طرف غربی حتی نزدیک به توافق نیست و چند روز پیش، ۱۶۰ نماینده مجلس، در بیانیه‌ای خواستار تعویق مذاکرات شدند. البته این تنها سیگنال مجلس به مذاکرات وین نبود. مجلس یک هفته پیش، مجوز تهاتر ۷٫۵ میلیارد یورو نفت را به دولت داد.

بنابراین، احتمال منتفی‌شدن مذاکرات وین، به اندازه دستیابی طرفین به توافق است. همه این عوامل باعث شده قیمت نفت با وجود کاهش ۳۰ درصدی، اوضاع ثابتی نداشته باشد و حالا برای پیش‌بینی چشم‌اندار قیمت نفت، باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در اوکراین و وین رخ می‌دهد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.