کد خبر : 15175 / /
/

افت ۶۰ درصدی تولید طی سال جاری قیمت آجیل را نجومی کرد. در این بین تخمه ژاپنی هم با رشد ۲۵۷ درصدی قیمت، در میادین میوه و تره‌بار ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت آجیل گران شده است. قیمت آجیل در آستانه شب عید گران شده است. قیمت آجیل هر ساله نزدیک به شب عید گران می شود. افت ۶۰ درصدی تولید طی سال جاری قیمت آجیل را نجومی کرد. جزئیات قیمت آجیل شب عید را در این خبر دنبال کنید.

قیمت آجیل شب عید نجومی شد. پس از پسته، بادام، بادام هندی، گردو و … که سال‌های گذشته از سفره عید مردم کنار رفتند، امسال قیمت سایر اقلام نظیر تخمه ژاپنی هم رشد دو تا سه برابری داشت تا رفته‌رفته شاهد حذف آجیل از دید و بازدیدهای نوروز باشیم.

افت ۶۰ درصدی تولید طی سال جاری قیمت آجیل را نجومی کرد. در این بین تخمه ژاپنی هم با رشد ۲۵۷ درصدی قیمت، در میادین میوه و تره‌بار ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

پسته که شاید محبوب‌ترین خشکبار مورد استفاده ایرانیان باشد نیز امسال با کمبود مواجه شد. گویا صادرات مازاد این محصول در سال گذشته، تاثیر مستقیم بر قیمت آن در شب عید امسال داشت. چنانکه این محصول طی یک سال از ۱۸۷ هزار تومان به ۲۸۵ هزار تومان رسید.

بادام هندی هم که طرفداران پر و پا قرص خود را دارد، با رسیدن به قیمت ۳۴۰ هزار تومان، همچنان گران‌ترین قلم مورد استفاده در آجیل شب عید به حساب می‌آید.

بادام زمینی با نرخ ۹۵ هزار تومان، تنها خشکبار موجود در آجیل است که با نرخ زیر ۱۰۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود. طبیعتا خرده‌فروشی‌ها این محصول را حداقل با محاسبه ۱۰ درصد سود عرضه می‌کنند.

تخمه ژاپنی که معمولا مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، از اسفند پارسال تا امسال ۲۵۷ درصد رشد کرد. بدین ترتیب پرداخت ۱۵۰ هزار تومان برای محصولی که تا همین چند ماه پیش ۴۲ هزار تومان قیمت داشت، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

قیمت آجیل| نخودچی و کشمش اقلام اصلی آجیل عید

جدول بالا قیمت آجیل در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران را نشان می‌دهد. این قیمت‌ها در قنادی‌ها و خرده‌فروشی‌ها حداقل با ۱۰ درصد سود به فروش می‌رسد.

نخودچی و کشمش هم که از گذشته به «آجیل‌پرکن» معروف بودند، حالا به ترتیب در محدوده ۴۰ هزار و ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. اما حالا همین دو محصول هستند که به‌رغم افزایش قیمت، باید نقش اول آجیل شب عید ۱۴۰۱ را ایفا کنند.

نمودار زیر قیمت آجیل و اقلام مختلف آن طی اسفند امسال و سال گذشته را نشان می‌دهد. شاید تا پارسال مردم توان خرید بادام زمینی و انواع تخمه را داشتند، اما با توجه به قیمت‌های کنونی، دیگر همه اقشار توان تامین حتی تخمه و بادام زمینی را نخواهند داشت.

در سال‌های گذشته بادام هندی، پسته و بادام چنان افزایش قیمتی داشتند که مردم تا راه‌اندازی کمپین نخریدن آجیل هم پیش رفتند.

اما زمانی که تخمه ژاپنی ۲۵۷ درصد رشد می‌کند، برای نخریدن آجیل دیگر نیاز به بهانه و کمپین نیست. بلکه شکاف قیمت آجیل و درآمدها برای حذف آجیل از پذیرایی عید کافی است.

قیمت آجیل| خرید آجیل شب عید چقدر آب می‌خورد؟

علاوه بر سودجویی‌هایی که معمولا در شب عید مبنی بر افزایش قیمت آجیل مشاهده می‌شود، امسال تولید آجیل نیز با مشکل مواجه شد.

در همین زمینه مصطفی احمدی، رئیس انحادیه آجیل و خشکبار تهران به باشگاه خبرنگاران گفت: تولید آجیل در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد افت داشت. او دلیل افت تولید را در خشکسالی می‌داند.

به‌رغم قیمت‌هایی که به آن اشاره شد. هر کیلوگرم آجیل مخلوط در برخی از مناطق پایتخت در محدوده ۶۰۰ هزار تومان هم عرضه می‌شود. همچنین اگر هر خانوار به‌صورت جداگانه از هر قلم آجیل یک کیلوگرم هم بخرد، باید دو میلیون تومان برای آجیل شب عید بپردازد.

البته در حالی در میادین شهرداری آجیل با قیمت مصوب به فروش می‌رسد که قرار بود قیمت دستوری برای خشکبار وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.