کد خبر : 15212 / /
/

قیمت نفت از عصر پنجشنبه دوباره روند افزایشی پیدا کرد. این در حالی است که قیمت نفت در دو هفته اخیر،در مدار نزولی قرار داشت. البته تحلیل‌گران در همان مقطع از احتمال صعودی‌شدن قیمت نفت می‌گفتند.

قیمت نفت از روز پنجشنبه، دوباره وارد فاز افزایشی شد تا مرز ۱۱۰ دلار پیش رفت. این در حالی است که طی دو هفته گذشته، این روند کاهشی بود. اما کدام عوامل قیمت نفت را بالا برد؟

قیمت نفت از عصر پنجشنبه دوباره روند افزایشی پیدا کرد. این در حالی است که قیمت نفت در دو هفته اخیر،در مدار نزولی قرار داشت. البته تحلیل‌گران در همان مقطع از احتمال صعودی‌شدن قیمت نفت می‌گفتند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: نوسانات به هرحال در بازار هست و افزایش این دو روز هم غیرطبیعی نبود. به هرحال شرایط، بهای سوخت را معین می‌کند.

چرا قیمت نفت تغییر کرد؟

نماینده سابق ایران در اوپک سه عامل اصلی برای تعیین قیمت نفت را برمی‌شمرد: عامل اقتصادی، یعنی همان عرضه و تقاضا باعث نوسانات قیمت نفت است. تقاضا برای نفت در سال جدید هم زیاد است. اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی تقاضای نفت را ۳۰۰ بشکه افزایش داد. یعنی میزان تقاضا در سال جدید سه میلیون و ۳۰۰ بشکه است.

عوامل دیگر قیمت نفت عوامل سیاسی است. خطیبی بیان می‌کند: در بخش عرضه، امسال روسیه دچار مشکلاتی شد اما بقیه با همه ظرفیت قبلی کار و نفت تولید می‌کنند. ایران و ونزوئلا هم دچار مشکلات قبلی تحریم هستند. تقاضا برای نفت همچنان قوی است و از آن سو، تنها آمریکا، نفت روسیه را تحریم کرد. حتی کشورهای اروپایی هم اقدام به تحریم نفت و گاز روسیه نکردند.

سومین عامل، بحث گاز است. نمانیده پیشین ایران در اوپک اظهار می‌کند: هر چقدر بهای گاز بالا برود، بهای نفت هم بالا می‌رود. این عوامل خارج از پیش‌بینی ماست. ما نمی‌دانیم آیا اروپا سر موضع خود می‌ماند یا نه.

البته گفتنی است که اروپا سیستم‌های مالی روسیه را تحریم کرده و مشخص نیست چگونه پول انرژی و سوخت به روسیه می‌دهد. اصلا ممکن است روسیه حاضر نشود با این شرایط انرژی در اختیار اروپا قرار دهد.

خطیبی بهای این سوخت در سال ۱۴۰۱ را بین ۹۰ تا ۱۰۰ دلار می‌بیند. او توضیح می‌دهد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت بین ۹۰ تا ۱۰۰ دلار باقی بماند اما برخی عوامل واقعا خارج از کنترل و پیش‌بینی ماست.

تقاضا نقش مهمی در افزایش بهای جهانی این سوخت دارد. پیش از بحث روسیه و اوکراین، تقاضا قیمت‌ها را بالا برد. چین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگی است و تغییر در تقاضا در بازار چینی، بهای جهانی این سوخت را کاهش می‌دهد. البته چین نشان داده مدیریت قوی در بحث کرونا دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.