کد خبر : 15231 / /
/

متحدان آمریکا در منطقه که از قبل از توافقی که کار هسته‌ای ایران را برای همیشه محدود نمی‌کند نگران بودند، از این بیم دارند که اگر واشنگتن تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را لغو کند، [به ادعای آن‌ها] نیروهای متحد ایران مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن را جسور خواهد کرد.

وال‌استریت‌ژورنال از کاهش موانع احیای برجام به جز یک مورد خبر داد و به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نوشته است: «اگر ایران متعهد به مهار سیاست منطقه‌ای خود شود و از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها خودداری کند، آمریکا سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا حذف می‌کند».

متحدان آمریکا در منطقه که از قبل از توافقی که کار هسته‌ای ایران را برای همیشه محدود نمی‌کند نگران بودند، از این بیم دارند که اگر واشنگتن تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را لغو کند، [به ادعای آن‌ها] نیروهای متحد ایران مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن را جسور خواهد کرد.

وال‌استریت‌ژورنال از کاهش موانع احیای برجام به یک مورد خبر داده و به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نوشته است: «اگر ایران متعهد به مهار سیاست منطقه‌ای خود شود و از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها خودداری کند، آمریکا سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا حذف می‌کند». در همین حال یک مقام ارشد دولت بایدن گفته است: «آمریکا آماده اتخاذ “تصمیمات سخت” برای احیای برجام است».

سیگنال‌های امیدوارکننده به مذاکرات وین

چند روز پس از آنکه به نظر می‌رسید درخواست‌های روسیه مذاکرات در وین بر سر بازگرداندن این پیمان را به خطر می‌اندازد. طی روزهای اخیر سیگنال‌های متعددی را مشاهده شد که ممکن است توافق در دسترس باشد.

از جمله این سیگنال‌ها آزادی دو شهروند ایرانی-انگلیسی و پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری انگلیس به ایران بود که چهارشنبه پس از سال‌ها بازداشت در ایران، به بریتانیا بازگشتند.

نشانه دیگر، گزارش‌هایی بود مبنی بر اینکه مسائل باقی‌مانده به تنها ۲ مورد کاهش یافته است.

حل یکی از دو موضوع باقیمانده؟

ایران اخیرا اعلام کرد دو نقطه اختلاف در وین وجود دارد، از جمله یک «ضمانت اقتصادی» در صورتی که دولت آینده آمریکا نقض عهد ترامپ را تکرار کند. یکی دیگر از منابع نزدیک به مذاکرات گفت: موضوع دیگر وضعیت سپاه و حذف نام آن از لیست سیاه آمریکا است.

به نوشته آکسیوس، مقامات اسرائیلی گفتند که دولت بایدن به اسرائیل اطلاع داده است که احتمال خروج سپاه از فهرست در حال بررسی است. با این حال، به گفته منابع، مقامات ارشد دولت بایدن به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که رئیس جمهور هنوز تصمیم نهایی در مورد این موضوع نگرفته است.

مقامات اسرائیلی همچنین گفتند که از این اقدام آمریکا بسیار نگران هستند و به ویژه این که طبق گزارش‌ها آمریکا از ایران فقط تعهد کلی برای آرام کردن سیاست منطقه‌ای‌اش را می‌خواهد و آن را نسبت به اقدام خاصی ملزم یا منع نمی‌کند.

آخرین مانع؛ حذف سپاه از لیست سیاه

در همین حال روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که اکنون، «آخرین مانع توافق هسته ای ایران، خروج سپاه پاسداران ایران از لیست FTO است».

لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد: دیپلمات‌ها گفتند که تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اکنون به حساس‌ترین موضوع از لحاظ سیاسی در مذاکرات بستگی دارد: حذف نام سپاه پاسداران ایران از فهرست [ادعایی] تروریسم آمریکا.

مقامات ارشد ایالات متحده می گویند که عدم دستیابی به سازش سریع با ایران در مورد این موضوع می تواند باعث شکست مذاکراتی شود که تقریباً در طول یک سال تقریباً همه اختلافات دیگر را حل کرده است.

به ادعای وال‌استریت‌ژورنال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بر عهده گرفتن مسئولیت حمله موشکی به یک مرکز متعلق به موساد که در نزدیکی کنسولگری جدید در حال احداث ایالات متحده بود، مذاکرات را پیچیده کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدت‌هاست که به دلیل برنامه‌های موشکی بالستیک و موارد ادعایی نقض حقوق بشر با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده و در سال ۲۰۱۷ در فهرست تحریم‌های ضدتروریسم قرار گرفته است.

درج نام سپاه پاسداران در این فهرست بخشی از مجموعه اقدامات دولت ترامپ برای درج لیست افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم‌های تروریستی بود. این اولین بار بود که واشنگتن یک نهاد نظامی رسمی از یک کشور خارجی را به عنوان موجودیت تروریستی معرفی می‌کرد.

آمریکا آماده اتخاذ «تصمیمات سخت» برای احیای برجام است

در همین حال، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به تایمز اسرائیل گفت که ایالات متحده آماده است «تصمیمات سختی» بگیرد تا در بحبوحه فشار اسرائیل در مورد احتمال گزارش شده واشنگتن بتواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) را از لیست سیاه تروریسم خارج کند.

به نوشته تایمز اسرائیل، این اظهارات در بحبوحه نگرانی عمیق رهبران اسرائیل در مورد گزارش‌هایی مطرح می‌شود که واشنگتن می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست گروه‌های تروریستی بر اساس توافق بالقوه حذف کند.

این مقام وزارت امور خارجه گفت: «ما در انظار عمومی مذاکره نمی‌کنیم و قرار نیست به ادعاهای خاصی در مورد اینکه چه تحریم‌هایی را به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، می‌خواهیم لغو کنیم پاسخ دهیم».

اما او گفت: «ما آماده ایم تصمیمات سختی برای بازگرداندن برنامه هسته ای ایران به محدودیت‌های برجام بگیریم».

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.