کد خبر : 15360 / /
/

احتمال دارد چین در حمله روسیه به اوکراین به مسکو کمک کند اما همزمان با آن می‌خواهد روابط اقتصادی خود را با اروپا و ایالات متحده آمریکا حفظ کند. اینها سخنان یک مقام ارشد کاخ سفید در روز جمعه است.

 

ممکن است چین در حمله روسیه به اوکراین به مسکو کمک کند اما همزمان با این احتمال، برای حفظ روابط اقتصادی خود با اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز تلاش می‌کند.

 احتمال دارد چین در حمله روسیه به اوکراین به مسکو کمک کند اما همزمان با آن می‌خواهد روابط اقتصادی خود را با اروپا و ایالات متحده آمریکا حفظ کند. اینها سخنان یک مقام ارشد کاخ سفید در روز جمعه است.

به نقل از رویترز، ایالات متحده پیش‌تر در خصوص تبعات جدی کمک نظامی به روسیه برای جنگ در اوکراین، به پکن هشدار داده بود. همچنین آمریکا تاکید کرده بود که اگر چین راهی برای بقای اقتصاد روسیه به این کشور ارائه دهد و در مقابل تحریمات گسترده غرب بایستد، عواقب جدی در انتظارش خواهد بود.

میرا رپ هوپر، یکی از مقامات کاخ سفید، در یک گفتگوی آنلاین گفت: «جدایی انداختن بین چین و روسیه از آنچه به نظر می‌رسد سخت‌تر است. اما چین با جنگ ولادمیر پوتین کنار نمی‌آید. بعید به نظر می‌رسد که پکن با به دوش کشیدن بار جنگ بی‌رحمانه ولادیمر پوتین کاملا کنار بیاید و اتحاد خود را با مسکو کامل و علنی کند. با این حال هنوز هم احتمال می‌رود که چین تا حدی حمایت اقتصادی از روسیه به عمل آورد. اما بازی چین برای حفظ روابط اقتصادی خود با اتحادیه اروپا و ما قابل توجه است».

در ماه فوریه، روسیه و چین همکاری بی حد و مرز خود را اعلام و توافق کردند که بیش از پیش بر علیه غرب متحد شوند. اما دولت‌های غربی در حال منزوی کردن اقتصاد روسیه از سیستم مالی جهانی هستند. این دولت‌ها کمپانی‌هایی بین‌المللی را به توقف فروش خود در این کشور،  قطع ارتباط با آن و گذشتن از ده‌ها میلیارد دلار سرمایه مجبور می‌کنند.

مخالفت چین با تحریم روسیه

چین تا کنون بارها مخالفت خود را نسبت به تحریم‌ها اعلام کرده و آنها را بی تاثیر می‌خواند. این کشور اصرار دارد که روابط اقتصادی و مبادلات تجاری خود را با روسیه مانند گذشته ادامه می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که هفته گذشته با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین صحبت کرده بود، روز پنج شنبه اعلام کرد که چین متوجه این مساله است که آینده اقتصادی این کشور بیشتر به غرب بستگی دارد تا به روسیه.

مسکو حمله خود به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی برای ارتش‌زدایی و فاشیست‌زدایی کردن اوکراین» می‌خواند. اوکراین و کشورهای غربی نیز می‌گویند حمله پوتین به خاک این کشور ناگهانی و متجاوزانه بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.