کد خبر : 15428 / /
/

با توجه به ابهاماتی که برای واریز یارانه‌ها در سال جدید وجود دارد، دو سناریو برای هفته آینده یعنی زمان واریز یارانه معیشتی بنزین فروردین ماه می‌توان متصور شد.

با توجه به ابهاماتی که برای واریز یارانه‌ها در سال ۱۴۰۱ وجود دارد، دو سناریو برای هفته آینده یعنی زمان واریز یارانه معیشتی بنزین فروردین ماه می‌توان متصور شد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌ نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

اولین سناریو این است که طبق روال ماه‌های گذشته واریزی‌ یارانه نقدی انجام شود.

مبلغ این یارانه نقدی برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس می‌توان دومین سناریو واریز یارانه‌ها را متصور شد.

یکی از نماینده مجلس در جدیدترین اظهارنظر درباره واریز یارانه‌ نقدی گفته است: در سال ۱۴۰۱ کشور به ۱۰ دهک تقسیم می‌شود. خانواده‌های سه دهک پولدار حذف می‌شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه‌های‌شان سه برابر می‌شود.

از آنجایی که دولت از یک سو بودجه یارانه‌های امسال را جداگانه اعلام نکرد و از سوی دیگر نماینده مجلس وعده افزایش سه برابری یارانه‌ها را داده است؛ احتمال واریز مبلغی بیش از میزانی که در این گزارش ذکر شد وجود دارد.

البته نمایندگان مجلس بارها اعلام کرده‌اند که افزایش یارانه‌ها مشمول همه‌ی افراد نمی‌شود و فقط یارانه دهک‌های اول افزایش می‌یابد.

در آبان ماه نیز که موضوع افزایش سه برابری یارانه‌ها مطرح شد، شرایط زیر برای مشمولان در نظر گرفته شد:

۱-خانوار جز چهار دهک درآمدی اول جامعه باشد. یعنی خانوارهایی که درآمد ماهانه آنها زیر سه میلیون تومان باشد جزو چهار دهک اول جامعه محسوب می‌شوند.

۲- سرپرست خانوار نباید کارمند دولت باشد و در دستگاه‌های دولتی کار کند.

۳- خانواده باید حداقل سه فرزند داشته باشد.

نکته مهمی که در این طرح وجود دارد این است که فقط یارانه فرزندان سه برابر می‌شود و گویا یارانه پدر و مادر به روال قبل ادامه پیدا می‌کند و اضافه نمی‌شود./نامه نیوز

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.