کد خبر : 15471 / /
/

​شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید کشتی ولادیمیر پوتین به ارزش ۵۲۳ میلیون پوند، نامی مربوط به افسانه‌های ایرانی دارد.

 شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید کشتی ولادیمیر پوتین به ارزش ۵۲۳ میلیون پوند، نامی مربوط به افسانه‌های ایرانی دارد.

کشتی ولادیمیر پوتین که ارزشی برابر با ۵۲۳ میلیون پوند دارد اخیرا توسط مقامات ایتالیا در سواحل توسکانی توقیف شده است. این کشتی ارتفاعی ۴۵۹ فوتی دارد و امکانات لاکچری آن از برخی هتل‌های ۵ ستاره امروزی هم بیشتر است.

اما آنچه که درباره کشتی پوتین جذاب است اینکه نام کشتی، «شهرزاد» است. مقصود همان شهرزاد قصه‌گوی داستان‌های هزار و یکشب است. بنابر داستان‌های هزار و یکشب،‌ شهرزاد دختر یکی از مردان متمول روزگار خود بوده است که به عقد پادشاه درمی‌آید و زندگی او را متحول می‌کند.

62221082

شهرزاد در هزار و یکشب کیست

داستان هزار و یکشب را بسیاری از ما می‌دانیم، پادشاه روزی از شکار می‌آید و متوجه خیانت همسرش به او به واسطه یکی از خدمتکاران می‌شود و بلافاصله دستور قتل همسر و خدمتکار را می‌دهد. شب هنگام و زمانی که پادشاه قصد خواب داشته،‌ متوجه می‌شود که بانویی برهنه در باغ کاخ در حال رقصیدن است.

شاه گمان می‌کند که همسرش واقعا نمرده و به او نزدیک می‌شود اما متوجه می‌شود که این در واقع همسر برادرش است که او هم به همسر خود خیانت کرده بود. پادشاه از فرط خشم سوگند می‌خورد که از همه زنان انتقام بگیرد.

از آن به بعد پادشاه برای عمل به قول خود،‌ هرشب دختری را به نکاح خود در می‌آورد و صبح دستور قتلش را صادر می‌کرد تا بار دیگر گرفتار خیانت زنان نشود. به مرور این اقدام شاه منجر به فرار زنان و دخترانی می‌شود که نگران جان خود بودند.

اینجا است که شهرزاد وارد داستان می‌شود. او و خواهرش دنیازاد، دو دختر وزیر شاه بودند و وزیر پیش از این سعی کرده بود آن‌ها را فراری دهد اما آن‌ها نپذیرفته بودند. وقتی که دیگر دختری در شهر نبود تا به نکاح پادشاه درآید،‌ شهرزاد خود پیش‌قدم می‌شود تا به عقد شاه درآید.

شب‌هنگام، شهرزاد که از سرنوشت خود آگاه است از شاه با التماس می‌خواهد که به او اجازه دهد برای آخرین بار برای خواهر کوچکترش دنیازاد داستان بگوید چراکه خواهر تنها با قصه‌های شهرزاد می‌تواند بخوابد.

موافقت پادشاه همان و ادامه‌دار شدن داستان‌ها همان. وقتی شهرزاد در شب اول داستان را نیمه‌تمام می‌گذارد، شاه تصمیم می‌گیرد برای دانستن پایان داستان یک شب دیگر صبر کند. اما شهرزاد هر شب قصه‌های جدیدی را آغاز می‌کرد که شاه عمیقا جذب آن‌ها می‌شد.

داستان‌های شهرزاد که تا هزار و یکشب به طول انجامید، نهایتا سبب شد تا شاه در این مدت زمان طولانی نه تنها عاشق شهرزاد شود، بلکه متوجه اقدامات اشتباه خود در گذشته شود و دست از قتل و کشتار دیگران بردارد. این داستانی است که منبع الهام برای نام‌گذاری کشتی پوتین شده است. اما ای کاش شهرزادی هم در اطراف پوتین بود تا جلوی او را بگیرد!/گجت نیوز

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.