کد خبر : 15558 / /
/

در بسته خبری پیش رو می‌توانید اخبار مذاکرات وین را در بازه زمانی ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ بخوانید. (ترتیب اخبار از آغاز تعطیلات تا پایان)

 

گفت‌وگوها بر سر توافق برجام از وین، تهران تا کاخ سفید همچنان ادامه دارد. در همین حال طرفین مذاکرات وین از نزدیک بودن توافق خبر می‌دهند.

در بسته خبری پیش رو می‌توانید اخبار مذاکرات وین را در بازه زمانی ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ بخوانید. (ترتیب اخبار از آغاز تعطیلات تا پایان)

افزایش توان دفاعی، اولویت کشور

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید؛ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰: در کنفرانس مطبوعاتی خود در خصوص تحریم‌های روسیه و ارتباط آن‌ها با برجام، گفت که مسکو خارج از برجام هیچ معافیتی از تحریم‌ها دریافت نمی‌کند. (ایرنا)

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور؛ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰: گفتیم منافع و امنیت مردم را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم. همه دیدند که افزایش توان دفاعی، موشکی و فضایی کشور در اولویت قرار گرفت چون امنیت کشور در اولویت است.

جلالی، سفیر ایران در مسکو، اول فروردین: روند مذاکرات در زمینه برجام در جریان است. ما در تلاشیم به توافقی خوب و بادوام در وین دست پیدا کنیم. اخیرا پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات انجام شد.

سفیر روسیه در تهران، اول فروردین: روسیه عامل وقفه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیست. (فارس)

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا؛ اول فروردین: در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، توافق نه قریب‌الوقوع است نه قطعی. (باشگاه خبرنگاران)

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید؛ چهارم فروردین: امریکا و متحدان آن در مذاکرات وین پیشرفت داشته‌اند، اما مسائل همچنان باقیست. مشخص نیست که این مسائل حل شوند. (ایرنا)

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛ ۵ فروردین: اگر دولت بایدن جدیت دارد، باید پیش از فکر کردن به مذاکره مستقیم، حسن نیت خود را نشان دهد. به طرف غربی اعلام کردیم امریکایی‌ها برای اثبات حسن نیت خودشان باید یکی از تحریم‌های اعمالی علیه ایران را لغو کنند. (صداوسیما)

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛ ۶ فروردین: حل یکی دو موضوع  برای مذاکرات وین باقی مانده است. نیازمند تصمیم ایالات متحده است که از طریق نماینده اتحادیه اروپا در حال پیگیری است. (ایسنا)

متن نهایی توافق آماده است

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با با انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ ۷ فروردین: ایران با جدیت در مذاکرات وین حضور یافته و برای رسیدن به توافق، ابتکارات لازم را ارائه کرد. فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌هایی که به انتفاع اقتصادی مردم ایران گره خورده، مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ ۷ فروردین: در صورتی که طرف امریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت.

نبیلا مسرلی، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ ۸ فروردین: متن نهایی توافق اساسا آماده و روی میز است. گفت‌وگوها همچنان جریان دارد و به مرحله نهایی نزدیک شده است. (ایرنا)

بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجى اتحادیه اروپا پس از سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس در پارلمان اروپا؛ ۹ فروردین: دو هفته پیش در آستانه توافق بودیم اما روسیه می‌خواست از لغو تحریم‌های ایران جلوگیری کند و سرانجام برسر توافق مانع ایجاد کرد زیرا پس از حمله به اوکراین به دنبال امتیازگیری از غرب است. روسیه قصد داشت از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند، چون عرضه نفت ایران در بازار در شرایط کنونی به نفع روسیه نیست. اکنون  نمی‌توانم دستیابی به برجام را تضمین کنم. (رصد)

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران؛ ۱۰ فروردین: پس از سفر خود به تهران که با هدف رفع آخرین موارد اختلاف بین طرفین صورت گرفت، روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کرد.

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

۱۰ فروردین: وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر روز چهارشنبه، تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد و یک فرد ایرانی اعمال کرد.

۱۱ فروردین: جمعی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه این کشور درباره توافق احتمالی با ایران ابراز نگرانی کردند. آنها خواستار برگزاری جلسه‌ای در این رابطه شدند. (مهر)

۱۱ فروردین: چادر خبرنگاران در مقابل هتل محل مذاکرات احیای برجام جمع آوری شد. (انتخاب)

دور هشتم مذاکرات وین از ششم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد. شرکت‌کنندگان  در مذاکرات وین سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.