کد خبر : 15605 / /
/

اصلاح آئین‌نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت در جلسات شورای عالی بورس شده است که در سال گذشته کارگروهی ذیل شورای عالی بورس متشکل از تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط، کار بررسی و اصلاح آئین نامه را در دستور کار قرار داده اند.

خبر بد برای دارندگان سهام عدالت این است که براساس اعلام دستیار ویژه رییس سازمان بورس، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد. حدود دو سال از آزاد سازی سهام عدالت می‌گذرد. قرار بود با آزادسازی سهامداران بتوانند سهام عدالت خود را بفروشند اما عملا با روش پیچیده فروش و اتفاقاتی که در تابستان سال ۱۳۹۹ افتاد فروش سهام عدالت غیرممکن شد.

حالا نیز دستیار ویژه رییس سازمان بورس خبر داده است که خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

به گفته او، خرید و فروش سهام عدالت فعلاً متوقف است و باید آیین‌نامه معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس تغییر کند.

آنطور که پیمان حدادی می‌گوید قرار است آئین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت اصلاح شود و به همین علت نیز فروش سهام متوقف شده است.

وی همچنین گفت: اصلاح آئین‌نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت در جلسات شورای عالی بورس شده است که در سال گذشته کارگروهی ذیل شورای عالی بورس متشکل از تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط، کار بررسی و اصلاح آئین نامه را در دستور کار قرار داده اند.

یکی از اصلاحات در خصوص مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی برای سهامداران در روش غیرمستقیم است.

در این خصوص قرار است یک ‌نفر توسط کارگروهی متشکل از کانون‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، عضو حقیقی شورای عالی بورس و نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی، به عنوان نماینده سهامداران روش غیر مستقیم سهام عدالت برای شرکت در مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر انتخاب می‌‌کند که آن نماینده می‌تواند در همه مجامع به نمایندگی سهامداران شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت مشارکت کند.

شروع فروش سهام عدالت  از چه زمانی است؟

به گفته دستیار ویژه رییس سازمان بورس هر زمان که نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باز شود، سهامداران در روش غیر مستفیم می‌توانند سهام خود را بفروشند.

در تابستان ۱۳۹۹ فعالان بورسی فروش سهام عدالت را عامل ریزش بورس می‌دانستند اما مدیران بورسی این موضوع را رد می‌کردند. حالا پیمان حدادی این موضوع را تایید می‌کند و فروش سهام عدالت را پاشنه آشیل بورس می‌داند که موجب توقف فروش سهام عدالت شد.

آزادسازی سهام عدالت به چه شرطی؟

به گفته او شرط آزادسازی این است:

اولاً بازار از نظر حجم و قیمت سهام و معاملات متعادل شود.

ثانیاً آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت چه برای روش مدیریت مستقیم و یا روش غیرمستقیم اصلاح شود.

همچنین چگونگی برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت مشخص شود.

مقرر شده که مجامع شرکت های سرمایه‌گذاری استانی به صورت الکترونیکی برگزار شود و کسانی که سجامی شده اند به صورت غیرحضوری رای دهند.

ارزش سهام عدالت افزایش یافت؟

ارزش واقعی سهام عدالت در سال جدید تحت تاثیر روند صعودی بازار سرمایه افزایشی بوده و قیمت سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند.

این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.

سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

یازدهم مهر سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. طوری که ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

در آخرین روز کاری هفته گذشته در سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد . این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند.12

 

ارزش سهام عدالت در مقایسه با آخرین روز معاملاتی پارسال ٢.۴ درصد افزایش یافت.

 ارزش سبد ۵٣٢ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴٩٢ هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١٣ میلیون و ٢٣٧ هزار تومان، ٢۴ میلیون و ٩٣۴ هزار تومان و ١٢ میلیون و ٢۶٨ هزار تومان رسید.

به نقل از اقتصاد نیوز، ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ٧ میلیون و ٩۴٢ هزار تومان رسیده است.

۵ مصوبه مهم شورای عالی بورس درباره سهام عدالت

طبق جلسه اخیر در خصوص آزادسازی سهام عدالت، تقسیم سود از طریق سپرده گذاری مرکزی، انتخاب بازرس و حسابرس، انتخاب یا تغییر نمایندگان شرکت‌های سرمایه گذاری استانی مواردی را به شرح زیر به تصویب رساند:​

۱) شورا با حذف تبصره یک ماده ۳ آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد و این ماده اصلاح و فقط یک تبصره خواهد داشت. شورا بر رعایت استانداردهای حسابداری در شرکت های استانی سهام عدالت تأکید کرد.

۲) برای تسریع در تقسیم سود سهام عدالت مقرر شد در روش مستقیم و غیرمستقیم سود پس از کسر وجوه لازم جهت مشارکت در افزایش سرمایه انجام‌ شده در سال ۱۴۰۰ و در جریان شرکت‌های سرمایه‌ پذیر از محل آورده نقدی و مطالبات از طریق سپرده‌گذاری مرکزی بصورت منسجم پرداخت شود. در این راستا کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت تعاملات مقتضی جهت تفاهم شرکت های سرمایه‌گذاری استانی با سپرده‌گذاری مرکزی را انجام دهد. ملاک پرداخت سود برای سهامداران غیرمستقیم، مالکیت سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی در اول اسفند سال جاری خواهد بود.

۳) تا زمان قابل معامله شدن کامل سهام متعلق به سهامداران مستقیم و شرکت های سرمایه گذاری استانی عدالت و در صورت وجود مطالبات به مبلغ مورد نیاز جهت مشارکت سهامداران سهام عدالت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر، انتقال مطالبات ناشی از سود سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی عدالت و سهامداران روش مستقیم به‌حساب افزایش سرمایه توسط شرکت سرمایه پذیر پس از دریافت مجوز از سازمان خصوصی سازی، ضروری است.

۴) مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در آخرین مجامع عمومی مرتبط به‌عنوان بازرس/حسابرس شرکت انتخاب شدند، همچنان تا زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های‌ مذکور و انتخاب بازرس و حسابرس جدید، بازرس شرکت تلقی می‌شوند و در صورت خروج از فهرست مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس، بازرس علی‌البدل و در غیر این صورت سازمان حسابرسی، بازرس شرکت تلقی می‌شود.

۵) تا ۳۱ تیر سال جاری، انتخاب یا تغییر نمایندگان شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و انجام کلیه امور مرتبط با مجامع این شرکت ها توسط کارگروهی مشتمل بر کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت، وزارت اقتصاد و یکی از اعضای حقیقی شورای عالی بورس به نمایندگی از شورای‌عالی بورس با معرفی رئیس شورا، صورت می گیرد. دبیرخانه این کارگروه در کانون شرکت های سرمایه‌گذاری سهام عدالت مستقر می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.