کد خبر : 15712 / /
/

ماریا نیرا، رئیس بخش محیط زیست، تغییرات آب و هوایی و سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: «پس از زنده ماندن از یک بیماری همه‌گیر، مرگ هفت میلیون نفر در سال و کاهش طول عمر افراد به دلیل آلودگی هوا غیرقابل قبول است.»

 

سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین اخبار خود اعلام کرد که تقریباً همه در جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، داده‌های جدید نشان می‌دهد که ۹۹ درصد جمعیت جهان هوایی تنفس می‌کنند که از محدودیت‌های کیفی هوای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفته و اغلب مملو از ذراتی است که می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده، وارد عروق خونی شده و باعث بیماری شوند. هوا در نواحی مدیترانه شرقی، جنوب شرقی آسیا و آفریقا پایین‌ترین کیفیت را داراست.

ماریا نیرا، رئیس بخش محیط زیست، تغییرات آب و هوایی و سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: «پس از زنده ماندن از یک بیماری همه‌گیر، مرگ هفت میلیون نفر در سال و کاهش طول عمر افراد به دلیل آلودگی هوا غیرقابل قبول است.»

چه عواملی باعث آلودگی هوا می‌شود؟

این پایگاه داده دو نوع ذرات معلق به نام‌های PM2.5 ، PM10 و دی اکسید نیتروژن را می‌سنجد. دی اکسید نیتروژن عمدتاً از سوزاندن سوخت توسط انسان، مانند خودروها، منشاء می‌گیرد و در مناطق شهری رایج است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، قرارگیری در معرض این آلاینده می‌تواند بیماری‌های تنفسی مانند آسم و علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و مشکل در تنفس را به همراه داشته باشد. بیشترین غلظت دی اکسید نیتروژن در منطقه مدیترانه شرقی اندازه‌گیری شده است.

ذرات معلق نیز از منابع گوناگونی مانند حمل و نقل، نیروگاه‌ها، کشاورزی، سوزاندن زباله‌ها و صنعت ناشی می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت گفت: «ذرات، به ویژه PM2.5، می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند و باعث مشکلات قلبی عروقی، مغزی (سکته مغزی) و تنفسی شوند. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ذرات معلق بر اندام‌های دیگر تأثیر می‌گذارند و باعث بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند.»

چگونه با آلودگی هوا مقابله کنیم؟

آنومیتا رویچودوری، کارشناس آلودگی هوا در مرکز علم و محیط زیست دهلی نو گفت که یافته‌ها مقیاس عظیم تغییرات مورد نیاز برای مبارزه با آلودگی هوا را برجسته می‌کند.

او گفت که هند و جهان باید خود را برای تغییرات عمده‌ای در جهت مهار آلودگی هوا قرار دهد. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی، استقبال از افزایش گسترده انرژی سبز و جداسازی انواع زباله‌ها اشاره کرد.

تنوشری گانگولی، رئیس برنامه شورای کیفیت هوا، خواستار اقدام در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنایع، خودروها، سوزاندن زیست توده و انرژی خانگی شد. او گفت: «ما باید دسترسی به انرژی پاک را برای خانوارهایی که بیشتر به آن نیاز دارند اولویت دهیم و اقدامات موثری را برای پاکسازی بخش صنعتی خود انجام دهیم.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.