کد خبر : 15787 / /
/

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر امور خارجه بلینکن با همتایان خود در تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار کرد تا درباره تصمیم تصمیم مشترکمان مبنی بر اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت‌وگو کنند.

 

رئیس جمهور در تازه ترین ابراز نظر خبر از حذف حتمی دلار 4200 تومانی داد.

به گزارش اقتصادنیوز ، تازه ترین رویدادها درباره مذاکرات درجریان احیای برجام حاکی از آن است که اگرچه تبادل پیام ها میان ایران و امریکا به واسطه اروپا در حال انجام است اما همچنان رسیدن به توافق بهترین نتیجه از سوی طرفین مطرح میشود.

رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر امور خارجه بلینکن با همتایان خود در تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار کرد تا درباره تصمیم تصمیم مشترکمان مبنی بر اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت‌وگو  کنند. آن‌ها توافق داشتند، راهکاری دیپلماتیک که موجب بازگشتی دوجانبه به اجرایی کردن کامل برجام شود، بهترین نتیجه است اما همچنین مطرح کردند که ما در صورت لزوم، آماده سناریوهای دیگر نیز هستیم. در همین حال ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: با خروج نام سپاه از لیست FTO کماکان سپاه قدس در این لیست خواهد ماند. در همین حال گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور کشورشان از سیاست‌های او در قبال ایران انتقاد کرده و خواستار تجهیز رژیم صهیونیستی به توانمندی‌های نظامی شده‌اند.

* امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه صربستان با بیان اینکه ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم است، گفت: آمریکا باید به جای زیاده خواهی، ایجاد کندی و مانع در مسیر کار، با رویکردی واقع بینانه رفتار کند

* بنابر اعلام نظر رسمی خبرگزاری دولت گویا ایران با مذاکرات فرابرجامی، موفق به آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده خود در کره‌جنوبی شده‌ است.  در تکمیل این خبر منبعی آگاه به «فرهیختگان» گفته ‌ایران نیز قرار است در ازای دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده خود در کره سه جاسوس دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی را نیز آزاد کند. البته آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی تنها تلاش وزارت خارجه ایران برای احیای حقوق و منافع ملی به موازات برجام نبوده ‌است

رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، گفته است: کاهش و تعدیل  سود بازرگانی و حقوق گمرکی سایر کالاها  ، انجام محاسبات  کما فی السابق تا ابلاغ موارد جدید به گمرک و اخذ ضمانت نامه از وارد کنندگان به جای دریافت نقدی، چهار اقدام مهم برای ممانعت از شوک قیمتی در کالاهای وارداتی است که دولت، ستاد هماهنگی اقتصادی، گمرک و وزارت صمت در دستور کار خود قرار دادند تا شاهد افزایش نامتناسب  در وجوه مربوط به واردات نباشیم.

* براساس مرکز آمار، سال گذشته نرخ بیکاری به ۹ درصد رسید که پایین‌ترین رقم در دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

* با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ بحث اجرای تغییرات سامانه‌ای در خصوص اعمال نرخ ای‌تی‌اس به‌جای نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی به‌عنوان نرخ محاسباتی ارز در گمرک در دستور کار قرار گرفته است، در صورت عدم کاهش سود بازرگانی احتمال جهش هزینه‌های تولید بالاست. ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور گفته است: اوایل امسال حذف ارز ترجیحی به نحوی اتفاق خواهد افتاد که شوکی به اقتصاد کشور وارد نشود.

* مبلغ تراکنش‌های شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور در آخرین ماه سال گذشته به ۷۴۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به بهمن‌ماه در تعداد و ارزش ریالی به ترتیب ۱۱.۸۴ و ۱۶.۹۵ درصد افزایش داشت.

رویدادهای مربوط به بنگاه ها | زمان و مکان 6 مجمع 

تازه ترین رویدادهای مربوط به بنگاه ها در 24 ساعت به شرح زیر بودند:

با اخبار بنگاه ها

#وآیند | بانک آینده درخصوص مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۰، اعلام کرد: با توجه به عدم دریافت مجوز ارزی مرحله دوم توسط بانک آینده، بخشنامه فوق در مقطع گزارشگری مذکور فاقد اثر قابل توجه بر عملکرد مالی این بانک است.

#زاگرس #شپدیس | تداوم قطعی خوراک گاز، باعث کاهش فروش زاگرس برای دومین فصل متوالی شد. فروش زمستان 18 درصد کمتر از فصل پاییز است. پتروشیمی پردیس هم در زمستان درگیر قطعی گاز بود و 29 درصد کمتر از پاییز فروش داشت. فروش این فصل نسبت به زمستان سال قبل 60 درصد رشد دارد.

با افزایش سرمایه بنگاه ها

#کپرور | افزایش سرمایۀ فرآوری زغال سنگ پرورده طبس از 54 میلیارد تومان به 171 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

با مجامع بنگاه ها

#کگهر | جلسه مجمع عمومی صنعتی و معدنی گل گهر در تهران (خیابان ولیعصر(عج) نرسیده به چهار راه پارک وی مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش) در ساعت 14 چهارشنبه 31 فروردین برگزار میشود.

#غمارگ | جلسه مجمع عمومی مارگارین در شهرری (کیلومتر 3 جاده ورامین- خیابان راهبر-پلاک 8) در ساعت 10 شنبه 27 فروردین برگزار میشود.

#بایکا | جلسه مجمع عمومی کارخانجات کابلسازی ایران در تهران (خیابان طالقانی،نبش خیابان شهید موسوی (فرصت)، پلاک 175، طبقه اول، ساختمان جدید، سالن شماره 102) در ساعت 14 سه شنبه 30 فروردین برگزار میشود.

 

#دسانکو | جلسه مجمع عمومی داروسازی سبحان انکولوژی در تهران (خیابان 16 آذر، دانشگاه تهران، ساختمان جدید دانشکده داروسازی، سالن رازی) در ساعت 10 سه شنبه 30 فروردین برگزار میشود.

#شپلی | جلسه مجمع عمومی و فوق العاده (دستورکار تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت) پلی اکریل ایران در اصفهان (کیلومتر 45 جاده مبارکه، جاده اختصاصی شرکت پلی اکریل ایران ، کارخانه پلی اکریل) در ساعت 11  و 13 چهارشنبه 32 فروردین برگزار میشود.

#زپارس | جلسه مجمع عمومی ملی کشت و صنعت دامپروری پارس در تهران (یوسف آباد - شهرک والفجر - ساختمان شماره 2 سازمان مدیریت صنعتی) در ساعت 10 چهارشنبه 31 فروردین برگزار میشود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.