کد خبر : 15923 / /
/

قیمت دلار، امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، افزایشی است.

انتشار اخبار مربوط به آزادسازی هفت میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران در آینده نزدیک، نتوانسته است دلار را ارزان کند. قیمت ارز امروز افزایشی است و به کانال ۲۸ هزار تومان وارد شده است. چرا دلار ارزان نشد؟

قیمت دلار، امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، افزایشی است. برخی کانال‌های تلگرامی، نرخ دلار را حدود ۲۷,۹۵۰ تا ۲۸,۱۴۰ تومان اعلام کرده‌اند. قیمت دلار تا ظهر امروز، به تدریج افزایش یافت و اکنون نیز نوسانات اندکی دارد.

دلار فردایی نیز در این کانال‌ها، در بازه قیمتی ۲۸ هزار تومان است و به ۲۸,۱۷۰ تومان هم رسیده. روز گذشته، قیمت دلار نوساناتی داشت و به ۲۸ هزار تومان نزدیک شد. اما دلار نقدی عمدتا در محدوده ۲۷ و ۹۰۰ هزار تومان بود.

با وجود این، انتشار اخبار مربوط به آزادسازی هفت میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران در آینده نزدیک، نتوانسته است قیمت ارز را کاهش دهد. اکنون قیمت ارز در کانال ۲۸ هزار تومانی نوسان دارد و فقط اندکی نسبت به ظهر کاهش یافته است.

قیمت دلار| اخبار ضد و نقیض از آزادسازی منابع بلوکه شده

ایرنا که مدتی است در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند، امروز در گزارشی مدعی شده است: یک مقام بلندپایه منطقه‌ای، فردا، سه شنبه به تهران سفر خواهد کرد که یکی از اهداف این سفر، نهایی کردن سازوکار آزادسازی هفت میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران است

بر اساس این گزارش، «این منابع مالی با توافق امضاشده، به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز می‌شود. این ۷ میلیارد دلار به حساب‌های ایران واریز می‌شود، که نشانه‌هایی از باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران است به نحوی که حتی پس از برجام نیز چنین نقل و انتقال بانکی سابقه نداشته است.»

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ابتدا در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، از این خبر اظهار «بی‌اطلاعی» کرد. او گفت: دستگاه دیپلماسی اطلاعی ندارد و فردا سفری در دستورکار قرار ندارد.

او افزود: کره جنوبی بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی دارد که به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد و اقدام موثری برای بازپرداخت آنها صورت نداده است. این دوجانبه است و در چارچوب دوجانبه باید حل و فصل شود و گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود (فارس).

با وجود این، خطیب‌زاده، مدتی بعد این خبر را در گفتگو با فارس تایید کرد. او گفت: ین خبر درست است و به‌زودی بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود.

وی افزود که هیأتی عالی‌رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران سفر می‌کند.

اما چرا انتشار چنین اخباری، تا این لحظه قیمت دلار را چندان کاهش نداده است؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: بخشی از پول‌های بلوکه شده، برای جبران کسری بودجه در سال گذشته هزینه شده است. بخشی دیگر نیز با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان، باید به تامین محصولات مورد نیاز کشور اختصاص یابد.

او افزود: نمی‌توان انتظار داشت ورود این منابع مالی به کشور، به ریزش شدید قیمت ارز منجر شد. اما احتمالا خوش‌بینی‌ها به احیای برجام را افزایش می‌دهد و چشم‌انداز آینده بازار را بهبود می‌بخشد.

دیبا گفت: رشد انفجاری قیمت دلار نیز تا حدود یک سال و نیم آینده بعید است. اگر روند رشد نقدینگی مانند مدت اخیر حدود ۴۰ درصد باشد، در آن مقطع حجم نقدینگی نسبت به سال ۱۳۹۹، احتمالا بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است. در نتیجه بار دیگر، شوکی افزایشی به بازارها وارد می‌شود.

قیمت دلار در صرافی ملی

دلار در صرافی ملی در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۱۴ تومان افزایش، ۲۵,۲۹۳ تومان نرخ گذاری شد.دلار در بازار متشکل در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۹ تومان افزایش، ۲۵,۱۴۵ تومان نرخ گذاری شد.دلار در سامانه سنا با افزایش ۰.۰۷ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۵,۲۷۵ تومان معامله شد.دلار کانادا با کاهش ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۲,۱۸۵ تومان معامله شد.

امروز دلار در صرافی ملی برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که دلار در صرافی ملی که روز قبل تا ۲۵,۲۷۹ (بیست و پنج هزار و دویست و هفتاد و نه ) تومان رسیده بود، امروز - دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۰۵ درصدی به ۲۵,۲۹۳ (بیست و پنج هزار و دویست و نود و سه ) تومان رسید.

قیمت دلار در بازار متشکل

امروز دلار در بازار متشکل برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که دلار در بازار متشکل که روز قبل تا ۲۵,۱۳۶ (بیست و پنج هزار و یکصد و سی و شش ) تومان رسیده بود، امروز - دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۰۳ درصدی به ۲۵,۱۴۵ (بیست و پنج هزار و یکصد و چهل و پنج ) تومان رسید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.