کد خبر : 15983 / /
/

با دستور رئیس جمهور و به مناسبت ماه مبارک رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه کمک معیشتی به حساب برخی از سرپرستان خانوار که در ۲۲ بهمن گذشته و نوروز مشمول دریافت یارانه بودند، واریز خواهد شد.

یارانه رمضان قرار است واریز شود. یارانه نقدی 45 هزارتومانی هر ماه به حساب خانوارها واریز می شود.  یارانه رمضان به دستور رئیس جمهور به حساب سرپرستان واریز می شود. امسال واریز یارانه قطعی است. مبلغ یارانه رمضان 150 هزار تومان است.

مبلغ یارانه رمضان 1401

طبق اخبار دریافتی یارانه ویژه ماه مبارک رمضان به دستور رئیس جمهور به حساب سرپرستان برخی از خانوارها واریز خواهد شد.

با دستور رئیس جمهور و به مناسبت ماه مبارک رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه کمک معیشتی به حساب برخی از سرپرستان خانوار که در ۲۲ بهمن گذشته و نوروز مشمول دریافت یارانه بودند، واریز خواهد شد. 

با این حساب، یک خانواده سه نفره معادل ۴۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان دریافت می‌کند.

افراد مشمول دریافت این یارانه بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار عنوان شده و طبق اطلاعات دریافتی مبلغ مذکور قرار است ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین به حساب آنها واریز شود.

طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستانی که به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، نیز واریز خواهد شد.

 یارانه کمک معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر و با درآمد کم از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در دو مرحله و در مناسبت‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عید نوروز به دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور پرداخت شده است.

یارانه ویژه دولت در ماه رمضان 

سومین یارانه مناسبتی دولت رئیسی به احتمال قوی در هفته آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود.

براساس اطلاعات بدست آمده پرداخت یارانه ماه رمضان در مرحله صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و به احتمال زیاد تا هفته آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود. اما مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

سومین یارانه مناسبتی دولت رئیسی به احتمال قوی در هفته آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود. تازه ترین پیگیری‌های از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حاکی از آن است که واریز یارانه ماه رمضان هم اکنون در مرحله صدور مجوز و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.

از قرار معلوم مشمولان یارانه رمضان برپایه جامعه هدفی است که در دو مرحله قبل نیز به مناسبت بیست و دوم بهمن (سالروز پیروزی انقلاب) و فرارسیدن عید نوروز یارانه‌ دریافت کرده بودند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید که با هدف کمک به معیشت خانوارها تمامی محاسبات مربوط به یارانه ماه رمضان را براساس اطلاعات به روز شده و اعلامی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام داده است.

در مورد مبلغ قطعی و تعداد دریافت کنندگان سومین یارانه مناسباتی هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما از قرار معلوم مبلغ این یارانه کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نخواهد بود و دریافت کنندگان آن نیز به مانند دفعات قبلی خواهند بود.

بر این اساس پرداخت یارانه ماه رمضان در دستور دولت است و منتظر مجوز سازمان برنانه و بودجه ابلاغ کند.

پیش بینی می‌شود که در صورت صدور مجوز نهایی و ابلاغ دستور پرداخت از سوی سازمان برنامه و بودجه، یارانه ماه رمضان از هفته آینده تا پیش از عید فطر به حساب مشمولان آن واریز شود.

یارانه‌های مناسبتی چیست؟

در دولت سید ابرهیم رئیسی، سنگ بنای پرداخت یارانه نقدی جدیدی موسوم به یارانه مناسبتی گذاشته شده است؛ مبلغ این یارانه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار تومان بود که به جمعیت حدودا ۳۴ میلیون نفری پرداخت شد.

برای مرتبه دوم دولت سیزدهم در روزهای منتهی به سال نو مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را به عنوان یارانه معیشتی عید نوروز را پرداخت کرد اما مشمولان این یارانه تنها ۱۲ میلیون نفر بود.

پرداخت یارانه های نقدی مناسبتی، رویه ای جدید است که به صورت مستقل از پرداخت دو یارانه نقدی دیگر صورت می گیرد؛ به گفته مقامات دولتی مشمولان این یارانه براساس ۴ دهک ابتدایی دهک های اقتصادی شناسایی شده‌اند.

پرداخت یارانه معیشتی که مبلغ سرانه انفرادی آن ۵۵ هزار تومان است از بعد ماجرای سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ در دستور کار دولت روحانی قرار گرفت.

پرداخت یارانه نقدی انرژی هم که به نسبت به سایر یارانه‌های نقدی قدمتی بیشتر دارد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در انتهای دهه ۸۰ آغاز شده است.

پرداخت نقدی یارانه‌ها از یک سو با سیاست‌ها دولتی‌ها پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق برای منطبق شدن با استاندارهای اقتصادی جهانی تعدیل ساختاری مقاریت دارد و از سوی دیگر به دلیل ناچیز و ثابت بودن مبالغ اختصاص یافته مدام از ارزش و بهای آنها کاسته می‌شود.

با این حال به دلیل شوک های اقتصادی پیاپی همیشه برنامه های دولتها برای پرداخت یارانه های نقدی جدید یا افزودن بر مبالغ آنها از موضوعات مورد توجه مردم بوده است.

منتقدان اقتصادی دولت می‌گویند با وجود ناچیز بودن ارزش یارانه ها، هنوز این مبالغ نقشی کلیدی در زندگی اقشاری نابرخوردار و محرومی دارند که دارای شغل مناسب و محل درآمد مستمر و کافی نیستند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.