کد خبر : 16038 / /
/

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، شرق آسیا نیز با چالشی جدی مواجه است. احتمال آغاز جنگ چین و تایوان، حالا جدیدترین اتفاقی است که می‌تواند بازارهای جهانی، ازجمله قیمت فولاد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در چند روز گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان از انتقال تانک‌ها و خودروهای سنگین ارتش چین به مرز تایوان دارد. اما آغاز احتمالی جنگ چین و تایوان چه تبعاتی برای بازارها و صنایع فولادی دارد؟ آیا قیمت فولاد افزایش می‌یابد؟

  جنگ چین و تایوان در آستانه وقوع؟

 از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، شرق آسیا نیز با چالشی جدی مواجه است. احتمال آغاز جنگ چین و تایوان، حالا جدیدترین اتفاقی است که می‌تواند بازارهای جهانی، ازجمله قیمت فولاد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ماجرا از این قرار است که چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و حاضر به پذیرش رسمیت آن نیست. پس از لشکرکشی ولادیمیر پوتین به اوکراین، گویا رهبران چین هم بدشان نمی‌آید تجربه هم‌پیمان استراتژیک‌شان را در مقابل تایوان به کار بگیرند.

اخیرا نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان از انتقال تانک‌ها و ماشین‌های سنگین چین به مرز تایوان دارد. موضوعی که احتمال آغاز جنگ چین و تایوان را بیش از هر زمان دیگری قوت می‌بخشد.

چند روز پیش نیز مقامات چین از مردم خود خواستند که تا جای ممکن مواد غذایی و اقلام ضروری ذخیره کنند. دولت تایوان هم که گویا از سوی آمریکا تحریک می‌شود، اخیرا کتابچه‌ای منتشر کرد که در آن به مردم آموزش داده می‌شود در جنگ چین و تایوان چگونه دوام آورند.

کنار هم قراردادن این قطعات، پازل احتمال آغاز جنگ چین و تایوان را تکمیل می‌کند. اما جدا از اینکه وقوع این جنگ تا چه حد جدی است، وقوع یک تنش در آسیا می‌تواند قیمت فولاد در جهان و کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد.

چراکه چین به‌عنوان ابرقدرت بازار فولاد نقش‌آفرینی می‌کند و بیش از نیمی از فولاد جهان را در اختیار دارد. طبیعتا وقوع کوچک‌ترین تنشی در آن، تولید، تامین و قیمت فولاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روسیه و اوکراین که نقش کمتری نسبت به چین در این بازار دارند، با ورود به یک جنگ بازار را به رکوردهای جدیدی رساندند. حالا احتمال ورود چین به یک تنش بزرگ، پیش‌بینی قیمت فولاد را ورای تصور می‌کند.

هر چند مسئولان و فعالان بازار در ایران مدام از خودکفایی ایران در صنعت فولاد می‌گویند، اما تأثیرپذیری ایران از احتمال جنگ چین و تایوان را هم نمی‌توان انکار کرد.

چین ملاک تعیین قیمت فولاد در بازار جهانی

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد درباره تاثیر بازار فولاد چین بر بازار جهانی گفت: چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل بازار این کشور از متغیرها و ملاک‌های اصلی تعیین قیمت فولاد در بازار جهانی به حساب می‌آید.

حمیدرضا رستگار در گفتگو با تجارت‌نیوز افزود: به استناد تجربه، هر گاه چین برای دامپینگ یا ایجاد تغییر در بازار فولاد، اقداماتی در خرید و فروش سنگ‌آهن، شمش یا سایر مواد اولیه فولاد انجام می‌دهد، بازار جهانی فولاد دچار نوسان می‌شود. در نتیجه احتمال آغاز جنگ چین و تایوان هم می‌تواند بازار جهانی را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.

او همچنین یادآوری کرد: روسیه و اوکراین که از لحاظ تولید فولاد در رده‌های ششم و سیزدهم جهان قرار دارند، با ورود به جنگ، باعث ثبت رکوردهای جدید در بازار شدند. حال ورود چین که بیش از نیمی از ذخایر فولاد جهان را در اختیار دارد به یک جنگ، احتمالا بازار فولاد را بیش از هر زمانی دچار تنش کند.

جنگ چین و تایوان بازار ایران را شوک‌زده می‌کند؟

رستگار درباره تاثیر احتمالی جنگ چین و تایوان بر بازار فولاد ایران عنوان: بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق تاثیر چشمگیری بر بازار ایران بگذارد. چراکه حدود پنج درصد فولاد ایران تحت تاثیر بازار جهانی قرار دارد.

وی برای استدلال این تحلیل توضیح داد: از شروع تا پایان چرخه تولید فولاد و محصولات آن در ایران، در همین بازارهای داخلی اتفاق می‌افتد. از این رو دلیلی ندارد قیمت آن، تحت تاثیر شوک‌های جهانی باشد. از سوی دیگر، به دلیل تحریم‌ها، ارتباط ما با بازارهای جهانی در حداقل خود قرار دارد.

این فعال صنفی در پایان تاکید کرد: اگر جنگ چین و تایوان عملی شود، منطقا قیمت فولاد در ایران نباید تاثیر بپذیرد. با این حال اگر ما هم به پیشواز این اتفاق برویم، شبهه ایجاد می‌شود و احتمالا بازار فولاد ایران هم متاثر شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.