کد خبر : 16117 / /
/

قیمت نفت امروز هم به روند صعودی خود ادامه داد. بهای جهانی این سوخت،‌ برای چند روز متوالی صعودی ماند. قیمت نفت از ۲۴ فروردین ماه که وارد کانال صعودی شد، پس از مدت‌ها به رقم ۱۱۰ دلار و عددهای بیش از آن رسید.

 

این چندمین روز متوالی است که قیمت نفت افزایش می‌یابد. تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که دلیل افزایش قیمت نفت،‌ بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه است که اروپا به تازگی اعمال کرده و قیمت نفت را افزایش داده است. یکی از کشورهایی که با اعمال این بسته مخالف بود، آلمان است. اما چرا آلمان با تحریم روسیه مخالف بود؟

 قیمت نفت امروز هم به روند صعودی خود ادامه داد. بهای جهانی این سوخت،‌ برای چند روز متوالی صعودی ماند. قیمت نفت از ۲۴ فروردین ماه که وارد کانال صعودی شد، پس از مدت‌ها به رقم ۱۱۰ دلار و عددهای بیش از آن رسید.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت، نشانه یک بحران بزرگ در اروپا باشد؛ بحرانی که با قطع جریان گاز روسیه در اروپا به وجود می‌آید.

دولت آلمان،‌ همزمان با پنجمین روزی که قیمت نفت در کانال صعودی ماند، از مردم خواست تعداد دفعات دوش آب گرم خود را کم کنند.

رئیس آژانس شبکه گاز فدرال آلمان، عینا گفت: آیا واقعاً لازم است هر روز دوش آب گرم بگیرید وقتی این آب با مصرف گاز گرم می‌شود؟

آلمان یکی از کشورهایی بود که تا لحظه آخر حاضر به تحریم نفت و گاز روسیه نشد. این کشور که موضع بسیار محافظه‌کارانه‌ای در برابر نفت و گاز و به طور کلی بحث تحریم داشت، پیش از این اعلام کرد که نفت و گاز روسیه اساسا قابل تحریم نیست و آلمان نمی‌تواند موضعی بگیرد که قیمت نفت افزایش یابد.

با این وجود تصمیم گرفت در تحریم روسیه به سایر اعضای اتحادیه اروپا بپیوندد. آلمان پیش‌بینی کرد با قیمت فعلی نفت،‌ حداقل تا تابستان ۲۰۲۴ زمان نیاز دارد. پس از آن می‌تواند وابستگی خود به روسیه را صفر کند. این کشور ۲۵ درصد از انرژی خود را از روسیه تامین می‌کند.

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند قطع ناگهانی خرید انرژی روسیه، رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ را ۱.۹ درصد کاهش می‌دهد. اگر این روند ادامه یابد هم در سال ۲۰۲۳ نیز بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا معادل ۲.۲ درصد کوچک‌ می‌شود.

اتحادیه اروپا هفته گذشته بسته جدید تحریم‌ تصویب کرد که به جز نفت و گاز، شامل ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از ابتدای ماه آگوست می‌شود. تحلیل‌گران معتقدند یکی از دلایل افزایش قیمت نفت همین موضوع است.

البته،‌ آژانس بین‌المللی روسیه پیش‌بینی کرده که بعد از ماه می، تاثیر کامل تحریم‌های روسیه و قیمت واقعی نفت پدیدار می‌شود.

گفتنی است بهمن ماه سال پیش، یکی از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرد: اروپا به دنبال افزایش صادرات خود از آذربایجان است. زیرا اتحادیه هم‌اکنون در حال دست‌وپنجه نرم کردن با عرضه محدود روسیه و افزایش قبوض انرژی است.

قرار بود با احداث خط لوله مشکل تامین گاز اروپا و به خصوص آلمان را حل کنند اما چنین نشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.