کد خبر : 16236 / /
/

عصر ۲۶ فروردین مرکز تجاری سام‌سنتر خیابان فرشته حسابی زیر ذره‌بین رفت.

به صرف پول‌داربودن نمی‌توان عضویت این باشگاه را به دست آورد، بلکه لازمه آن مدیر ارشد و تاجر‌بودن است. بدیهی است که با این شرط و شروط، این مرکز بیش از یک فعالیت ورزشی، محلی برای بستن قرارداد‌های آن‌چنانی است که پرداخت شهریه ۲۷ میلیون تومانی‌اش در ماه، همچون کاهی است در کاهدان!

 عصر ۲۶ فروردین مرکز تجاری سام‌سنتر خیابان فرشته حسابی زیر ذره‌بین رفت. در کانون توجه قرار‌گرفتن این مرکز، یک دلیل مشخص داشت؛ حضور چهار چهره نامدار فوتبالی و خارجی در این مرکز. اولین دلیلی که باعث شد خیابان فرشته در رسانه‌ها مرکز توجه قرار گیرد، حضور لوتار ماتیوس، پیر لوئیجی کولینا، مارکوس مرک و آندریاس برمه بود. جمع‌کردن این چهار نفر، آن‌هم در شرایطی که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نقشی در آن نداشتند، به اندازه کافی جلب توجه می‌کرد. توجه بیشتر به این مسئله زمانی رخ داد که مشخص شد این چهره‌های نامدار برای افتتاح یک باشگاه بدن‌سازی به تهران سفر کرده‌اند! ویدئویی که لوتار ماتیوس در آن از دست علی دایی گلایه می‌کرد که جواب تلفنش را نداده یا دمبل‌زدن کولینا، دقیقا از همان مرکز مخابره می‌شد. همان زمان که خبر حضور این اسطوره‌ها در خیابان فرشته منتشر شد، برای بسیاری سؤال بود آن‌ها چطور به تهران آمده‌اند؟

هزینه یک‌میلیارد‌و صدوبیست میلیون تومانی برای ۴ چهره فوتبالی؟

اینکه چهار چهره مطرح دنیای فوتبال در باشگاه بدن‌سازی مذکور گرد‌هم آمده و با یکدیگر جلوی لنز دوربین‌های مختلف مشغول فوتبال‌دستی می‌شوند، اتفاق مهمی است. هر‌کدام از آن‌ها برای خودشان وزنه‌هایی در زمین فوتبال و در قالب بازیکن و داوری هستند. آنجا اولین پرسش‌ها این بود که مالک باشگاه بدن‌سازی در تهران چقدر باید به ماتیوس و دوستانش داده باشد تا راضی شوند برای ۲۴ ساعت به تهران بیایند و برگردند؟ طولی نکشید که رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه گل، پاسخ این پرسش را داده و نوشتند برای ماتیوس ۱۰ هزار دلار به‌علاوه هزینه بلیت هواپیما و هتل پرداخت شده است. اگر چنین قاعده‌ای برای دیگران نیز رعایت شده باشد، حضور این چهار نفر در تهران کمی بیش از یک میلیارد تومان آب خورده است. البته با توجه به اینکه بخش خصوصی برای فعالیت تجاری‌اش قصد تبلیغات داشته، به نظر می‌رسد این رقم ناچیز باشد. نکته برجسته این داستان، اما ارتباط خوبی است که با این چهره‌ها صورت گرفته و حسابی در رسانه‌های مختلف از جمله فضای مجازی بازتاب داشته است. در کنار این موضوع، حضور دراگان اسکوچیچ و حمید استیلی، سرمربی و سرپرست تیم ملی ایران نیز در افتتاحیه این باشگاه جلب توجه می‌کرد؛ پرسش اینجاست که آیا این دو به عنوان نماینده‌های تیم ملی پس از دریافت هزینه حاضر به شرکت در این افتتاحیه شده‌اند یا خیر؟ با توجه به حضور بخش خصوصی، می‌توان پاسخ مثبتی به این پرسش داد؛ هرچند نمی‌توان درباره آن با قطعیت نظر داد؛

و ناگهان جنجال

اگر در ساعت‌های اولیه، حضور چهره‌های مطرح و هزینه‌های دلاری برای حضور آن‌ها در این مراسم افتتاحیه سروصدا به پا کرد، طولی نکشید که رقم عضویت سالانه این باشگاه تبدیل به جنجالی باورنکردنی شد. در همان مراسم افتتاحیه عنوان شد عضویت سالانه این باشگاه که مسئولانش اصرار دارند واژه لاکچری هم پشت سرش بیاید، ۳۲۰ میلیون تومان است! با حسابی سرانگشتی یعنی ماهی ۲۷ میلیون تومان. فاش‌شدن چنین عدد و رقمی، کار را به رسانه‌ها کشاند و واکنش‌های بعضا تندی در بین مردم و مسئولان داشت. موضوع مهم‌تر، اما اتفاقی بود که نشان می‌داد رقم عضویت در این باشگاه بیش از ۱۲ برابر رقم باشگاه‌های بدن‌سازی در شهر‌های اروپایی از جمله لندن است. البته باشگاه‌های ذکرشده همگی در زمره باشگاه‌های مجهز بوده و این اختلاف رقم، به خوبی اتفاقی را که در خیابان فرشته رخ داده است، برجسته می‌کند. باشگاهی خاص برای «خواص» که قاعدتا جای چهره‌هایی خاص با مشاغل خاص‌تر است؛ شاید فرایندی برای افزایش اختلاف طبقاتی بیشتر.

به هر روی، بخش خصوصی معتقد است هزینه کرده و قصد دارد در کنار این باشگاه به سرمایه‌اش اضافه کند. به همین دلیل است که چنین رقمی عنوان شده است. البته آن‌طورکه از کارت‌های عضویت مشخص است، «خواصی» که قرار است به این باشگاه بروند، باید از دو بخش عضویت طلایی و نقره‌ای انتخاب کنند. عضویت طلایی ۳۲۰ میلیون تومان و عضویت نقره‌ای ۱۶۰ میلیون تومان در سال هزینه دارد.

خاویار و استیک موجود است!

دریافت شهریه ۳۲۰ میلیون تومانی، افرادی را که به سمت این باشگاه می‌روند، تبدیل به مشتریان VIP می‌کند؛ آن‌ها زمانی که عضویت را دریافت می‌کنند، کارتی به ارزش ۲۴ میلیون تومان می‌گیرند که با اعتبار آن می‌توانند از رستوران و کافی‌شاپ این مرکز بدن‌سازی استفاده کنند؛ رستورانی که عنوان شده در آن خاویار و انواع استیک‌ها سرو می‌شود. البته روز گذشته ایسنا جزئیات بیشتری از این مرکز داده و نوشته است: «این باشگاه بدن‌سازی دارای هزارو ۵۰۰ متر مساحت است که هزار متر آن به سالن بدن‌سازی اختصاص دارد و ۵۰۰ متر دیگر نیز به فضا‌هایی همچون استخر، سونا، جکوزی، رستوران، کافی‌شاپ و دیگر خدمات VIP اختصاص یافته است. گنجایش این باشگاه بدن‌سازی ۲۰۰ نفر است».

آن‌طورکه ادعا شده، مالکیت این دو باشگاه در اختیار دو بیزینس‌من است که به قراری برای راه‌اندازی این باشگاه ۲۵ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند؛ هزینه‌ای که مشخصا با توجه به شهریه این باشگاه، در همان سال اول جبران می‌شود و خیلی بیشتر از هزینه نیز دست مالکانش را درست در یک سال می‌گیرد.

باشگاهی برای مدیران ارشد و تجار؟

نیازی به واکاوی واکنش‌های فضای مجازی در این مورد نیست. مشخص است که نگرانی‌ها نسبت به اختلاف طبقاتی موج می‌زند. با‌این حال موضوعی که در این بین مغفول مانده، این است که این باشگاه قرار است برای چهره‌های خاص باشد. آن‌طورکه مسئولان این مرکز عنوان کرده‌اند، به صرف پول‌داربودن نمی‌توان عضویت این باشگاه را به دست آورد، بلکه لازمه آن مدیر ارشد و تاجر‌بودن است. بدیهی است که با این شرط و شروط، این مرکز بیش از یک فعالیت ورزشی، محلی برای بستن قرارداد‌های آن‌چنانی است که پرداخت شهریه ۲۷ میلیون تومانی‌اش در ماه، همچون کاهی است در کاهدان!

این موضوع بدون درنظر‌گرفتن این پرسش است که یک مدیر چقدر در ماه باید درآمد داشته باشد که بتواند ۲۷ میلیون تومان از آن را فقط برای رفتن به باشگاه هزینه کند؟ مشخصا این رقم سرسام‌آور است، ولی جالب است بدانید مسئولان این باشگاه عنوان کرده‌اند در همان روز افتتاحیه نیمی از ظرفیت گنجایش پر شده است! یعنی هنوز فعالیت این باشگاه واقع‌شده در خیابان فرشته به‌طور رسمی شروع نشده، صد نفر هزینه شهریه سرسام‌آور آن را پرداخت کرده و کارت عضویت را گرفته‌اند.

چه کسی به این باشگاه مجوز داده است؟

حالا که چند روز از مراسم افتتاحیه، حضور چهره‌های بین‌المللی و عدد و رقم وحشتناک شهریه آن می‌گذرد، تازه مدیران مسئول به خود آمده و نسبت به قانونی‌بودن یا غیرقانونی‌نبودن این مرکز اظهارنظر می‌کنند. همین روز گذشته عنوان شد این باشگاه جنجالی مجوز ندارد و احتمال پلمب‌شدن آن وجود دارد. این در حالی است که یکی از مربیان این باشگاه، به ایسنا گفته این شایعه‌ها همگی کذب است. محمد محمدی، مربی ارشد این باشگاه، گفته تمام مجوز‌های قانونی این باشگاه پیش از افتتاح اخذ شده است و هیچ مشکلی برای فعالیت آن وجود ندارد.

با وجود این، رضا خرم، رئیس گروه اماکن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، در واکنش به این مسئله گفته که این باشگاه ورزشی به‌تازگی درخواست خود را به این نهاد ورزشی ارائه کرده است. فعالیت این مجموعه ورزشی نیازمند مجوز قانونی بوده که این باشگاه بدن‌سازی فاقد آن است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا این هزینه گزاف باعث ترویج زندگی لاکچری نمی‌شود، گفت: «باشگاه مذکور باید در مرحله نخست، مجوز قانونی خود را دریافت کند. سپس اگر این مجموعه خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهد، باید مورد بررسی قرار گیرد. هرگونه اعلام تعرفه باید تابع دستور‌العمل‌های این اداره کل باشد. مجموعه‌های ورزشی بر مبنای پروانه قانونی فعالیت کرده و مجوز‌ها در کمیسیون ماده پنج این اداره کل صادر می‌شود. برای پیشگیری از فعالیت باشگاه‌های فاقد مجوز، دو بار به صورت کتبی و شفاهی تذکر خواهیم داد و در صورت تکرار و رعایت‌نشدن، با دستور قضائی آن را پلمب خواهیم کرد».

آرش فرهادیان، مدیر کل دفتر توسعه ورزش حرفه‌ای و امور باشگاه‌های وزارت ورزش و جوانان نیز در این مورد گفت: «باشگاه فوق هنوز مجوز فعالیت نداشته و این مطالب فقط یک فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی بوده و حقیقت ندارد. آنچه به عنوان مبلغ شهریه این باشگاه اعلام شده، نجومی و بسیار عجیب است که منجر به سؤالاتی برای مردم عزیزمان شده است».

مسئولان ذی‌ربط در حالی از بدون مجوز بودن این مرکز جنجالی حرف زده‌اند که امید قمی، مدیر کل ورزش و جوانان شمیران، در صحبت‌هایی که با فارس داشته است، مشخصا از افتتاحیه و چندوچون کار این باشگاه خبر داشته و می‌گوید: «باشگاه مد‌نظر به دنبال دریافت مجوز از اداره کل ورزش و جوانان تهران بود و فکر می‌کنم مجوز تأسیس باشگاه هم گرفته شده، اما درباره نرخ شهریه‌ها فعلا چیزی مطرح نشده است. اینکه افتتاحیه‌ای صورت بگیرد، برای ما رسمیتی ندارد».

به نظر می‌توان کلید گمشده این ماجرا را در همین اظهارات ضدونقیض پیدا کرد؛ چطور می‌شود عده‌ای از مجوز و فعالیت این باشگاه خبر داشته باشند و عده‌ای بی‌خبر بمانند؟ ضمن اینکه در کنار رسیدگی به این موضوع، باید به این پرسش هم پاسخ داده شود که آیا باشگاه مذکور، تنها باشگاه فعال در تهران است که شهریه سالانه آن نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان است؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.