کد خبر : 16262 / /
/

رانش زمین صبح امروز در اتوبان همت ترافیک سنگین ایجاد کرد. ترافیک همت رفع شد اما تا زمانی که تحکیم‌ سازی نشود همچنان در معرض رانش زمین قرار دارد.

 

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: رانش زمین در بزرگراه شهید همت به دلیل پرشیب بودن و وجود آب‌های نشت شده در خاک‌های زیرسطحی که برای آبیاری فضای سبز بوده، اتفاق افتاد. برخی دیگر از اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران در معرض رانش زمین هستند.

 رانش زمین صبح امروز در اتوبان همت ترافیک سنگین ایجاد کرد. ترافیک همت رفع شد اما تا زمانی که تحکیم‌ سازی نشود همچنان در معرض رانش زمین قرار دارد.

بزرگراه شهید همت اما تنها جایی نیست که در تهران در معرض رانش زمین است. علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید بخش‌های دیگری از این بزرگراه و اتوبان‌ها تهران در معرض رانش زمین قرار دارند.

ماجرای رانش زمین در بزرگراه همت

بیت‌اللهی درباره رانش زمین در بزرگراه شهید همت به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تپه‌های پرشیب و درختکاری شده مشرف به بزرگراه شهید همت است. به دلیل پرشیب بودن و وجود آب‌های نشت شده در خاک‌های زیرسطحی که برای آبیاری فضای سبز بوده، رانش زمین در بزرگراه شهید همت اتفاق افتاد.»

او با اشاره به اینکه زمین لغزش در بزرگراه شهید همت کوچک بود، ادامه می‌دهد: «بخشی از توده خاکی وارد ضلع شمالی بزرگراه شهید همت شد که موجب ترافیک و انسداد موضعی شد.»

بیت اللهی ادامه می‌دهد: «به دلیل ناپایداری دامنه‌های مشرف به بزرگراه همت در این بخش بود که پوشش خاکی روی سطح مرطوبی قرار دارد. این بخش نیازمند عملیات تحکیم و پایدارسازی دامنه است. اگر این عملیات انجام شود جلوی حرکت‌های دامنه‌ای در این مسیر گرفته می‌شود. با چیدن دیوارهای سنگی می‌توان این کار را انجام داد. این کار جز وظایف شهرداری است.»

کدام اتوبان‌های تهران در خطر رانش هستند؟

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: «اگر به صورت کنترل‌شده این محیط آبیاری می‌شد، رانش در این محدوده اتفاق نمی‌افتاد.»

او می‌گوید: «به طور کل زمین‌هایی که نسبت به اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها شیب تند، پوشش خاکی سست و آبیاری دارند، باید با حساسیت وجود داشته باشد. بسیاری از بزرگراه‌ها با چیدن دیوارهای بتنی تحکیم شدند. اما برخی از بزرگراه‌ها هنوز تحکیم نشدند که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.»

بیت اللهی ادامه می‌دهد: «بخش‌های دیگری از بزرگراه شهید همت، بزرگراه امام علی، بزرگراه یادگار امام، اتوبان چمران به صورت موضعی در خطر رانش هستند. یعنی اگر آبیاری بدون کنترل و بیش از حد نیاز صورت بگیرد می‌توانند در خطر رانش زمین باشند. اما اغلب این اتوبان‌ها با احداث دیوارهایی تحکیم شدند.»

صبح امروز نیز علی اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ به ایرنا گفت: «ساعت ۹ صبح امروز شاهد رانش زمین در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید همت قبل از پل بزرگراه شهید چمران بودیم.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.