کد خبر : 16321 / /
/

وزیر خارجه ایران دیشب در تماس تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفتگو‌ها برای رفع تحریم تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه ایران دیشب در گفتگوی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت رفع تحریم‌ها تبادل نظر کردند.

به نقل از تجارت، وزیر خارجه ایران دیشب در تماس تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفتگو‌ها برای رفع تحریم تبادل نظر کرد.

امیرعبدالهیان در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به تداوم رایزنی‌ها برای رفع تحریم‌ها گفت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه حل گام بردارد.

آنچه تاکنون در مذاکرات گذشت

دور هشتم مذاکرات وین که از ششم دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده.

اما بنا به گفته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، مباحث فنی مذاکرات وبن مشخص شده و تنها موضوعات سیاسی باقی مانده که مربوط به وزارت امور خارجه است.

اکنون مذاکرات در مرحله حل آخرین مسائل قرار دارد و بنا به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی آمریکا از جمله موضوعات اصلی است که هیات مذاکره کننده ایران در گفتگوها مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش طولانی همه طرف‌ها در وین، اظهار کرد اکنون سه کشور اروپایی و روسیه و چین آماده نهایی شدن توافق هستند.

دولت فعلی آمریکا باید جسارت اصلاح سیاست‌های اشتباه گذشته کاخ سفید را داشته باشد.

امیرعبداللهیان با ابراز قدردانی از تلاش‌های بی وقفه جوزپ بورل و آنریکه مورا تأکید کرد که اکنون دیپلماسی به درستی و به خوبی عمل می‌کند.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با اشاره به اراده مثبت طرف ایرانی در مذاکرات وین اظهار کرد، باور داریم که ایران خواهان توافق است و ابتکارات متنوعی وجود داشته و تداوم دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی شدن تنفس در مذاکرات را سازنده ندانست و پیشنهاد کرد گفتگو‌ها مجددا میان نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود.

ادعای گرینفیلد درباره موضع ایران در مذاکرات وین در حالی مطرح شده است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری اخیرش درباره مذاکرات وین گفت: جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.