کد خبر : 16446 / /
/

سخنگوی دولت می‌گوید که در تیم اقتصادی دولت تغییری داده نشده اما کارشناسان و حتی غیرکارشناسان هم می‌دانند که حذف محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی و صولت مرتضوی به عنوان معاون اجرایی از کمیسیون اقتصادی دولت اتفاق ساده‌ای نیست.

ابراهیم نکو معتقد است که حذف محسن رضایی و صولت مرتضوی برای دولت تبعاتی دارد و از یک سو موجب بدبینی حامیان این افراد به دولت شده و از طرف دیگر بهانه‌ای به دست منتقدان دولت دهد که بگویند حتی تحمل اختلافات درون جریانی را هم نداشته‌اند.

سخنگوی دولت می‌گوید که در تیم اقتصادی دولت تغییری داده نشده اما کارشناسان و حتی غیرکارشناسان هم می‌دانند که حذف محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی و صولت مرتضوی به عنوان معاون اجرایی از کمیسیون اقتصادی دولت اتفاق ساده‌ای نیست. به خصوص که محسن رضایی در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت هم حاضر نشد و بر گمانه‌زنی‌ها پیرامون قهر با دولت، دامن زد. حال اگر در نظر داشته باشیم که محسن رضایی و مخبر به عنوان معاون اول و فرمانده اقتصادی دولت که حالا به نسبت قبل موضع تقویت شده‌تری دارد، از ابتدای کار در موارد متعددی مثل چینش کابینه و ... اختلاف داشتند و اختلافات محسن رضایی با دولت در مواردی مثل اعلام افزایش نرخ یارانه ها بروز کرد؛ نتیجه این خواهد بود که تیم اقتصادی دولت دستخوش تغییراتی شده که حتی اگر الان رسما اعلام نشده باشد، به زودی علنی خواهد شد.

این تغییرات اما حتما آثار و تبعاتی دارد. ابراهیم نکو، نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی به این موضوع پرداخت و گفت: «مساله اخیر قبل از هر چیزی نشان دهنده اختلافات کهنه‌ای به طول عمر این دولت است. به عبارت دیگر نشان می‌دهد اختلافات شدید یا حداقل اختلافات قابل توجهی از ابتدای شروع کار به دولت بین تیم اقتصادی و این معاونانی که امروز کنار گذاشته شده‌اند؛ وجود داشته است و نهایتا منتهی به این تصمیم شده است. یعنی این اختلافات یک شبه بروز نکرده است.»

وی درباره آثار این تغییر در تیم اقتصادی دولت نیز گفت: « به نظر من شکافی بین حامیان دولت ایجاد شده و رفته رفته در جامعه نفوذ خواهد کرد. یعنی در هواداران این دو معاون که افراد شناخته شده‌ای هم بودند یک بدبینی و بد گمانی نسبت به دولت ایجاد می‌شود.»

نکو ادامه داد: «از طرف دیگر بهانه ای برای مخالفان دولت ایجاد می‌شود و این ناهماهنگی بین تیم اقتصادی ابزاری برای نقد و اعمال فشار خواهد بود. از طرف دیگر گفته خواهد شد که دولت رئیسی حتی تحمل دیدگاه‌های درون جریانی را هم نداشته و نظرات افرادی مثل رضایی برای اعضای تیم اقتصادی دولت قابل هضم نبوده است».

این نماینده پیشین مجلس افزود: «در مجلس و قوه مقننه هم دیدگاه‌هایی شکل می‌گیرد که در پی این اختلافات از وزرای اقتصادی دولت سوالاتی داشته باشند و چه بسا که به رئیس جمهور هم نقدهایی را وارد کنند و این به زیان دولت خواهد بود در شرایطی که به آرامش نیاز دارد.»

او همچنین گفت: «نکته دیگر این است که در جامعه دیدگاهی شکل می‌گیرد مبنی بر اینکه با کنار رفتن این دو فرد از تیم اقتصادی دولت، اوضاع از شرایط فعلی که به اقتصاد و معیشت مردم هم لطمه خورده است؛ بدتر و مبهم‌تر خواهد شد. در مجموع این اقدام و تصمیم دولت را نگران کننده می‌دانم».

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر پیش بینی نمی‌کنم که دولت بتواند با تصمیمات و اقدامات خود رضایتمندی ایجاد کند چون به هر حال افرادی مثل آقای رضایی در حوزه اقتصاد برای خود حرفی برای گفتن دارند و وقتی که این نظرات نادیده گرفته شود، وزرای اقتصادی هم ضعیف عمل می‌کنند و امکان ارائه دیدگاه‌ها و مدل‌هایی که به اقتصاد کمک کند، فراهم نخواهد بود.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.