کد خبر : 16482 / /
/

حسرت خوردن برای سوختن استعدادهای جوان یکی از کارهای همیشگی هواداران فوتبال در ایران است.

 

مهدی قایدی این روزها در فوتبال امارات شرایط خوبی ندارد و تبدیل به یک سکونشین شده است.

حسرت خوردن برای سوختن استعدادهای جوان یکی از کارهای همیشگی هواداران فوتبال در ایران است؛ همین حالا با وجود آنکه بیش از ۲۰ سال از دوران اوج ستاره‌ای به نام مجاهد خذیراوی می‌گذرد هواداران استقلال با شنیدن نام او آهی از روی حسرت می‌کشند و از توانایی‌های بالای او می‌گویند. پرسپولیسی‌ها وقتی پاس گل بیرون پای مودریچ در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان را دیدند ذهن‌شان به سمت پاس گل استثنایی پیام صادقیان در مرداب انزلی رفت. در تمام این سال‌ها فوتبال ایران پر بوده از استعدادهایی که قدر خود را نداستند و به بیراهه رفتند. از علیرضا نیکبخت گرفته که می‌توانست نامی ماندگار در تاریخ فوتبال ایران شود تا بختیار رحمانی و آرش افشین و رضا حقیقی که دیگر خبری از هیچکدام نیست. البته این آخری در اینستاگرام فعال است و در عرض چند سال از تقابل با مسی کارش به تبلیغ گذاشتن در اینستاگرام رسید.

فوتبال ایران هرچه نداشته باشد این خصلت نابود کردن ستاره‌ها را همواره در طول تاریخ حفظ کرده و حالا انگار جدیدترین طعمه خود را یافته؛ مهدی قایدی!

شماره ۱۰ تکنیکی استقلال که در دو فصل آخر حضورش در این تیم حسابی برای هواداران این تیم دلبری کرده بود حالا در مسیری قرار گرفته که اگر در آن بماند خیلی زود نامش از فوتبال محو خواهد شد. داستان اما از تابستان سال قبل آغاز شده بود؛ در شرایطی همه منتظر انتقال قایدی به یک تیم اروپایی بودند تا مسیر پیشرفت خود را جدی‌تر دنبال کند، او و همسرش تصمیم گرفتند راهی امارات شوند و این سرآغاز افول قایدی بود. ۹ ماه پس از آن روزها می‌توان انتقال قایدی به الاهلی را یک انتقال شکست‌خورده لقب داد که تنها حساب‌های بانکی باشو را پر کرده ولی خیلی چیزها مانند تیم ملی را از او گرفته است.

قایدی در چند ماه اخیر شرایط خوبی در امارات نداشته و کار به جایی رسیده که حتی روی نیمکت تیم اماراتی هم جایی ندارد. او در لیگ قهرمانان آسیا سر جمع ۴۵ دقیقه برای شباب الاهلی به میدان رفت. در لیگ امارات هم اوضاع برای او جالب نیست و فقط ۹۶۲ دقیقه بازی کرده و این اواخر تبدیل به یک نیمکت‌نشین محض شده است. سرمربی الاهلی به صراحت گفته از سبک زندگی ستاره ایرانی رضایت ندارد و او اگر می‌خواهد جایگاه خود را پس بگیرد باید حسابی تغییر کند. در ماه‌های اخیر بیشتر از آنکه صحنه‌های درخشش قایدی با لباس الاهلی دست به دست شود، تصاویر خوش‌گذرانی او در شهر دوبی دیده شده و انگار ستاره سابق استقلال با دیدن زر و برق دوبی هدف اصلی خود را فراموش کرده است.

 

شماره ۱۰ سابق استقلال اخیرا از تیم ملی هم خط خورده و انگار اسکوچیچ هم از شرایط او رضایت ندارد. سرمربی کروات تیم ملی قبلا هم نشان داده فرم فعلی بازیکن بیش از سابقه او اهمیت دارد و همین مسئله نشان می‌دهد قایدی برای بازگشت به تیم ملی باید شرایط خود را تغییر دهد. او حدود ۶ ماه تا جام جهانی زمان دارد و این برای ستاره‌ای که زمانی از هر مدافعی عبور می‌کرد زمان زیادی است تا بتواند خودش را دوباره پیدا کند.

حسن روشن، پیشکسوت باشگاه استقلال در گفت و گو با خبرآنلاین صحبت‌های جالبی در خصوص شرایط این روزهای مهدی قایدی مطرح کرد. او در ابتدا در خصوص وضعیت مهدی قایدی طی چند ماه اخیر گفت: مهدی قایدی خیلی زود معروف شد،خیلی زود به سطح خوبی رسید و خیلی زود هم فروش رفت. خوشبختانه به تیم الاهلی فروخته شد که تیم ماست و من آنجا آشنا هستیم. با این حال شرایطی که برای او به وجود آمد و زندگی در فضای کوچک دوبی خیلی به ضرر او شد. متاسفانه همسرش هم به جای کنترل او، باعث شد به سمت چیزهایی برود که خیلی برای یک فوتبالیست خوب نیست. من به باشگاه هم گفتم مواظب او باشید و کمکش کنید ولی آن‌ها مثل ما نیستند و معتقدند شرایط برای بازیکن مهیاست، اگر آماده باشد بازی می‌کند وگرنه باید بیرون بنشیند. الآن هم مدتی است که حتی روی نیمکت هم جایی ندارد. قایدی نیاز به یک مدیر خوب دارد ولی اگر شرایط به این شکل ادامه پیدا کند حتی شاید او را بفروشند.

روشن درباره دلیل اصلی افت قایدی و ارتباط آن به مسائل فنی و غیرفنی گفت: اصلا دلیل فنی وجود نداشته و دلیل افت قایدی مسائل غیرفنی او تفریحات و شب‌نشینی‌هاست. دلیلش هرچه باشد غیر از این نیست که نتوانسته در تمرینات مثل «مهدی قایدی» باشد.

پیشکسوت باشگاه استقلال درباره افت فوتبالیست‌های ایرانی پس از حضور در در لیگ امارات و تاثیر فوتبال امارات در افت قاید می‌گوید: اصلا اینطور نیست. ۴۵ سال پیش هم ما به امارات رفتیم. سطح ما ۷۰ بود، اروپا ۹۰ و امارات ۴۰ بود. ما آنجا مجبور بودیم از سطح بالا به پایین بیاییم تا مثل آن‌ها بازی کنیم و الآن هم همان روال وجود دارد. کسی که به حوزه خلیج فارس می‌رود به ندرت برای پیشرفت به اروپا می‌رود. از علی کریمی بازیکن‌تر نداشتیم که؛ او از الاهلی به بوندسلیگا رفت ولی آنجا تمرینات سنگین بود تا بازیکن برای ۱۲۰ دقیقه آماده شوند.

روشن نقش اطرافیان قایدی را در افت او بالا می‌داند: اگر اطرافیان بازیکن خوب باشند و دل‌سوز باشند دیگر نیازی به مدیر نیست اما در شرایط قایدی نیاز به یک مدیربرنامه دل‌سوز احساس می‌شود. وقتی مدیربرنامه رونالدو به او می‌گوید باید ساعت ۱۰ شب بخوابی و او می‌گوید چشم یعنی حرف‌شنوی دارد و وقتی هم رونالدو موفق می‌شود برای مدیربرنامه‌اش یک جزیره می‌خرد. در ۱۰ سال اخیر اکثر بچه‌ها مدیربرنامه دارند ولی زمان ما این شکلی نبود. خود ما تصمیم می‌گرفتیم. من قبلا هم گفته بودیم او باید خودش را بسازد و قوی کند و مواظب خودش باشد. الآن از شرایط او در باشگاه خبر دارم چون آنجا رفت و آمد هم دارم.

مهاجم سابق استقلال معتقد از قایدی باید در الاهلی به کار خود ادامه دهد و شرایطش را درست کند: قایدی الان آنجا قرارداد دارد ولی وقتی بازی نمی‌دهند یعنی اینجا هم جواب نمی‌دهد. یادم است باشگاه دیناموکیف در دهه ۹۰ قانونی گذاشته بود که بازیکنانی مانند اولگ بلوخین باید تا سن ۲۷ سالگی در این تیم بمانند و بعد می‌توانند با شرایط مالی از باشگاه جدا شوند. ما در ایران برنامه‌ریزی نداریم. برنامه اروپا و حتی خلیج فارس فرق دارد. مربیان اروپایی در سال‌های اخیر راهی فوتبال امارات شده‌اند و تمرینات کمی فرق کرده ولی سطح آنجا هنوز پایین است. من به قایدی و باشگاه گفتم مواظبت کنید. وقتی قایدی به امارات رفت به باشگاه توضیح دادم که باید مراقب او باشند و وضعیتش طوری است که از جای محروم آمده و باید خیلی ممنوعیت‌ها برای او بگذارید و حضورش در بعضی جاها را ممنوع کنید. باشگاه هم تا حدی رعایت می‌کند ولی مقصر خودش و همسرش است. در مراسمی که شماره ۱۰ را به او دادند حضور داشتم و به او گفتم سرت به فوتبال باشد و ازدواج کن که گفت ازدواج کردم و همسرش هم از او بزرگ‌تر است. وقتی این را فهمیدم خوش‌حال شدم ولی دیدم شرایط طور دیگری پیش رفت. ازدواج خیلی مهم است. صف موفقیت‌های من به خاطر همسرم بوده و امیدوارم مهدی قایدی هم دوباره به اوج برگردد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.