کد خبر : 16682 / /
/

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد در صورتی که فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست برای عضویت در ناتو بگیرند، روند الحاق به سرعت پیش خواهد رفت و اقدامات موقت تا زمانی که به عضویت رسمی ناتو درآیند، اعمال خواهد شد.

در حالی که پوتین ادعا می‌کرد هدفش از حمله به اوکراین، جلوگیری از رشد ناتو در همسایگی روسیه است، خبرهایی حاکی از افزایش احتمال عضویت سوئد و فنلاند در ناتو که دو همسایه دیگر روسیه هستند، به گوش می‌رسد.«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، در این باره توضیح می‌دهد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)  اعلام کرد در صورتی که فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست برای عضویت در ناتو بگیرند، روند الحاق به سرعت پیش خواهد رفت و اقدامات موقت تا زمانی که به عضویت رسمی ناتو درآیند، اعمال خواهد شد.

استولتنبرگ در این رابطه به خبرنگاران گفت: ما با فنلاند و سوئد در حال گفتگو هستیم و این تصمیم آنهاست. اما اگر آنها تصمیم بگیرند که درخواست دهند، فنلاند و سوئد به گرمی مورد استقبال قرار خواهند گرفت، و من انتظار دارم روند به سرعت پیش برود.

وی همچنین افزود: این مسئله اساساً مربوط به حق هر ملت در اروپا برای تصمیم گیری درباره آینده خود است. بنابراین زمانی که روسیه سعی می‌کند به گونه‌ای تهدید کند که فنلاند و سوئد را از عضویت در ناتو بترساند، نشان می‌دهد که چگونه روسیه به حق اساسی هر ملتی برای انتخاب مسیر خود احترام نمی‌گذارد.

دبیرکل ناتو ادامه داد: واقعیت این است که فنلاند و سوئد در حال حاضر به ناتو بسیار نزدیک هستند و ما با هم کار می‌کنیم، با هم عمل می‌کنیم و با هم تمرین می‌کنیم و به محض اینکه تصمیم بگیریم از آنها دعوت کنیم، این مسئله یک پیام سیاسی قوی خواهد بود که امنیت فنلاند و سوئد برای همه متحدان ناتو مهم است.

اظهارات دبیرکل ناتو در حالی بیان می‌شود که پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود رهبران فنلاند و سوئد قصد دارند با یکدیگر دیدار کنند و پس از آن به طور علنی برنامه خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کنند.

این در حالی است که روسیه نسبت به عضویت دو کشور یادشده در پیمان نظامی مذکور هشدار داده است.

«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه در این رابطه گفته بود: به این ترتیب، شمار دشمنان رسمی روسیه بیشتر شده و طبیعتاً مجبور به تقویت مرزهای خود خواهیم بود.

فنلاند به تنهایی ۱۳۴۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد که طولانی‌ترین مرز مشترک بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و روسیه است. با این حساب، پیوستن این کشور به ناتو، تهدیدی مستقیم برضد منافع مسکو تلقی خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از دلایل عمده درگیری‌های کنونی در اوکراین، متعهد نبودن ناتو به عدم گسترش به سمت شرق اروپا و سعی در جذب کردن اوکراین در این ائتلاف بوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.