کد خبر : 17279 / /
/

هانیچ در تاریخ ۱۸ می ۲۰۱۰ (۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹) در انجمن Bitcointalk.org اعلام کرد قصد دارد از بیت کوین برای خرید پیتزا استفاده کند، ترجیحا دو عدد پیتزای بزرگ.

۱۲ سال پیش، یک برنامه‌نویس ساکن فلوریدا به نام لازلو هانیچ (Laszlo Hanyrcz)، دو عدد پیتزا را از جوانی ۱۹ ساله به نام جرمی استردیونت (Jeremy Sturdivant) با پرداخت ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین خرید. معامله جرمی، داستان خرید جزیره منهتن توسط پیتر مینویت (Peter Minuit) به قیمت ۲۴ دلار را تداعی می‌کند. ارزش امروزی کالای مورد معامله، باور کردن اینکه چنان معامله‌ای انجام شده است را سخت می‌کند.

هانیچ در تاریخ ۱۸ می ۲۰۱۰ (۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹) در انجمن Bitcointalk.org اعلام کرد قصد دارد از بیت کوین برای خرید پیتزا استفاده کند، ترجیحا دو عدد پیتزای بزرگ. او حاضر بود به هر کسی که بتواند پیتزا را سفارش دهد، برای او بیاورد و بلد باشد بیت کوین را تحویل بگیرد، ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین بپردازد. این پیشنهاد ۴ روز بدون پاسخ ماند تا اینکه در تاریخ ۲۲ می (۱ خرداد ۱۳۸۹)، جرمی استوردیونت، که در آن زمان ۱۹ سال داشت، این پیشنهاد را پذیرفت. او دو عدد پیتزا خرید و به منزل هانیچ در فلوریدا تحویل داد و ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین را تحویل گرفت. لازلو هانیچ در انجمن اینترنتی اعلام کرد پیتزاها را دریافت کرده است و عکس زیر با خانواده‌اش را به اشتراک گذاشت.

اتفاقی که امروز به افتخار آن نام‌گذاری شده است، زوایای جالب زیادی دارد. خریدی که لازلو انجام داد اولین خریدی بود که در آن کالا یا خدماتی واقعی با بیت کوین مبادله می‌شد (یا اقلا اولین خریدی که ثبت و معروف شد). همچنین این ماجرا قیمت بیت کوین را در آن زمان نشان می‌دهد، جرمی برای این دو پیتزا حدود ۴۱ دلار پرداخته بود، بنابر این بیت کوین در آن زمان حدود ۰.۰۰۴ دلار قیمت داشت. آن تعداد بیت کوین که جرمی در ازای آن دو پیتزا به‌دست آورد در حال حاضر با توجه به قیمت فعلی بیت کوین، حدود ۳۰۰ میلیون دلار (حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومن) ارزش دارد.

اما نکته جالب توجه‌تر همینجاست. بخشی که همه افراد در مورد آن خیال پردازی می‌کنند این است که فردی با هزینه کردن حدود ۴۰ دلار، ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین بدست آورد. همه می‌خواهند جای جرمی باشند و اکثر افرادی که این ماجرا را می‌شنوند به حال لازلو دل‌سوزی می‌کنند و تصور می‌کنند او خسارت جبران ناپذیری دیده است و کسی نمی‌خواهد جای او باشد. با وجود اینکه لازلو یک برنامه‌نویس خبره است و یکی از پیشگامان و نوآوران استخراج بیت کوین با استفاده از GPU (واحدهای پردازش گرافیکی) است.

روز پیتزای بیت کوین رویای میلیاردر شدن با تنها یک معامله بسیار موفق را بازمی‌نماید. رویایی که از پشیمانی به خاطر شانس از دست رفته حکایت دارد و نه پشیمانی بخاطر فرصت از دست رفته برای نوآوری و خلق یک سیستم مفید. در دنیایی که توسط ارز فیات دولت‌های بزرگ کنترل می‌شود و ثروت افراد جامعه تا حد زیادی تابع میزان نزدیکی آن‌ها به ماشین چاپ پول دولت‌ها است؛ رویاپردازی در مورد یک شبه ثروتمند شدن راحت‌تر است تا رویاپردازی در مورد موفقیت واقعی که از طریق یک تخصص مفید و ارائه کالاها و خدمات با کیفیت به دست می‌آید. اکثرا مردم ترجیح می دهند خوش‌شانس باشند و یک فرد مبتکر سر راه آن‌ها قرار بگیرد تا اینکه خودشان مبتکر باشند.

جالب است بدانید که جرمی استردیونت این ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین را در سال زمانی‌که قیمت هر بیت کوین حدود ۴۰۰ دلار بود به فروش رساند و از حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش فعلی (و حدود ۶۹۰ میلیون دلار در زمان اوج قیمت BTC) تنها ۴ میلیون دلار را به دست آورد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.