کد خبر : 17411 / /
/

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ادعای پولیتیکو مبنی بر تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص نگه داشتن نام سپاه در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی، با بیان اینکه بارها در این باره از او سوال شده است، ادعا کرد: می خواهیم شاهد بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشیم زیرا این امر در راستای منافع ملی آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار این ادعا که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع واشنگتن است، مدعی شد که ایالات متحده در ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی نقشی نداشته است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ادعای پولیتیکو مبنی بر تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص نگه داشتن نام سپاه در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی، با بیان اینکه بارها در این باره از او سوال شده است، ادعا کرد: می خواهیم شاهد بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشیم  زیرا این امر در راستای منافع ملی آمریکا است.

وی بدون اشاره به زیادخواهی های واشنگتن افزود که لغو تحریم ها با بازگشت به پایبندی به برجام محقق خواهد شد و این موضوع با همتایان ایرانی از طریق متحدان اروپایی درحال بررسی است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به خروج واشنگتن از این توافق و نقض تعهدات و در حالیکه ایران از این تعهد خارج نشده است، ادعا کرد: همچنین گامهای هسته ای که ایران اگر تصمیم بگیرد به پایبندی به برجام بازگردد، باید انجام دهد، موضوع گفتگوها در وین بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد:  مذاکرات در وین تنها بر مساله هسته ای متمرکز شده اند.

این مقام دولت بایدن بدون اشاره به زیاده خواهی های فرابرجامی کشورش با تکرار سخنان همیشگی خود مدعی شد: اگر ایران بخواهد در مورد موضوعاتی که خارج از برجام هستند گفتگو کند ما آماده ایم در این گفتگوها شرکت کنیم البته ایران باید آماده باشد به نوبه خود امتیاز بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز، در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، توپ را باز هم در زمین ایران انداخت و با ابراز تردید درباره رسیدن به توافق در عین حال اذعان کرد: توافق با ایران منافع آمریکا و همه طرف ها را تامین خواهد کرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

وی درباره ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی در تهران در مقابل منزلش گفت: ما گزارش ها را مشاهده کرده ایم. ما هیچ نقش و دخالتی در کشتن (ترور) این فرد نداشته ایم.

به گزارش ایرنا، حوالی ساعت ۱۶ روز یکشنبه در حوالی خیابان مجاهدین اسلام تهران دو موتور سوار با شلیک پنج گلوله یکی از مدافعان حرم به نام حسن صیاد خدایی را هنگامی که قصد ورود به منزل خود را داشت ترور و به شهادت رساندند. 

 پیکر شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی روز سه شنبه بر دستان مردم همیشه در صحنه تهران در میدان امام حسین (ع) تشییع شد و پس  از اقامه نماز  میت در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت.

پیکر مطهر این شهید در کنار شهید هادی طارمی محافظ سردا حاج قاسم سلیمانی به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.