کد خبر : 17433 / /
/

عکسی از جشن تولد احمدراض عابدزاده مشاهده می کنید.

احمدرضا عابدزاده (متولد ۴ خرداد ۱۳۴۵، آبادان ، خوزستان) دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال تهران و باشگاه پرسپولیس تهران است.  احمدرضا عابدزاده به همراه تیم ملی فوتبال ایران به قهرمانی در مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ در پکن و بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ در بانکوک به سرمربیگری منصور پورحیدری و همچنین دو مقام سومی در جام ملت‌های آسیا در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ رسیده‌است. احمدرضا عابدزاده همراه با تیم ملی به جام جهانی ۱۹۹۸ صعود کرده‌است. احمدرضا عابدزاده همچنین همراه با باشگاه استقلال (دومین عنوان) به قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰ و در جام باشگاه های آسیا ۱۹۹۱ به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کرده‌است. احمدرضا عابدزاده با تیم پرسپولیس چهار بار و با استقلال یک بار به مقام قهرمانی در بالاترین رده لیگ فوتبال ایران دست یافته‌است.لقب عقاب آسیا.البته این لقب راطرفداران او درایران به اوداداندودرآسیابااین عنوان شناخته شده نیست.

احمدرضا عابدزاده

دوران ورزشی احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده فوتبال خود را در سال ۱۳۶۰ از تیم فوتبال هلال احمر اصفهان شروع کرد سپس به تیم تام اصفهان منتقل شد و در سال ۱۳۶۲ موفق به کسب عنوان قهرمانی اصفهان با این تیم شد و در سال ۱۳۶۴ به تیم جوانان اصفهان دعوت شد.

وی در سال ۱۳۶۴ (۱۸ سالگی) به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شد و اولین بازی خود را در مسابقات جام بین‌المللی دهه فجر انجام داد و در سال ۱۳۶۵ موفق به کسب عنوان قهرمانی با تیم فوتبال منتخب اصفهان در دومین دوره از مسابقات فوتبال لیگ استانی قدس شد. در سال ۱۳۶۶ عابدزاده برای انجام خدمات سربازی به تیم ژاندارمری تهران پیوست و پس از دو سال در سال ۱۳۶۸ مجدداً به تام بازگشت.

احمدرضا عابدزاده

او در سال ۱۳۶۹، به تیم استقلال تهران پیوست و وی در همین سال ازدواج کرد و به مقام قهرمانی لیگ فوتبال ایران رسید؛ عابدزاده در همان سال موفق به کسب عنوان قهرمانی (با مهار سه ضربه پنالتی از او برابر کره شمالی در فینال) با تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن شد.

او در سال ۱۳۷۰ موفق به کسب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با تیم استقلال شد و بعد از پیروزی استقلال در فینال مسابقات برابر لیائونینگ چین، کاندیدای برترین دروازه‌بان آسیا شد و در همان سال موفق به کسب قهرمانی جام باشگاه‌های تهران همراه استقلال شد.

وی سال ۱۳۷۲ به تیم سپاهان اصفهان و در سال ۱۳۷۳ به تیم پرسپولیس پیوست و تا آخر دوران بازیگری دراین تیم ماند وی در ۷۸ بازی ملی شرکت نموده و مجموعاً ۵۲ گل دریافت کرده‌است که از این جهت رکورد باقی گذاشت. وی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یکی از ارکان موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی بود.

اوج شهرت احمدرضا در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن اتفاق افتاد که با وجود آسیب دیدگی از ناحیهٔ انگشتان دست، با مهار سه ضربه پنالتی در فینال مسابقات در برابر کره شمالی ایران را به قهرمانی آسیا رساند او در طول این مسابقات جمعاً ۲ گل دریافت کرد که هر دو گل نیز از روی نقطه پنالتی وارد دروازه عابدزاده شد. در آن دوره از مسابقات علی پروین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود.پس از درخشش او در این مسابقات بود که عابدزاده عنوان عقاب آسیا لقب گرفت. عابدزاده در بازی‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی فوتبال ۹۸ فرانسه در بازی آخر در مقابل استرالیا که در شهر ملبورن و در حضور پرشمار تماشاگران استرالیایی برگزار شد با درخشش فوق‌العاده در بسیاری از لحظات بازی یکی از ارکان اصلی صعود ایران به جام جهانی بود.

در نظرسنجی برنامه نود در سال ۱۳۸۸ وی به عنوان محبوب‌ترین بازیکن سه دهه اخیر فوتبال ایران انتخاب شد.

احمدرضا عابدزاده

وی سرانجام روز جمعه ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۴ در حالی که چند سال بود که فوتبال را کنار گذاشته بود، به صورت افتخاری در دیدار دوستانه پرسپولیس بابایرن مونیخ مدت کوتاهی بازی کرد و به صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. الیور کان (دروازه‌بان تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ) و احمدرضا عابدزاده، یکدیگر را در آغوش گرفتند.

تقویم افتخارات ورزشی احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده در سال ۱۳۸۷

مهر ۱۳۶۲: کسب قهرمانی اصفهان با تیم «تام» در هفده سالگی

دی ۱۳۶۵: قهرمانی با تیم فوتبال منتخب اصفهان در دومین دوره از مسابقات فوتبال لیگ استانی قدس

اردیبهشت ۱۳۶۹: عزیمت به تهران و حضور در تیم فوتبال استقلال تهران و کسب قهرمانی لیگ کشور با آبی پوشان در روز چهارم خرداد ۶۹

مهرماه ۱۳۶۹: قهرمانی با تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن، با مهار سه ضربه پنالتی برابر کره شمالی در فینال

مرداد ماه ۱۳۷۰: قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال بعد از پیروزی دو بر یک برابر تیم لیائونینگ چین

دی ماه ۱۳۷۰: نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال بعد از شکست مقابل الهلال عربستان در ضربات پنالتی

بهمن ماه ۱۳۷۰: قهرمانی با تیم استقلال در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های تهران

دی ماه ۱۳۷۴: قهرمانی با پرسپولیس در مسابقات فوتبال لیگ پنجم آزادگان و رکورد هجده بازی بدون گل خورده

تیرماه ۱۳۷۶: قهرمانی با پرسپولیس در مسابقات فوتبال لیگ ششم آزادگان

آذر ماه ۱۳۷۶: صعود با تیم ملی فوتبال به مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بعد از مساوی با تیم ملی استرالیا

خرداد ماه ۱۳۷۸: قهرمانی با پرسپولیس در لیگ هشتم آزادگان

اردیبهشت ۱۳۷۹: قهرمانی با پرسپولیس در لیگ نهم آزادگان

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.