کد خبر : 17562 / /
/

حجت‌الله عبدالملکی در مورد افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، گفت: افزایش ۵۷ درصدی حقوق برای تمام کسانی که مشمول قانون کار هستند باید اجرا شود.

حداقل حقوق کارگران ۵۷.۴درصد افزایش یافت. حقوق کارگران برای سال جدید افزایش یافته بود. حقوق کارگران تأثیری در رشد تورم و تعدیل نیروی کار ندارد. حقوق کارگران هر ساله افزایش یافت. حداقل حقوق کارگران ۵۷.۴درصد افزایش یافت.  

وزیر کار در خصوص افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران هشدار داد و گفت: اگر کارفرمایی این قانون را اجرا نکند تخلف است و ما رسیدگی خواهیم کرد.

وعده افزایش حقوق کارگران

افزایش حقوق کارگران که وزیر کار وعده‌اش را داده بود محقق شده است؟

به نقل از خانه ملت، حجت‌الله عبدالملکی در مورد افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، گفت: افزایش ۵۷ درصدی حقوق برای تمام کسانی که مشمول قانون کار هستند باید اجرا شود.

اگر کارفرمایی اجرا نکرده باشد تخلف است و ما به این تخلف در بازرسی‌های گسترده‌ای که انجام خواهیم داد رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: آمار‌ها در تامین اجتماعی بیانگر این است که این مهم برای اغلب کارگران اجرا شده است.

عبدالمالکی افزود: لیست‌های مربوطه به فروردین ماه را آخر اردیبهشت دریافت کردیم و افزایشی که انتظار داشتیم در حداقل دستمزد اتفاق بیفتد محقق شده بود.بنابراین برآورد این است که به ندرت کسانی هستند که اجرا نکرده باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارگرانی که مشمول قانون کار می‌شوند می‌توانند از کارفرمایی که افزایش ۵۷ درصدی حقوق را اجرا نمی‌کند شکایت کنند.

حقوق کارگران| پایه حقوق وزارت کار

همیشه و در انتهای سال، اخبار و گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص حقوق وزارت کار سال بعد، یعنی حداقل حقوق 1401 منتشر می‌شود. با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، در مقطعی قرار داریم که بیش از همیشه درباره حداقل حقوق قانون کار 1401 سوال و ابهام وجود دارد. دغدغه‌های معیشتی و وضع نامناسب اقتصادی در کنار صدمات ناشی از ویروس کرونا به کسب و کارها، اوضاع را در مورد حقوق پایه وزارت کار پیچیده‌تر کرده است. در این مقاله بر اساس آخرین اخبار و گمانه‌زنی‌ها به بررسی پایه حقوق وزارت کار 1401 می‌پردازیم.

موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین اخباری که در مورد افزایش حداقل حقوق از جلسه شورایعالی اعلام شده است، این است که به نتایج خیلی خوبی در یک جلسه چالش‌برانگیز و طولانی دست پیدا کرده‌اند.

در این زمینه علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در تحلیل این نتیجه می‌گوید: “با افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد و افزایش ۵۳.۵ درصدی کل دریافتی کارگران، دستمزد برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره که مبنای محاسبات ما قرار دارد، به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان رسید؛ افزایش ریالی دستمزد خانوار متوسط، ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود”. این موضوع پس از یک جلسه چهارده ساعته شورایعالی اعلام شده است و افزایش مزد و مزایای مزدی کارگران مشخص شده است.

وی همچنین در ادامه اطلاعات تکمیلی را در مورد بن کارگری و سنوات اعلام کرد و گفت: علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد کارگران، بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان رسید. سنوات ماهانه کارگران نیز ۲۱۰ هزار تومان شد. کارگری که اصلاً سابقه ندارد و فاقد اولاد است و تازه پا به کارگاه گذاشته، ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی ماهانه خواهد داشت.

همچنین آقای خدایی در ادامه توضیحاتی را در مورد روند جلسه ارائه نمودند و توضیح دادند: یک جلسه چهارده‌ساعته و بسیار طولانی داشتیم؛ نشست پرچالشی بود؛ دولت تقریباً دخالت چندانی نداشت و اصل چانه زنی، بین گروه کارگری و کارفرمایی بود و بعد از ساعت‌های طولانی توانستیم به این نتیجه دست پیدا کنیم.

در ادامه خبرنگاران سئوالات بسیاری را از ایشان پرسیدند و در ارتباط با نتیجه جلسه جلسه نیز اظهار کردند:

” جلسه سختی بود، از نتیجه رضایت نسبی داریم؛ هرچند عدد نهایی با سبد معیشت محاسبه شده تفاوت دارد و نمی‌توانیم بگوییم تامین کننده تمام نیازهای خانواده‌های کارگری هست؛ با این حال، توانستیم بخش زیادی از قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کنیم؛ فاصله سبد معیشت سال قبل و سبد معیشت امسال، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در ارتباط با دریافتی یک خانوار متوسط، بخش زیادی از این افزایش هزینه‌های زندگی جبران شد.”

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ به چه میزان است؟

شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ را با ۵۷.۴ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰، به غیر از سایر مزایای مستمر ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال تعیین کرد.

 برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه است.

مسئولیت بررسی افزایش حقوق کارگران با چه کسی است؟

بررسی و انجام تکالیف مربوط به افزایش حقوق کارگران بر عهده شورایعالی کار متشکل از:

دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیات وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورایعالی صنایع

سه نفر از نمایندگان کارفرمایان ( یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان

سه نفر از نمایندگان کارگران ( یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار

همانطور که مشخص است، تعیین افزایش میزان حقوق کارگران امری تخصص است که شورایعالی کار عهده‌دار مسئولیت آن است و سایر اظهار نظرها را می‌توان مسائلی غیرتخصصی دانست.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.