کد خبر : 17599 / /
/

در این یادداشت اعلام شده است: ایران بارها تمایل خود را برای حمله به اهداف ایالات‌متحده در خاورمیانه از جمله یک ناو هواپیمابر نشان داده است و در سال‌های اخیر این تهدیدها به شکل تصاعدی افزایش یافته است.

وبسایت تحلیلی ۱۹۴۵ که به مسائل امنیت ملی آمریکا به ویژه از منظر نظامی می‌پردازد، در یادداشتی به قلم مایا کارلین به بررسی تهدید موشک‌های ایرانی برای ناوهای هواپیمابر آمریکا پرداخته است.

در این یادداشت اعلام شده است: ایران بارها تمایل خود را برای حمله به اهداف ایالات‌متحده در خاورمیانه از جمله یک ناو هواپیمابر نشان داده است و در سال‌های اخیر این تهدیدها به شکل تصاعدی افزایش یافته است. نویسنده بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا بر سر تحولات پیرامون برجام را دلیلی خوانده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با افزایش زرادخانه موشکی خود این تهدیدها را معنادارتر کرده است. ایران پیش‌تر در رزمایش‌های دریایی خود نیز حمله به یک ناو هواپیمابر را تمرین کرده است.

کارلین اشاره کرد: در سال ۲۰۱۵، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موشکی را به نزدیکی ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز یو اس اس هری اس ترومن در حالی که در حال عبور از تنگه هرمز بود، شلیک کرد. فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (سنتکام) با محکوم کردن حمله ایران و توصیف آن با عبارت «بسیار تحریک‌آمیز»، انگیزه سپاه از شلیک مانورهای کمتر از ۱۵۰۰ یارد دورتر از این ناو را تهدید حضور آمریکا در منطقه خواند. فرمانده کایل رینز، سخنگوی سنتکام در آن زمان اظهار داشت: شلیک سلاح در نزدیکی کشتی‌های ائتلاف و ترافیک تجاری در یک خط ترافیک دریایی شناخته‌شده بین‌المللی ناامن، غیرحرفه‌ای و مغایر با قوانین بین‌المللی دریایی است.

نویسنده با سکوت درباره رفتار تحریک‌آمیز ناوگان آمریکا در خلیج‌فارس و حضور آن‌ها در مجاورت آب‌های سرزمینی ایران و نادیده گرفتن حق مشروع ایران برای دفاع از منافع خود در مجاورت مرزهای خود صرف تمایل و توانایی ایران برای شلیک هر سلاحی را که نزدیک به ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات‌متحده باشد، رفتاری تشدیدکننده و تحریک‌آمیز توصیف می‌کند.

کارلین در ادامه ادعا می‌کند ایران را باید عامل حملات مشکوک متعدد به نفت‌کش‌ها و دیگر کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج‌فارس دانست. نویسنده این حملات را ناشی از تمایل ایران برای بازگو کردن این حقیقت توصیف می‌کند که هرگاه بخواهد می‌تواند با اختلال در جریان نفت، اقتصاد جهان را بر هم بزند.

کارلین در پایان تصریح می‌کند: اگرچه اژدرها و راکت‌های ایران به تنهایی خطر قابل‌توجهی برای بقای ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا ایجاد نمی‌کنند، اما افزایش توانمندی‌های ایران تهدید بزرگ‌تری برای دشمنانش از جمله آمریکا محسوب می‌شود. ناوگان زیردریایی‌های نیروی دریایی ارتش ایران مجهز به اژدرهایی هستند که در صورت شلیک می‌توانند ساختار یک ناو را به شدت تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر این، ایران توانسته است موشک‌های بالستیک دوربردی تولید کند که در نهایت قادر به هدف قرار دادن اهداف آمریکایی هستند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.