کد خبر : 17970 / /
/

رمز ارز ملی در ایران به مرحله اجرا رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که نهایتاً تا شهریورماه از رمز ریال رونمایی شود.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر گفت: این امکان وجود دارد که بخشی از مشوق‌ها و یارانه را به صورت رمز ارز ملی بدهند. البته مقدمه این کار، ساخت شبکه پذیرندگی است. اگر پولی به عنوان یارانه به شما بدهند اما قابل استفاده نباشد، کاربردی نخواهد بود.

پرداخت یارانه با رمزارز ملی امکان‌پذیر است؟

رمز ارز ملی در ایران به مرحله اجرا رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که نهایتاً تا شهریورماه از رمز ریال رونمایی شود. در چند روز اخیر صحبت‌هایی پیرامون پرداخت یارانه با رمز ارز ملی شده بود که روز گذشته مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن اشاره به مزایای پول دیجیتال بانک مرکزی گفت: با انتشار پول دیجیتال، پرداخت یارانه هدفمندتر صورت می‌پذیرد. پیرامون این موضوع محمدجواد صمدی؛ عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: نگه‌داری از رمز ارز نیازمند کیف پول (wallet) است. یک کیف پول اختصاصی که امکان مدیریت رمز ارزها را برای دارنده داشته باشد. رمز ارز ملی اگر مبحثی جز رمز ارزهای مرسومی باشد، می‌توانند به کارت متصل کنند. این امکان وجود دارد که بخشی از مشوق‌ها و یارانه را به صورت رمز ارز ملی بدهند. البته مقدمه این کار ساخت شبکه پذیرندگی است. اگر پولی به عنوان یارانه به شما بدهند اما قابل استفاده نباشد، کاربردی نخواهد بود.

تأثیر احتمالی رمز ارز ملی بر کاهش تورم

صمدی اظهار کرد: استفاده از رمز ارز ملی هیچ کمکی به کاهش تورم نمی‌کند. رمز ارز ملی نوعی از اسکناس است که سرعت گردش آن نسبت به اسکناس بیشتر است. تورم بر اساس میزان نقدینگی حجم پولی عرضه شده از سوی بانک مرکزی ایجاد می‌شود. آیا به ازای هر رمز ریال یک‌میلیون تومان بانک مرکزی از گردش نقدینگی کم می‌کند؟ مطمئناً این روند را شاهد نخواهیم بود. در نتیجه عرضه رمز ارز ملی تأثیری بر کاهش تورم در کشور ندارد.

 

وی افزود: هر فناوری چه رمز ارز ملی و چه سایر رمزارزها نیازمند فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی هستند. باید پروژه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی را تعریف کنیم. آیا رمز ارز ملی می‌تواند به اقتصاد کشور و حضور در بازارهای جهانی کمک کند؟ پاسخ به این سؤال خیر است. اساس معماری و روش پیاده‌سازی یک الگوی بسته است و امکان استفاده از ریال دیجیتال در خارج از مرزها ممنوع است.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: در یک دوره این اعتقاد وجود داشت که ارز دیجیتال بانک مرکزی ابزاری است که نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است. خیلی‌ها معتقد بودند که کارت‌های الکترونیکی و نظام پرداخت نیازمند جایگزین نیستند. البته با اجرای پروژه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی در کشورهای مختلف همه بانک‌های مرکزی به این ضرورت رسیدند که باید ارز دیجیتال داشته باشند. ارز دیجیتال بانک مرکزی باید قابلیت تعامل با سایر بانک‌های مرکزی را در کشورهای مختلف داشته باشد.

ارز دیجیتال ملی سوئیفت را نابود می‌کند

صمدی خاطرنشان گرد: در این مسیر مدیرعامل مستر کارت در هفته‌های گذشته اعلام کرد که با ظهور ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی، شبکه‌های نقل و انتقال و پیام‌رسان‌های مالی مثل سوئیفت در ۵ سال آینده از بین خواهند رفت. در نتیجه نظام مالی و پولی دنیا با فعالیت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تغییر ماهیت خواهند داد. در این شرایط ضرورت تجهیز کشور به ارز دیجیتال بانک مرکزی احساس می‌شود. البته باید با روش و فناوری درست این کار را انجام دهیم.

وی افزود: فناوری ارز دیجیتال و کیف پول‌هایش پیچیده نیستند. در کشور ما نیز این فناوری وجود دارد. موضوع مهم نوع معماری کشور برای ارز دیجیتال ملی است. فناوری را چگونه در کنار هم قرار خواهیم داد که منجر به ایجاد ارزش‌افزوده شود. فناوری بدون داشتن معماری و طرح محصول ارزش آفرین منجر به خلق محصول نمی‌شود.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پایان گفت: امیدوارم مسئولین حوزه رمز ارز ملی در شورای پول و اعتبار بازنگری جدی پیرامون مصوبه رمز ریال داشته باشند. آنچه در مصوبه فعلی رمز ریال مطرح شده است، با ماهیت و نوع ارزش‌های مورد انتظار برای یک رمز ارز ملی در مغایرت است. مزیت‌های موجود در رمز ارز ملی با این دستورالعمل نابود شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.