کد خبر : 18001 / /
/

نقش اتصالات در جهان پیشرفته حاضر ما بر هیچ کس پوشیده نیست. اتصالات مبنا و اساس تمامی دستگاه‌ها، ماشین آلات، سازه‌های عظیم مهندسی و... هستند.

نقش اتصالات در جهان پیشرفته حاضر ما بر هیچ کس پوشیده نیست. اتصالات مبنا و اساس تمامی دستگاه‌ها، ماشین آلات، سازه‌های عظیم مهندسی و... هستند. اتصالات به دو دسته اتصالات دائمی و اتصالات موقت تقسیم بندی می‌شوند. اتصالات موقت در کاربردهایی استفاده می‌شود که به دلیل تعمیر، نگهداری و یا تعویض نیاز به باز و بسته کردن اتصال است. پیچ و مهره مسئول ایجاد اتصالات موقت است. پیچ و مهره‌ای که گفتیم به نوع خاصی از این ابزارآلات محدود نمی‌شود و شامل گستره وسیعی از این ابزار آلات ساده و کاربردی هستند. کاربرد پیچ و مهره را نمی‌توان در چند خط و مقاله محدود کرد و شما با نگاهی دقیق‌تر به اطرافتان متوجه این موضوع خواهید شد. کاربرد زیاد این محصولات سبب شده عرضه کنندگان زیادی در این زمینه فالیت کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز صنایع کاربری این ابزارآلات شوند. بیشترین عمده فروشی و مرکز پیچ و مهره در تهران است که به صورت اینترنتی به سراسر کشور هم علاوه‌بر فروش حضوری خدمات می‌دهند. در این مقاله شما را با یکی از معتبرترین مراکز عرضه پیچ و مهره تهران و کاربردی‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع پیچ و مهره را که می‌توانید از این مرکز تهیه کنید، آشنا می‌کنیم.

1111

پیچ و مهره ابزاری ساده و کاربردی

پیچ و مهره ابزارهای تشکیل اتصالات موقت هستند. اتصالات موقت به اتصالاتی گفته می‌شود که بدون آسیب رساندن جدی به قطعه و یا اتصال دهنده، بتوان با ابزارهایی اتصالات را باز کرد. پیچ‌ها و مهره‌ها انواع مختلفی دارند که هریک با توجه به ویژگی‌های خود، برای استفاده در کاربردی خاص مناسب هستند. بطور کلی پیچ به اتصال دهنده‌ای گفته می‌شود که دارای بدنه رزوه شده است. مهره هم جزیی است حفره دار که داخل آن رزوه شده و روی پیچ یا دیگر اتصالات بسته می‌شود. در اینجا قصد داریم برخی از انواع پیچ و مهره را که می‌توانید از مرکز پیچ و مهره در تهران تهیه کنید را برای شما معرفی کنیم.

معرفی و بررسی تخصصی انواع پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها این ابزارآلات یا اتصال دهنده‌های کاربردی و ساده دارای کاربردهای زیادی در عصر حاضر هستند. به دلیل این استفاده از پیچ و مهره در کاربردهای گسترده و مختلف آن‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در واقع پیچ و مهره‌ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر یک با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، برای استفاده در کاربردی خاص مناسب هستند. پیچ و مهره‌ها را از جنبه‌های مختلفی می‌توان تقسیم بندی کرد. این جنبه‌ها شامل، مدل و شکل ظاهری پیچ و مهره (هندسه طراحی شده آن)، جنس پیچ و مهره، سایز این محصولات و خواصی همچون استحکام آن‌ها هستند. ما در زیر انواع این ابزارآلات را از نظر مدل و هندسه، سایز و جنس آن‌ها بررسی می‌کنیم

انواع پیچ و مهره از نظر هندسه و مدل

پیچ و مهره‌ها در شکل‌ها و هندسه‌های مختلفی طراحی می‌شوند. منظور از این هندسه متفاوت، تفاوت در شکل سر آن‌ها، بدنه‌آن‌ها و حتی تفاوت در انتهای پیچ‌ها و اشکال متفاوت مهره‌هاست. انواع پیچ از نظر مدل و هندسه آن‌ها عبارتند از:

• پیچ آچاری

پیچ آچاری یا پیچ شش گوش از پیچ‌های پر استفاده و رایج در صنعت است. آن‌ها دارای گل شش گوش هستند که برای باز و بسته کردن آن‌ها از آچار استفاده می‌شود. به همین دلیل به آن‌ها پیچ آچاری گفته می‌شود. این پیچ‌ها در مدل نیم رزوه و تمام رزوه موجود هستند.

• پیچ استوانه

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع پیچ‌ها، پیچ استوانه‌ است. این اتصال دهنده دارای سر استوانه‌ای شکل است. آن‌ها در دو مدل دوسو و چهارسو طراحی شده‌اند. این پیچ در اتصال فلزات، چوب‌ها و حتی پلاستیک‌ها هم استفاده می‌شود.

• پیچ شیروانی

پیچ شیروانی از جملع پیچ‌هایی است که برای اتصال بخش‌های مختلف مانند صفحات و وراق فلزی، تخته‌های چوبی و... استفاده می‌شود. این پیچ دارای سر شش گوش است که در دو مدل واشر دار و بدون واشر موجود هستند. در هر صورت معمولا از واشرها به همراه این پیچ استفاده می‌شود. پیچ شیروانی در دو مدل نوک تیز و سرمته‌ای تولید می‌شود.

پیچ آلن

پیچ آلن گروهی از پیچ‌هاست که دارای سر سوکتی است. این سوکت در واقع محل قرار گیری آچار مخصوص آلن برای باز و بسته کردن این پیچ است. پیچ آلن برای کاربردهایی که فضا تنگ است و امکان باز کردن پیچ‌ها با آچارهای معمولی نیست، بسیار مناسب است. پیچ‌های آلن بر اساس هندسه ظاهری خود به انواع مختلفی همچون پیچ آلن استوانه‌ای، پیچ آلن خزینه، پیچ آلن مغزی و... تقسیم بندی می‌شود.

22222

پیچ سرتخت

پیچ سرتخت یا پیچ خزینه نوعی پیچ با سر مسطح است و در دو مدل دوسو و چهارسو طراحی شده است. این پیچ هم پرکاربردترین نوع پیچ در صنعت است و گستره کاربردهای آن بسیار زیاد است. این پیچ در مدل‌های معمولی، خودکار نوک تیز و خودکار سرمته‌ای برای استفاده در کاربردهای مختلف طراحی شده است.

مهره

مهره‌ یکی ار اصلی‌ترین اتصال دهنده‌ها است که در کنار پیچ‌ها استفاده می‌شود. مهره‌ها در واقع عامل محکم کردن اتصال هستند. البته انواع مختلفی از مهره‌ها با اهداف و کاربردهای مختلفی طراحی شده‌اند. پرکاربردترین نوع مهره، مهره شش گوش است که در بسیاری از کاربردها در کنار پیچ استفاده می‌شود. مهره‌ها هم مانند پیچ‌ها در مدل‌های متنوعی در سایزها و از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

پیچ و مهره شش گوش خشکه

پیچ و مهره شش گوش خشکه به صورت نیم دنده و تمام دنده تولید می شود که هر دو آن ها کاربرد های زیادی دارند و بر خلاف پیچ های آهنی که نوع نیم دنده ی آن کاربرد ندارد در پیچ های خشکه اتفاقا نوع نیم دنده ی آن کاربرد های بیشتری هم دارد. پیچ های خشکه به ازای هر میلی متر مربع از سطح مقطع خود باری برابر 80 کیلوگرم را تحمل می کنند که حدود 30 کیلوگرم بیشتر از پیچ های آهنی است. پیچ خشکه در ساختار خود درصد کربن بالاتری دارد که این امر موجب بالا رفتن سختی آن به میزان قابل ملاحظه ای نسبت به پیچ آهنی میشود. پیچ های خشکه معمولا در بازار بصورت گالوانیزه سرد یا گرم موجود می باشند. اتصال پیچ های خشکه همراه با مهره گرید 8 یا 10 صورت می پذیرد و مهره آهنی استحکام مناسب را برای اتصال فراهم نمی کند.

واشر

جز سوم اتصال‌ها، واشرها هستند. البته این نوع اتصال دهنده در هر کاربردی استفاده نمی‌شود. واشرها در اتصالات سه نقش عمده دارند و به این سه هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقش اول این محصولات، افزایش استحکام اتصال است. یعنی در کاربردهایی که نیاز است استحکام اتصال بسیار بالا باشد از واشرها بین مهره و پیچ استفاده می‌شود. زیرا واشر با توزیع بار روی سطح بیشتر باعث کاهش فشار بر اتصال می‌شود.نقش دیگر آن کاهش ارتعاشات است. در جاهایی که اتصال تحت ارتعاش و لرزش است برای استحکام از واشرها استفاده می‌شود. چون واشر ارتعاشات را جذب می‌کنند. نقش سوم درزگیر یا نشت گیر بودن واشرهاست. در برخی کاربردها که اتصال با سیالات در ارتباط است برای جلوگیری از نشت آن‌ها از درزهای اتصال، از واشرها استفاده می‌شود.

انواع پیچ و مهره از نظر جنس

همانطور که گفتیم پیچ و مهره‌ها از جنبه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. یکی از انواع دسته بندی این محصولات، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس 

پیچ و مهره فولادی کربنی

فولاد آلیاژی از آهن و کربن است. وجود کربن در کنار آهن سبب شده است که فولادها نسبت به آهن خواص مکانیکی بهتری داشته باشند. یکی از انواع پیچ‌ها، پیچ‌های فولادی کربنی هستند. آن‌ها بر اساس درصد کربن آلیاژ به سه نوع پیچ کم کربن، با درصد کربن متوسط و پر کربن است. هریک از این نوع پیچ‌ و مهره‌هاها دارای خواص مکانیکی خاصی هستند. نوع کم کربن دارای خواص مکانیکی پایین تا معمولی هستند. نوع کربن متوسط خواص متوسط دارند و نوع پر کربن دارای استجکام بالاتری است. با توجه به نیاز کاربرد خود باید یکی از انواع این پیچ‌ها را انتخاب کرد.

پیچ و مهره استیل

استیل یا استینلس استیل نوعی فولاد آلیاژی است که در ترکیب شیمیایی خود دارای عنصر آلیاژی کروم است. وجود کروم سبب تشکیل لایه مقاوم اکید کروم روی سطح این فولاد می‌شود. اکسید کروم دارای مقاومت به خوردگی بالایی است. بنابراین پیچ و مهره استیل اتصال دهنده‌هایی با مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی بالاست. این پیچ در کاربردهای بیرونی و کاربردهایی که پیچ تحت رطوبت و یا در معرض مواد شیمیایی است، استفاده می‌شود. انواع مختلفی از پیچ‌ها از جنس استیل ساخته می‌شوند.

پیچ و مهره گالوانیزه

فولاد گالوانیزه نوعی فولاد با روکش زینک است. گالوانیزه کردن در واقع یک روش روکش دهی است که به دلیل بهبود مقاومت به خوردگی فولادها به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد روی آن‌ها انجام می‌شود. پیچ و مهره گالوانیزه هم نوعی از پیچ و مهره  فولادی با روکش زینک است که نسبت به فولادهای کربنی دارای مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی بهتری است. این نوع اتصال دهنده هم مانند نوع استیل برای کاربردهایی که اتصال در معرض رطوبت و یا مواد شیمیایی، خورنده و اسیدی است، استفاده می‌شوند.

انواع پیچ و مهره از نظر سایزبندی

انواع مختلف پیچ و مهره‌ها هریک دارای سایزبندی هستند. منظور این است که هر نوع پیچ و مهره در سایزهای مختلفی موجود هستند. تنوع در سایز پیچ‌ها و مهره‌ها به این دلیل است که بتواند در مکان‌ها و کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده کرد.

سایزبندی پیچ و مهره‌ها را معمولا موسسه‌های استاندارد تعیین می‌کنند. این استانداردها با توجه به در نظرگیری ابعاد مختلف پیچ همچون قطر سر آن، قطر بدنه، طول پیچ، طول رزوه پیچ، آچارخور پیچ و... را در نظر می‌گیرند. و برای این ابعاد در هر سایزبندی، اندازه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. 

استانداردهایی که در زمینه سایزبندی پیچ و مهره‌ها فعالیت دارند، استانداردهای DIN و ISO هستند. استفاده از استاندارد DIN در بسیاری از کشورها نسبت به استاندارد ISO رایج‌تر است. این استانداردها این سایزبندی‌ها را در قالب دستورالعمل‌هایی در اختیار تولیدکنندگان پیچ و مهره قرار می‌دهند تا آن‌ها محصولات خود را بر این اساس تولید کنند.

مرکز پیچ و مهره در تهران

مجموعه‌های زیادی به عنوان مرکز پیچ و مهره در تهران فعالیت دارند. آن‌ها معمولا مجوعه‌های عرضه عمده پیچ و مهره به سراسر کشور هستند و همچنین در بازار تهران هم برای مراجعه حضوری فروشگاهی دارند. بیشتر پیچ و مهره سراسر کشور از این مراکز عرضه در تهران تامین می‌شود. جهان پیچ صنعت یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز عرضه پیچ و مهره در تهران است که به صورت فروش اینترنتی به سراسر کشور هم خدمات می‌دهد. برای اطلاع از محصولات این مجموعه به سایت جهان پیچ صنعت مراجعه کنید. برای اطلاع از نحوه سفارش و خرید از سایت و هرگونه سوال در ارتباط با محصولات جهان پیچ صنعت، با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.