کد خبر : 18223 / /
/

رافائل گروسی سه شنبه در گفتگو با شبکه العربیه، گفت: آژانس در تلاش است تا برخی از واقعیت ها در ایران را توضیح دهد. ما هنوز در ارتباط با برخی سوال های فنی که از تهران پرسیده ایم، پاسخی دریافت نکرده ایم.

گروسی مدعی شد که ایران به سوال ها در مورد آثار اورانیوم در سایت های محرمانه اش پاسخ نداده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته ای به بن بست رسیده است.

رافائل گروسی سه شنبه در گفتگو با شبکه العربیه، گفت: آژانس در تلاش است تا برخی از واقعیت ها در ایران را توضیح دهد. ما هنوز در ارتباط با برخی سوال های فنی که از تهران پرسیده ایم،  پاسخی دریافت نکرده ایم.

مدیرکل آژانس مدعی شد: ایران در ارتباط با بقایای اورانیومی که در سه سایت محرمانه اش کشف شده، توضیحی نداده است. ارائه جزئیات واضح در این رابطه ضروری است، زیرا تحقیق و بازرسی دو وظیفه اصلی آژانس در تاسیسات هسته ای ایران است.

او با اشاره به اقدام ایران در خاموش کردن برخی از دوربین ها در واکنش به گزارش مغرضانه آژانس ادامه داد: دوربین هایی که ایران برچیده است، جزء مهمی از مکانیزم نظارتی بوده است که از این طریق عملکرد آژانس مختل و شفافیت محدود می شود.

گروسی در همین حین با تأکید بر اینکه تنش به نفع هیچ طرفی در مذاکرات هسته ای با ایران نیست، ادعا کرد: تخلفات هسته ای، تهران را از مسیر مذاکره دور خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه به تاسیسات کرج اشاره کرد و گفت: دوربین ها در این سایت آسیب دیده، اما ما نمی دانیم که آنجا دقیقا چه اتفاقی رخ داده است.

این اظهارات گروسی در حالی مطرح شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی با وجود همکاری های مناسب و  مورد نیاز ایران با آن در زمینه فعالیت های هسته ای، در گزارش اخیر خود  مدعی شد که ایران اکنون به تولید مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک شده است و به سؤالات آژانس در مورد منبع آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده پاسخ معتبری نداده است.

سازمان انرژی اتمی ایران ترجمه متن کامل توضیحی کشورمان در ارتباط با گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سه مکان را منتشر کرد.

این سازمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق موافقت‌نامه پادمان جامع (INFCIRC/۲۱۴) که آژانس از طریق آن به حفظ دانش خود به واسطه یک سازوکار راستی‌آزمایی قوی که در نظام راستی‌آزمایی آژانس از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی (C/S) منحصر به فرد در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، عمل می‌کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.