کد خبر : 18564 / /
/

ابراهیم رئیسی بعد از خبر ساعت ۲۱ از طریق شبکه یک با مردم صحبت می‌کند. آخرین باری که رئیسی در تلویزیون سخنرانی داشت، درباره پرداخت یارانه نقدی جدید صحبت کرد و همان زمان یارانه جدید به حساب مردم واریز شد. این بار اما محورهای سخنان ابراهیم رئیسی چیست؟

قرار است امشب رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم صحبت کند. اما محور سخنان او چیست و احتمالا کدام بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ابراهیم رئیسی بعد از خبر ساعت ۲۱ از طریق شبکه یک با مردم صحبت می‌کند. آخرین باری که رئیسی در تلویزیون سخنرانی داشت، درباره پرداخت یارانه نقدی جدید صحبت کرد و همان زمان یارانه جدید به حساب مردم واریز شد. این بار اما محورهای سخنان ابراهیم رئیسی چیست؟

اولین گمانه‌زنی درباره محورهای سخنان ابراهیم رئیسی، رونمایی و تشریح عملکرد یک ساله دولت اوست. خرداد سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و حالا تقریبا یک سال از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد. یکی از محورهای سخنان رئیسی می‌تواند شرح عملکرد او در حوزه‌های مختلف باشد.

رئیسی درباره برجام با مردم حرف می‌زند؟

دومین گمانه‌زنی می‌تواند به سخنانی در خصوص نرخ تورم مربوط باشد. هفته گذشته مرکز آمار تورم خرداد ماه را اعلام کرد. آمارها نشان می‌دهد این دولت رکورد تورم را در خرداد ماه به نام خود زده است. چراکه تورم ماهانه خرداد به ۱۳٫۲ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه، مرز ۵۲ درصد را رد کرده است. دو آماری که در چند دهه قبل بی‌سابقه بوده است. نرخ تورم سالانه هم به ٣٩,۴ درصد رسیده که آن هم روند افزایشی دارد.

با توجه به رکوردشکنی‌های آمار تورم به خصوص در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، ممکن است محور سخنان رئیسی درباره راهکارهای مهار تورم باشد. اما از طریق برخورد با بازار و فعال‌تر کردن نهادهای نظارتی.

اگرچه کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی افزایش تورم، افزایش نقدینگی و کسری بودجه است و دولت باید برای مهار تورم دست به اصلاحات ساختاری بزند، اما راهکارهایی که تاکنون این دولت ظرف یکسال گذشته اتخاذ کرده، محدود به افزایش نظارت بر بازار و تشدید قیمت‌گذاری دستوری است. اقدامی که می‌تواند سیگنال منفی به کسب‌وکارها و اقتصاد بدهد و نشان دهد مداخله دولت در بازار در حال افزایش است.

گمانه سوم این است که رئیسی بخواهد درباره موضع سیاست خارجی دولتش با مردم حرف بزند. این گمانه از آن جهت مطرح می‌شود که در این چند روز میزبان وزیر امور خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. دو مهمانی که هر کدام می‌توانند پیام جدیدی درباره برجام و روند پرونده هسته‌ای ایران با خود آورده باشند.

بنابراین ممکن است رئیسی امشب بخواهد درباره موضع سیاست خارجی کشور و ماجرای برجام با مردم صحبت کند. اگر چنین باشد، از فردا باید منتظر تغییر روند بازارهای ارز و طلا و حتی بازار سرمایه باشیم.

اما تجربه یکسال گذشته نشان داده که ابراهیم رئیسی کمتر درباره ماجرای برجام موضع‌گیری مشخص داشته است. او بارها درباره سیاست خارجی ایران صحبت کرده اما هیچگاه صراحتا اعلام نکرده که دولتش موافق برجام است و یا مخالف آن. او بارها اعلام کرده که نباید اقتصاد و معیشت مردم را به برجام و مسائل خارجی گره زد.

رئیسی از تصمیم سخت رونمایی می‌کند؟

چندی پیش هم ابراهیم رئیسی از تصمیم سخت دولت خبر داده بود. خبری مبهم؛ بدون هیچ توضیح بیشتری. رسانه‌ها و تحلیلگران گمانه‌های زیادی درباره این تصمیم سخت داشتند و حتی برخی ماجرای حذف یارانه بنزین و تغییر قیمت این حامل انرژی را عنوان کردند. اما سخنگوی دولت این مساله را رد کرد و خود رئیسی هم بعدا در سخنانی مبهم تاکید کرد که منظور از تصمیم سخت خصوصی‌سازی و افزایش بهره‌وری بوده است.

مساله‌ای که اگر امشب محور سخنان رئیسی باشد می‌تواند سیگنال جدیدی برای بازار سرمایه باشد.

بازارها به کدام سمت می‌رود؟

از روز گذشته و همزمان با سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روند بازارها تا حدودی نزولی شده است. چراکه گفته می‌شود بورل حاوی پیام مهمی از طرف واشنگتن برای تهران است. همین مساله بازارها را محتاط کرده است. حالا سخنرانی امشب رئیسی اگر درباره برجام باشد، می‌تواند بر روند بازارها اثر بگذارد. اما اگر مانند دفعات گذشته، فقط محدود به تمجید از عملکرد دولت و رونمایی از برنامه‌های کلی باشد، بعید است بتواند اثر خاصی بر بازارها بگذارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.