کد خبر : 18622 / /
/

اعلام نرخ تورم خرداد از سوی مرکز آمار کشور نشان از ثبت رکوردهای جدید تورمی در تاریخ بعد از انقلاب دارد.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود نرخ تورم خرداد ۱۴۰۱ در بازه ماهانه را ۱۲ درصد اعلام کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که گروه خوراکی‌ها بیشترین نقش را در ثبت این تورم داشتند. در بین خوراکی‌ها نیز «روغن و چربی» با رشد حدود ۲۰۰ درصدی صدرنشین گرانی‌ها شدند.

اعلام نرخ تورم خرداد از سوی مرکز آمار کشور نشان از ثبت رکوردهای جدید تورمی در تاریخ بعد از انقلاب دارد. چنان که نرخ تورم به ترتیب نسبت به یک ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته ۱۲ و ۵۲ درصد رشد داشت. بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین تورم را نسبت به سایر گروه‌ها داشتند. بر این اساس فشار تورمی بیش از هر بخش دیگری در سفره خانوار ایرانی تخلیه و نمایان شده است.

«روغن و چربی» نیز با ثبت رشد ۲۰۰ درصدی قیمت نسبت به اردیبهشت نه‌تنها رکورددار گروه خوراکی‌ها، بلکه رکورددار تورم در بین تمام کالاها و محصولات مورد محاسبه شناخته می‌شود.

در حالی نرخ تورم خرداد سقف تاریخی خود را در ایران پشت سر گذاشت که روز گذشته رئیس جمهوری در یک گفتگوی تلویزیونی عنوان کرد که اگر دولت در زمینه بهبود شرایط اقتصادی هیچ اقدامی نمی‌کرد نرخ تورم بیش از این افزایش می‌یافت. ابراهیم رئیسی این را هم افزود که این اصلاح اقتصادی الزام قانون بود.

البته او در بخشی از سخنان خود دولت قبل را در ردیف اول متهمان قرار داد و گفت که اصلاح اقتصادی باید در گذشته اتفاق می‌افتاد. رئیسی در این زمینه توضیح داد: اگر این کار یکی دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه‌اش برای کشور خیلی کمتر بود و اگر ما نیز این کار را سال آینده انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر می‌شد.

روغن رکوردار نرخ تورم خرداد

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، تورم ماهانه مربوط به خرداد ۱۴۰۱ را ۱۲٫۲ درصد اعلام کرد. یعنی خانوارهای کشور در خرداد برای خرید کالا و خدمات بیش از ۱۲ درصد نسبت اردیبهشت سال جاری هزینه کرده‌اند.

همان‌طور که در جدول زیر هم مشخص است گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین تورم را نسبت به سایر گروه‌ها داشته‌اند. روغن و چربی با ثبت تورم ۲۰۰ درصدی در طول یک ماه رکورددار گرانی در این ماه به حساب می‌آیند.

نرخ تورم خرداد

افزایش قیمت گروه خوراکی‌ها نسبت به خرداد سال قبل،  ۸۲٫۶ درصد بوده است. در شاخص تورم نقطه‌ای نیز بیشترین میزان افزایش قیمت به گروه روغن و چربی‌ها با ۲۸۵.۴ درصد اختصاص دارد.

در بخش تورم سالانه نیز روغن و چربی تورم بالای ۷۰ درصد را ثبت کرده‌اند که در این بازه نیز این گروه رکورددار است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.