کد خبر : 18775 / /
/

در ایران رویای به وجود آمدن استارتاپ‌های یونیکورن تقریبا به بن‌بست رسیده‌است. چرا که علاوه ‌بر مشکلات داخلی مانند رگولاتوری و مقرراتی سنتی، تغییر مدام نرخ ارز از ارزشمند شدن استارتاپ‌ها جلوگیری می‌کند.

کارشناسان اکوسیستم استارتاپی در ایران معتقدند که به وجود آمدن استارتاپ‌های یونیکورنی نیازمند هماهنگی شرایط داخل و خارج است.

در ایران رویای به وجود آمدن استارتاپ‌های یونیکورن تقریبا به بن‌بست رسیده‌است. چرا که علاوه ‌بر مشکلات داخلی مانند رگولاتوری و مقرراتی سنتی، تغییر مدام نرخ ارز از ارزشمند شدن استارتاپ‌ها جلوگیری می‌کند.

اکوسیستم استارتاپی ایران تا پیش از تورم‌های دو رقمی در مسیر پیشرفت خوبی قدم گذاشته‌بود. اما به عقیده کارشناسان، در چهار سال اخیر به‌دلیل شرایط اقتصادی، تحریم‌ها، نرخ نوسانی ارز و غیره، حال و روز خوبی را سپری نمی‌کند.

هرکدام از استارتاپ‌هایی که در کشور شروع به فعالیت کردند، رویای یونیکورن شدن را در سر داشتند. یعنی ارزش آن‌ها به بالای یک میلیارد دلار برسد و مانند اسب تک‌شاخ به یک افسانه تبدیل شوند.

در اردیبهشت سال ۹۷ مدیرعامل شرکت اسنپ ادعا کرد که ارزش این شرکت بین ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلیارد دلار است. این یعنی اسنپ هم تبدیل به یک شرکت یونیکورن شد. اما بعد از افزایش چند برابری نرخ ارز، دیگر نمی‌توان اسنپ را جزو شرکت‌های یونیکورن دانست.

دیجی کالا هم که عنوان پربازدیدترین سایت فروشگاهی، تا مرز یونیکورن شدن پیش رفت، اما این شرکت هم به‌دلیل افزایش نرخ ارز از این موضوع فاصله گرفت.

تقریبا می‌توان گفت که اغلب کارشناسان اکوسیستم استارتاپی در ایران معتقدند که به وجود آمدن استارتاپ‌های یونیکورن نیازمند هماهنگی شرایط داخل و خارج است. اما به نظر می‌رسد که علاوه بر اینکه شرایط خارجی برای یونیکورن شدن مناسب نیست، در داخل کشور نیز سنگ اندازی‌های فراوانی از سوی رگولاتوری وجود دارد.

استارتاپ‌های یونیکورن با ما فاصله زیادی دارند

مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین‌تک کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به شرایط نامناسب داخلی و خارجی، درباره ایجاد استارتاپ‌های یونیکورنی ابراز ناامیدی کرد.

دبیر انجمن فین تگ می‌گوید:«با وجود این رفتاری که من از رگولاتور می‌بینم، نه تنها یونیکورن نخواهیم داشت، بلکه سیل مهاجرت نیروهایانسانی استارتاپ‌ها در سال‌های نه چندان دور راه می‌افتد. به این معنی که اگر یک فرد بخواهد یک کسب‌وکار یا استارتاپ راه‌اندازی کند، درنهایت با این روند رگولاتوری، نتیجه می‌گیرد که اگر مهاجرت کند و در کشور دیگری آن کسبوکار را راه‌ندازی کند، برایش بهتر است. یعنی درحال حاضر نیروی‌های مختصص عطای آن را به لقای آن می‌بخشند و از ایران می‌روند.»

او توضیح می‌دهد:«عملا روند این نوع رگولاتوری در ایجاد مانع و انحصار برای استارتاپ‌ها، منجر می‌شود که افراد به فکر مهاجرت از کشور باشند و جذب  کشورهای غربی شوند.در نهایت این مهاجرت منجر می‌شود که به رشد اقتصاد دیجیتال کشور مقصد کمک کنند.»

نقی‌پورفر در این باره می‌افزاید:«از سوی دیگر طبیعتا وقتی در این سال‌ها برای استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری زیادی می‌شود، انتظارمی‌رود که کسب‌وکار به سمت جلو حرکت کند و کسب درآمد بیشتری داشته‌باشد. اما نهادهای رگولاتوری با قوانین نامناسب جلوی آن را می‌گیرد.»

او ادامه می‌دهد:«به عنوان مثال بسیاری از کسب‌وکارهای حوزه پرداخت‌یارها، به واسطه رفتار انحصارگرانه‌ای که شاپرک بانک مرکزی ایجادکرده‌است، منحل و‌ تعطیل شده‌اند.»

دبیر انجمن فین‌تک با اشاره به رتبه سه، ایران در تربیت نیروی متخصص، بیان می‌کند:«شاخص و رتبه رگولاتوری ما در دنیا ۱۳۰ است. اینفاجعه است. فاصله رتبه ۱۳۰ تا رتبه سه نیروی انسانی ما بسیار زیاد است. کشور ما پتانسیل خیلی خوبی دارد برای اینکه نیرو در فضای اقتصاد دیجیتال و سنتی فعالیت کند. اما با روند رگولاتوری در انحصار، مانع تراشی‌ها روند توسعهاستارتاپ‌ها نیز از بین می‌رود.»

به طور کلی دبیرانجمن فین‌تک معتقد است که در بسیاری از مشکلاتی که برای پرداخت یارها و کسب‌وکارهای فین‌تکی و به طور کلی استارتاپ‌ها، به وجود می‌آید، مشکل از کم‌کاری یا افراط شاپرک و بانک مرکزی است. چراکه آن‌ها می‌توانند با شناخت بهتر این صنعت و تعامل سازنده با استارتاپ‌ها، همکاری کنند تا مسیر برای هر دو طرف تسهیل شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.