کد خبر : 19016 / /
/

پس از انتشار گزارش عملکرد بانک مرکزی در فروردین ماه امسال، دولت و برخی رسانه‌ها تاکید فراوانی بر کاهش ۰٫۲درصدی نقدینگی داشتند

انتشار گزارش اردیبهشت ماه بانک مرکزی، بر پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بانکی مبنی بر موقتی بودن کاهش نقدینگی مهر تایید زد و واکنش رئیس کل پیشین بانک مرکزی را در پی داشت.

پس از انتشار گزارش عملکرد بانک مرکزی در فروردین ماه امسال، دولت و برخی رسانه‌ها تاکید فراوانی بر کاهش ۰٫۲درصدی نقدینگی داشتند و این موضوع را حاصل اقدامات دولت سیزدهم می‌دانستند. در همین حین، بسیاری از کارشناسان بانکی عقیده داشتند که این کاهش نقدینگی قابل اتکا نیست و به احتمال زیاد در ماه‌های آینده تکرار نمی‌شود. پیش‌بینی‌ای که با انتشار گزارش اردیبهشت ماه بانک مرکزی، درست از آب درآمد و واکنس همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی را در پی داشت.

نقدینگی باز هم افزایش یافت

مطابق اعلام بانک مرکزی، حجم نقدینگی طی دومین ماه سال، ۲٫۵درصد رشد کرد و به رقم ۴,۹۴۳هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب نقدینگی از ابتدای سال جاری تا تا پایان اردیبهشت با افزایش ۲٫۳درصدی همراه شد که این مقدار نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۱٫۳درصد کاهش یافته است.

پایه پولی نیز در اردیبهشت ماه صعودی بود و با افزایش ۵٫۱درصدی به ۶۴۳هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین افزایش پایه پولی از آغاز سال ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ماه به ۶٫۵درصد رسید. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، معادل ۷٫۴درصد بود.

واکنش رئیس کل پیشین به گزارش بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی، در صفحه رسمی خود در فضای مجازی به انتشار گزارش اقدامات بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۱ واکنش داد. وی از تبلیغات وسیع دولت مبنی بر کاهش نقدینگی در فروردین ماه، بر اثر سیاست‌های پولی و مالی خود انتقاد کرد.

 

همتی

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.